Permalänk

Löda på aluminium?

Tjenare!

Det är så att jag skulle behöva löda i ett chassi, men eftersom det är aluminium så har jag förstått som så att mjuklöda heter de väll om man använder lödkolv... aa i vilket fall löda med en lödkolv (ingen stor yta som ska lödas) detta går inte..
Men hårdlödning går? det har jag prylar till förutom tråd om det är speciell sådan?

Någon som har ett positivt svar till detta?

ha de!
/Kristian

Permalänk

Testa att värma som satan och flussa som satan också Kanske värma med en öppen låga? (ex blåslampa) Men det kommer bli jäkligt varmt då, kanske blir skevt och jävligt också... :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electric_man
Testa att värma som satan och flussa som satan också Kanske värma med en öppen låga? (ex blåslampa) Men det kommer bli jäkligt varmt då, kanske blir skevt och jävligt också... :S

flussa?
va jag ska göra är att löda på distansbrickor för m-kortet, kanske även några stag sen ska jag fixa ett insug för processorn så behöver fixa en stos, som jag har sett på timberjacks galleri var en fyndig ide.... så jo skevt kanske de kan bli.. ingen aning, plåten till chassit jag bygger med är bara 1mm så...
men de jag ska hårdlöda med är gasol (vilket man kanske alltid gör )....

för limpistolen går då fasen inte fästa med, det har jag redan testat.. men kan hända att 2 komponents epoxy lim går fint

Permalänk
Medlem

Du kan inte gänga distanserna då?, alternativt en mutter bakom då du kör med tunn plåt.

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Du kan inte gänga distanserna då?, alternativt en mutter bakom då du kör med tunn plåt.

de har ingen gängad tapp.. visst man kan ju köpa men finns la inga med såpass lång gäng tapp att man kan ha mutter på.. men vill jag ha undersidan så ren som möjligt

Permalänk

Iden är att borra ett hål med samma diamter som distansen elelr ett hål strax under diametern.

sen så löder du fast den via nått av det du föreslog. jag vet isf att det fungerar ypperligt att löda med 2 varmluftpistoler på 500C vadere till bensinrören till bensintanken på 7/9 serien.
Sen tar du bara och slipar bort det försiktigt med en vinkelslip eller dremmel. ta det försiktigt så du inte värmer upp plåten för mycekt när du väl börjar slipar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Iden är att borra ett hål med samma diamter som distansen elelr ett hål strax under diametern.

sen så löder du fast den via nått av det du föreslog. jag vet isf att det fungerar ypperligt att löda med 2 varmluftpistoler på 500C vadere till bensinrören till bensintanken på 7/9 serien.
Sen tar du bara och slipar bort det försiktigt med en vinkelslip eller dremmel. ta det försiktigt så du inte värmer upp plåten för mycekt när du väl börjar slipar.

fatta typ halvägs av din förklaring hehe
(känner mig lite korkad nu)
hehe

Permalänk
Medlem

Limpistolen är ett underskattat verktyg

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Limpistolen är ett underskattat verktyg

hehe:P

Permalänk
Vila i frid

Utöver att svetsa med TIG eller med pinne är det bara zinklod (t.ex. Technoweld) som är görligt för gemene man att metalliskt förena två alu-bitar. MIG/MAG kräver trådmatning i munstycket - vilket är sällsynt.

Permalänk
Medlem

Googla/youtube på Durafix. Verkar funka bra. Har själv 5 st stänger liggande här hemma som jag inte hunnit testa än tyvärr. Testar troligtvis inom några dagar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_GNUU
Googla/youtube på Durafix. Verkar funka bra. Har själv 5 st stänger liggande här hemma som jag inte hunnit testa än tyvärr. Testar troligtvis inom några dagar.

DURAFIX :D:D:D
shit tack för riktigt bra tips:D
uhm va e priset på sådana stavar?:S