begagnad mac,lite frågor...

Permalänk
Medlem

begagnad mac,lite frågor...

Har lite funderingar på att köpa en begagnad mac, en bärbar G3:a och undrar två saker:

1/laddare, var finns det att köpa till ett billigt pris?

2/säljaren vet inte mycket om batteriet, hur dyrt är ett nytt batteri och finns det någon chans att det som sitter i är okej?

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk

Varför köpa en G3:a?

1. Netonnet kanske, det är förmodligen en vanlig datorsladd eftersom magsafe inte fanns då.

2. Vet inte ens om det finns något motsvarande batteri nu.

Visa signatur

Acer Aspire 1360: Sempron 1.6Ghz | GeForce FX5200M | 1Gb A-Data | 60Gb Toshiba + 120Gb Seagate

Permalänk
Medlem

macoteket har ju både och, men de ä ju inte jätte billiga.
Antagligen är batteriet inte speciellt bra om det är d batteriet som följde med datorn vid köpet.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Om man säger såhär, en ny laddare och batteri till datorn är mer värt än vad datorn är.

Permalänk
Medlem

Hmm.. vad vill säljaren har för datorn?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en intel mac, typ en gammal macbook. Om man inte känner man har råd just nu skulle jag vänta och spara pengar istället för att köpa en G3a.

Vad hade du tänkt använda datorn till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyProx
Skulle rekommendera en intel mac, typ en gammal macbook. Om man inte känner man har råd just nu skulle jag vänta och spara pengar istället för att köpa en G3a.

Vad hade du tänkt använda datorn till?

Mm, speciellt med tanke på ingen satsar något öht på PPC längre. Varken Apple eller tredjepart. Nya OSX Snow Leopard (10.6) ska t.ex. enbart stödja Intel och inte PPC.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Mm, speciellt med tanke på ingen satsar något öht på PPC längre. Varken Apple eller tredjepart. Nya OSX Snow Leopard (10.6) ska t.ex. enbart stödja Intel och inte PPC.

Någon som vet när snow leopard beräknas komma?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

juni/juli/aug 2009 ryktas det om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandermolin
Varför köpa en G3:a?

1. Netonnet kanske, det är förmodligen en vanlig datorsladd eftersom magsafe inte fanns då.

Menar du att om jag har tur faktiskt kommer kunna använda en av mina gamla hpladdare? eller massuppfittar jag allt?

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av titex
massuppfittar jag allt?

Haha

Permalänk

G3 laptops, som t.ex clamshell och wallstreet har större kontakter än G4. Den utstickande delen, innanför metallhöljet är en 3.5 mm kontakt, inte 2.5 mm, som för G4orna.

Bilder finns på ebay, exvis:

http://cgi.ebay.com/NEW-AC-Adapter-Charger-for-Apple-iBook-G3...

Man kan också byta kontakten på en laddare med rätt volt/ampere så den passar.

http://www.faqintosh.com/risorse/en/guides/hw/ibook/pjack/

Permalänk
Medlem

Har en iBook G3 som kör med laddare och batteri från en iBook G4, funkar kalas!

Permalänk

Alla G3 har inte samma kontakt tydligen.

Den vita iBook G3 White Dual USB har samma laddare som g4 verkar det som
.
Själv har jag en gammal ibook clamshell 300mhz G3 och en Wallstreet G3 och de använder inte samma kontakt som mina ibook g4....

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar, fast jag tänkte satsa på en G4 av nyare modell.
Har det skralt med pengar och behöver en bärbar dator snart. Tänkte lägga runt 3000, max 4000. Finns ingen tid att vänta längre än 2 månader, och andrahandspriserna lär väl ändå inte gå ner såvida inte Apple sänker nypriserna. En lite äldre dator är bättre än ingen alls. Behöver bara en basic dator. Finns inga MacBooks under 5000.
Nya OS bryr jag mig inte om då min filosofi är att man inte ska installera ett _nytt_ OS på en dator som inte är up to date.
Det bärbara är inte särskilt viktigt (därmed ej heller batteritiden) utan det handlar snarare om att det är lättare att släpa med en bärbar dator när man ska flytta 200 mil än en hel låda

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

G4:or av senare snitt fungerar utmärkt med OS X 10.5, även om typ Powerbook 12" kan lida lite av att den bara stöder 1.25GB minne som max.

Det går faktiskt att få in mer minne i dom senaste ibookmodellerna än i en Powerbook 12" från samma tidpunkt. Dom hade nämligen 512 på moderkortet och en tom plats som tar 1GB. PB12" fick aldrig den uppgraderingen utan där är det 256 på moderkortet och en plats som maxar på 1GB. Dessutom har iBook bättre batteritid och betydligt bättre mottagning på det trådlösa. Just wlan-mottagningen på PB 12 var riktigt värdelös.

Andrahandsvärdet på gamla laptops går ju givetvis ner hela tiden, och PPC är ju en utdöd plattform nu. Det är dock inget problem att hitta mjukvara till PPC ännu... nyaste OS X funkar, och de flesta programmen skrivs fortfarande för båda arkitekturerna. Jag tror dock inte det dröjer mer än nåt år till innan PPC är helt passé.

Mitt råd är iaf att skippa G3or helt. Dom är på tok för långsamma för nåt annat än textbehandling. Satsa helst på en ibook av absolut senaste modell med 1.33Ghz (12") eller 1.42Ghz (14") och proppa den full av minne om den inte redan är maxad. Powerbooken är fin den med men säkert dyrare utan att man får så värst mycket för pengarna. Sämre trådlöst och ett chassi som blir buckligt när man tappar datorn, typ. Prestandan är i stort sett samma.

Permalänk
Medlem

Är det någon prestandaskillnad mellan 1,33 GHz och 1,42? Och vad är det i ungefärlig jämförelse med en Intel-processor? Har inte så bra koll på PPC-propparna, har bara för mig att de gör ungefär samma sak vid mindre klockfrekvens.

De allra senaste iBook är för övrigt rätt svåra att hitta. Men efter att ha läst på lite så är det ju såklart det som gäller om man ska ha iBook.

Och viktigt viktigt. Om man ska uppgradera minnet, spelar det någon större roll vad man stoppar i den? Är iBookarna kinkiga, eller duger ett Corsair Value tro?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

laddare ska inte vara så svårt att hitta.. inte batterier iheller. googla runt lite så hittar du säkert något.. och batteriet som sitter i den nu tror jag inte mår så bra dom slits rätt mkt efter åren.

Visa signatur

Intel Pentium 4 651 @ 3.4ghz 65nm s775 | 2gb DDR2 ECC | Segate Barracuda ES2, 500gb | Nvidia GeForce 7800GT Pci-e | Asus Terminator 2 Barebone

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte jämföra en PPC med en godtycklig intelprocessor för det finns ju många såna. Min gamla compaq med Pentium 4 Mobile 1.8Ghz kändes något långsammare än min Powerbook G4 1.5:a på rena "processorsaker" men jag gjorde aldrig några tester.

Det borde vara DDR333 i iBook G4. Vad som helst lär väl funka, men det finns ju "certifierat" powerbookminne som kostar nån euro mer och då kan man vara säker. En bekant köpte min gamla 512MB Kingston DDR333 Powerbook-minne och den fungerade utmärkt i hans centrinomaskin.