Permalänk
Medlem

Sätta Upp En Accesspunkt

Go'dagens!

Har en Linksys Wireless-G Router som ligger och skräpar. Den jag använder är en D-Link DIR-655.

Citat:
  • D-Link

  • Dator

WAN Till Accesspunkt

  • Server

  • HTPC

  • Xbox 360

Har gjort några försök att få det att fungera, men Linksysen vill inte hänga med riktigt. Eller ja, skit bakom spakarna.
Har aldrig gett mig in på detta förut, har inte behövt göra det varken i yrket eller privat.

Och som sagt, ingen kabel mellan routern och accesspunkten. Det är WAN jag vill ha.

Så är det någon som har lite tips på inställningarna så vore det tacksamt!
Som sista utväg har jag trådlösa nätverkskort så jag kan göra server till accesspunkt, men det vill jag undvika om möjligt.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Ja jag förstår inte riktigt hur du menar. (förklara bättre )

Men om du slår av DHCP funktionen i rountern och kopplar in en kabel i LANportarna på routern istället för WAN ingången så blir det som en accesspunkt istället för router.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Linksysen ska få DHCPn av D-Linken. Det är det som jag inte fått att fungera.

D-Linken ska vara kopplad till jacket.
Via Trådlöst ska Linksysen vara en accesspunkt i vardagsrummet till diverse system.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Hedersmedlem

Server, HTPC och Xbox 360 står lång bort och du vill ansluta dem till ditt trådlösa nätverk mha linksysen?

Det finns stöd för "client mode", att ansluta/brygga till befintliga nät åtminstone i de tredjeparts-firmwares som finns till vissa linksysmodeller. Jag kör själv en sån setup, om det är vad du menar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sätt båda på samma inställningar.
ex.
AP1 :
SSID test
channel 6
authentification off
Secutiry none
DCHP off/client

AP2:
SSID test
channel 6
authentification off
Secutiry none
DHCP off/client

Då kan det fungera
Annars får du läsa specifikt hur du sätter upp den som AP/Bridge i manualen.

Permalänk
Medlem

Ifall du skall ansluta dem trådlöst till varandra så måste båda enheterna ha stöd för detta.(Point-to-point bridge, multipoint osv) Accesspunkter brukar ha stöd för detta däremot inte vanliga routers/bredbandsdelare.

Har du som Aphex säger stöd för client mode så funkar detta att ansluta till din trådlösa router med.. Fast då kommer det fungera som om din accesspunkt var ett trådlöst nätverkskort till dina enheter som är anslutna till den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Sätt båda på samma inställningar.
ex.
AP1 :
SSID test
channel 6
authentification off
Secutiry none
DCHP off/client

AP2:
SSID test
channel 6
authentification off
Secutiry none
DHCP off/client

Då kan det fungera
Annars får du läsa specifikt hur du sätter upp den som AP/Bridge i manualen.

Det är nog ingen roaming funktion han är ute efter. Samt att den blir inget vidare att sätta båda på samma kanal.