Permalänk
Robot

datorbygge till en kompis

Datorn består av följande delar

Notera att detta är min första Byggblogg eller vad man ska kalla det

Cooler Master Elite 333, Svart, Midi tower

Silver Power SP-400P2C 400W Passive Super Low Noise, 2x PCIe, 12cm Fan

AMD Athlon 64 X2 6000 89W, Socket AM2, 3,1GHz

Crucial DDR2 PC5300 2048MB

Asus M3A78, AMD 770+SB700, DDR2, ATX,
Socket-AM2+, PCI-Ex(2.0)x16

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

Gainward GeForce 9500GT 256MB DDR2, PCI-Express 2.0, DVI/HDCP

Samsung DVD-recorder SH-S223Q/BEBN

en 22" BenQ av okänd modell

en extra Zalman 120mm fläkt

Besök albumet: datorbygge till en kompis av igr4ff

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn köper du PC5300-RAM när PC8500 kostar nästan lika mycket?! Annars ser det väl okej ut. Vänd bilderna som är upp och ner.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

för att det är inte jag som valt delarna -.-

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk

10p för jag har bestält samma chassi till min nya dator

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Lite klent grafikkort va?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Väldigt väldigt väldigt låg budget?

9500GT? - blir inte mycket Crysis gameplay här ^^

Permalänk
Medlem

Niiicee! =)

Trevligt litet system inte den dyraste eller den bästa men klarar de flesta behov o lite till

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Lite klent grafikkort va?

Håller med!

Varför köpte du inte ett 8800Gt För dom pengarna istället då eller ett 9800?

Om jag skulle vara din kompis skulle jag känna mig lurad

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Väldigt mycket obefogad kritik kan tyckas!
Alla ni som slängt ur er att grafikkortet inte håller ert motto, har ni inte tänkt på att det faktiskt är insändaren som ska använda datorn och inte Ni? Skulle det kunna vara så att insändaren ifråga inte behöver ett så pass bra kort som ni själva besitter? Dessutom har alla faktiskt inte råd att slänga ut ett par tusen för ett grafikkort heller, kan vara värt att betänka.
Allt detta snacka om Crysis? Vart skriver insändaren att han ska spela Crysis på datorn ifråga? Lägg ner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Varför i hela fridens namn köper du PC5300-RAM när PC8500 kostar nästan lika mycket?! Annars ser det väl okej ut. Vänd bilderna som är upp och ner.

Tog en väldigt snabb titt hos Komplett och då visade det sig faktiskt att PC8500 var nästan dubbelt så dyrt som PC5300.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Lite klent grafikkort va?

Beror väl helt på vad man ska använda det till, va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Väldigt väldigt väldigt låg budget?

9500GT? - blir inte mycket Crysis gameplay här ^^

Måhända, väldigt viktigt att påpeka? Säkert precis den feedback han/hon söker. Insändaren har inte ens yttrat sig om att datorn ska användas för spel, vad pratar du om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 93Clocker
Håller med!

Varför köpte du inte ett 8800Gt För dom pengarna istället då eller ett 9800?

Om jag skulle vara din kompis skulle jag känna mig lurad

Förmodligen har han väl valt 9500GT för att det trots allt är billigare än korten du nämner?
Du missade tydligen att insändaren nämnt att han/hon personligen inte valt ut komponenterna?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Väldigt väldigt väldigt låg budget?

9500GT? - blir inte mycket Crysis gameplay här ^^

haha gameplay är fortfarande värdelöst i ett totalt misslyckat spel

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

vad kostade kalaset?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Väldigt väldigt väldigt låg budget?

9500GT? - blir inte mycket Crysis gameplay här ^^

Alltid lika nedlåtande kommentarer av dig

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Väldigt mycket obefogad kritik kan tyckas!
Alla ni som slängt ur er att grafikkortet inte håller ert motto, har ni inte tänkt på att det faktiskt är insändaren som ska använda datorn och inte Ni? Skulle det kunna vara så att insändaren ifråga inte behöver ett så pass bra kort som ni själva besitter? Dessutom har alla faktiskt inte råd att slänga ut ett par tusen för ett grafikkort heller, kan vara värt att betänka.
Allt detta snacka om Crysis? Vart skriver insändaren att han ska spela Crysis på datorn ifråga? Lägg ner!

Tog en väldigt snabb titt hos Komplett och då visade det sig faktiskt att PC8500 var nästan dubbelt så dyrt som PC5300.

Beror väl helt på vad man ska använda det till, va?

Måhända, väldigt viktigt att påpeka? Säkert precis den feedback han/hon söker. Insändaren har inte ens yttrat sig om att datorn ska användas för spel, vad pratar du om?

Förmodligen har han väl valt 9500GT för att det trots allt är billigare än korten du nämner?
Du missade tydligen att insändaren nämnt att han/hon personligen inte valt ut komponenterna?

På det här forumet ifrågasätts ofta valen man gör. Varför en AMD X2 6000+ om inte för spel? Men, men - det var ju inte du som valde prylarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
På det här forumet ifrågasätts ofta valen man gör. Varför en AMD X2 6000+ om inte för spel? Men, men - det var ju inte du som valde prylarna.

Inget fel i det, tycker dock att man bör ifrågasätta valen efter användarens önskemål och inte sina egna.
Det är ju allmänt känt att datorer endast är till för spel, speciellt på SC.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Inget fel i det, tycker dock att man bör ifrågasätta valen efter användarens önskemål och inte sina egna.
Det är ju allmänt känt att datorer endast är till för spel, speciellt på SC.

På SC handlar det väl ofta om att få ut så mycket som möjligt av sin datorutrustning - forumet kretsar kring det. Diskussionen handlar även om att välja "rätt" komponenter. Det är logiskt eftersom det finns så otroligt mycket att välja på. Jag har själv lärt mig mycket genom att läsa trådar och titta på gallerier.
När det sedan presenteras en dator med "fel" komponenter kan man räkna med att det ifrågasätts ganska starkt. Så ser det genomgående ut. Vill man undvika detta - ja då publicerar man helt enkelt inte sin bygglogg.
Det är uppenbart att valet av ramminnen och grafikkort i denna konfiguration är gjord med tanken att spara några hundralappar - inget fel med det. Men det får istället konsekvensen att det helt enkelt inte går att spela ens tre-fyra år gamla spel på ett tillfredsställande sätt. Det duger alldeles utmärkt till vanliga datorarbete! Men hur kul är det på det här forumet?

Däremot kan jag konstatera att det är ett trevligt galleri - men "trevliga" gallerier finns det många av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
På SC handlar det väl ofta om att få ut så mycket som möjligt av sin datorutrustning - forumet kretsar kring det. Diskussionen handlar även om att välja "rätt" komponenter. Det är logiskt eftersom det finns så otroligt mycket att välja på. Jag har själv lärt mig mycket genom att läsa trådar och titta på gallerier.
När det sedan presenteras en dator med "fel" komponenter kan man räkna med att det ifrågasätts ganska starkt. Så ser det genomgående ut. Vill man undvika detta - ja då publicerar man helt enkelt inte sin bygglogg.
Det är uppenbart att valet av ramminnen och grafikkort i denna konfiguration är gjord med tanken att spara några hundralappar - inget fel med det. Men det får istället konsekvensen att det helt enkelt inte går att spela ens tre-fyra år gamla spel på ett tillfredsställande sätt. Det duger alldeles utmärkt till vanliga datorarbete! Men hur kul är det på det här forumet?

Däremot kan jag konstatera att det är ett trevligt galleri - men "trevliga" gallerier finns det många av.

Problemet är att insändaren inte uttalat sig om vad datorn ifråga ska användas till. Jag tycker kritiken om att det inte går att spela tillfredställande är fullkomligt överflödiga, han/hon har inte yttrat sig om att det ska spelas ett dugg på maskinen.
För mig blir det helt obegripligt varför folk ska fortsätta tjata om det.

Kan inte hålla med dig om att man ska behöva undvika att publicera sitt galleri bara för att folk inte kan uppföra sig. I just detta fallet finns där inga komponenter som är rätt eller fel eftersom insändaren inte berättat vilka ändåmål datorn ska användas för.

Sen att just detta galleriet tillhör de "trevliga" är en helt annan diskussion som vi säkert delar samma uppfattning om.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Okej många trevliga och otrevlig svar. Men men inget att göra åt den saken, många undrar vad min polare ska ha datorn till och vilka spel han spelar, svaret på det är att jag vet inte vilka spel han ska spela på datorn. men vad jag vet är att han är väldigt nöjd med sin dator. så sluta klaga på komponenterna han har valt, för han tycker att de är mycket bra.

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att jag har det bästa heller, men det hade varit bättre om du köpte ett 9600GT med din polare

Visa signatur

Intel Quad 2.33Ghz | 4GB Ram | 1TB Hårddisk | GeForce 9600GT | DVD Brännare

Permalänk
Medlem

Efter alla negativa kommentarer angånde grafikkortet så kollade jag vad ett sådant grafikkort kostade och det visade sig vara ca ~700kr. Och det är ett billigt pris då killen som skall ha datorn inte kanske är nån riktigt gamer. Jag mena om han bara kommer att sitta och surfa/kolla film m.m. Så är det ju slöseri att lägga ner mer på grafikkortet.

Med tanke på att han har valt en processor som är bättre i jämförelse till grafikkort och ram-minne så vet jag inte riktigt hur han har tänkt, mena liksom har väl kunnat sänkt priset på processorn också så har det blivit en vanlig surf-pc.

Permalänk

En jekla utmärkt dator.
Har en likadan själv.
Spelar nu Company of heroes,Red Alert 3 och gamla Far Cry På fullt ös.
Är helnöjd,bortsett från samsung brennarn som la av efter 2 dar.
Verkar vara många Samsung SH-S223Q/BEBN som slutar läsa.
Bytte till en Sony-Nec 7200S.

Permalänk
Medlem

är nätagget tyst vid belastning och hur stabilt är det?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du några tips på hur man kan få en bra kabeldragning i detta chassi? Har nämligen samma och har sjuka problem, funderar på att köpa ett större.

Visa signatur

Modding Is Believing

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterrrr
Efter alla negativa kommentarer angånde grafikkortet så kollade jag vad ett sådant grafikkort kostade och det visade sig vara ca ~700kr. Och det är ett billigt pris då killen som skall ha datorn inte kanske är nån riktigt gamer. Jag mena om han bara kommer att sitta och surfa/kolla film m.m. Så är det ju slöseri att lägga ner mer på grafikkortet.

Med tanke på att han har valt en processor som är bättre i jämförelse till grafikkort och ram-minne så vet jag inte riktigt hur han har tänkt, mena liksom har väl kunnat sänkt priset på processorn också så har det blivit en vanlig surf-pc.

ELLER SÅ ÄR HAN ÄKTA GAMER

Vafan det är bara fjortis att skryta om Crysis... Dota och CS ska det vara

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Hedersmedlem

jävla fin skärm du har , har själv tre stycken av den modellen

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?