Permalänk
Medlem

Skapa jar-filer!

Hej har försökt skapa en jar-fil av mitt snake som jag just blivit klar med men får det inte att fungera..

När jag skriver in "jar cf bla bla" i kommandotolken så får jag alltid svaret att jar inte är ett giltigt kommando. Nån som kan hjälpa mig göra rätt?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Vad har du för SDK installerad? Har du länkat PATH till att peka mot bin-katalogen för din SDK-installation också? Fungerar det att skriva 'java DittProgram'?

Utöver detta måste du även skapa en manifest-fil som du lägger till i ditt jar-arkiv för att göra det körbart.
T.ex:
MittManifest.txt:

Main-Class: MittProgram

Skapa jar-arkivet av alla klass-filer i katalogen:

$ jar cvmf MittManifest.txt MittProgram.jar *.class

Permalänk
Medlem

Har JDK 6 (eller "jdk1.6.0_07" som installationsmappen heter") installerat. Det fungerar att skriva in java "programmets namn" för att köra. Har dock inte länkat någon PATH, hur gör jag det och vad är PATH för nått?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

jar är inget kommando. Det du ska skriva är:

java -jar mittprogram.jar

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

jar.exe ligger i jdk1.6.0_07\bin\
Testa ange hela sökvägen till den eller lägg till bin mappen till PATH.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
jar är inget kommando. Det du ska skriva är:

java -jar mittprogram.jar

Nej, det är fel. Han vill inte KÖRA en jar fil, han vill skapa en jar fil.

Permalänk
Medlem

Path-variabeln återfinns för övrigt under Systemegenskaper -> Avancerat -> Miljövariabler, i listan för systemvariabler (i den svenska versionen av Windows XP det vill säga). Se till att den innehåller sökvägen till Javas bin-mapp (sökvägar separeras med semikolon).

Permalänk
Medlem

Yes!! nu funkar det det var Path som inte hade sökvägen. Tack för hjälpen!

Det tog dock "lite" tid innan jag fatta hur en manifest-fil skulle se ut... Det var tydligen viktigt att ha en blank sista rad

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.