Tips på hur man får en bil såld snabbt? :)

Permalänk
Medlem

Tips på hur man får en bil såld snabbt? :)

Hej, håller på att sälja min bil eftersom jag hittat en ny bil jag vill köpa, eftersom inte försäljaren tar emot inbytesbil.

Jag lade ut annonsen i fredags.. Och jag lade ut den till det billigaste priset i Sverige, sett till skick och miltal.. Tror jag ligger ca 3k under billigaste i södra Sverige..

Och jag bor i Norrbotten så bilar är i regel lite dyrare här..

Jag har även skrivit "Billigare vid snabb affär" trots billigast i Sverige redan utgångspriset..

Trots detta så har jag bara fått 1 sunket mail om bilen och han svarade aldrig nåt mer :S

Vad mer kan man egentligen göra? .. 90kr kostar ju annonsen på blocket, Blodsugare.. så man vill ju inte förnya bara sådär.. svindyrt ;/

Har även publicerat på traderamotor fast ändå inget..

Vill ju få den såld eftersom försäljaren inte heller kunde "hålla" bilen åt mig heller så kommer nån annan och köper den så är det ju inte så bra

Tacksam för tips..

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Vad är det för bil?
Hur gammal är du?

Tips låt det verka som det är din far eller en 40+are som säljer så är det nog mer av intresse.
ta upp alla saker som är av intresse som är bytt (inte småskit som lampor o någon sket packning utan mer bromsar o oljebyten osv)
Med följer däck mönsterdjup
ta red apå vanliga fel om bilmodellen så du känner dig lite säker på att ingen frågar dig nått av det och du blir stum

Sen kan man ju fråga varför du lagt ut den till 'underpris' man kan ju bli skeptisk emot det med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad är det för bil?
Hur gammal är du?

Tips låt det verka som det är din far eller en 40+are som säljer så är det nog mer av intresse.
ta upp alla saker som är av intresse som är bytt (inte småskit som lampor o någon sket packning utan mer bromsar o oljebyten osv)
Med följer däck mönsterdjup
ta red apå vanliga fel om bilmodellen så du känner dig lite säker på att ingen frågar dig nått av det och du blir stum

Sen kan man ju fråga varför du lagt ut den till 'underpris' man kan ju bli skeptisk emot det med

Det är en Citroen Xantia, 2000 .. Kanske inte den mest attraktiva bilen jag vet men..

Jag är 22 men svårt att avgöra min ålder när dom inte ens kontaktat mig :>

Jo men i annonsen har jag skrivit att den säljs pga nyköp så det är väl ganska enkelt att förstå att man inte vill stå med 2 bilar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jag kollar alltid upp säljaren tex namn o stad. sen tar man bara någon söksida tex rasit o kolla ålder o övriga ibostaden.. där har jag avgjort många köp just av ålder och kön. en kille i 19år ålden som säljer en bil är nog inte det bästa..

Annars finns det ingen bilhandlare?
sen är ju läget dessutom som avgör jag har sett många bilar man dregglat över men inte så att man åkr halva landet för att köpa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag kollar alltid upp säljaren tex namn o stad. sen tar man bara någon söksida tex rasit o kolla ålder o övriga ibostaden.. där har jag avgjort många köp just av ålder och kön. en kille i 19år ålden som säljer en bil är nog inte det bästa..

Annars finns det ingen bilhandlare?
sen är ju läget dessutom som avgör jag har sett många bilar man dregglat över men inte så att man åkr halva landet för att köpa.

Ah, tveksam att alla gör en ratsitsök men vad vet jag :> Jag har då aldrig gjort det..

Köpte bilen billigt av min morfar som gick bort så har bara ägt den i kanske 2000mil eller så..

Nja ingen bilhandlare som är villig att ta inbyte som har en bil som jag är intresserad av.. så jäkla typiskt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Att du skriver att du säljer bilen för nyköp slår kanske inte igenom så mkt.

Förklara gärna lite mer ingående.

Annars är det som fullmoon skriver, att skriva om byten på delar som har gjort och liknande.

Permalänk
Medlem

Svårt att sälja nu.

http://www.blocket.se/vi/19208805.htm?ca=1_11_s

visst ett år äldre och fler mil.

lr en med samma år och färre mil.

http://www.blocket.se/vi/18959426.htm?ca=1_11_s

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Hur mycket begär du för bilen då?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Jag hade dessa problem också, inte för att jag skulle köpa ny utan bara tyckte det var onödigt med dyr bil enbart för pendling.

Kopierade bara texten från en bilhandlare och bytte ut relevant information.
Inget skrivet om styling o.s.v
Enbart stora reperationer/delar som gjorts/bytt.

Sänkte priset med 10k jämfört med billigaste i landet då gick det fort.

Tyvärr smått omöjligt att få ut dom pengarna man vill för en bil i dagsläget.

Permalänk
Medlem

När jag sålt mina tidigare bilar så har jag skrivit utförligt vad som gjort under mitt ägo samt att det finns kvitto på det. Gett ut ALL information som folk vill veta, rost, fel på bil m.m. Har alltid varit så när någon sedan ringt "Hej, ringer angående bla bla bla. Ja du har som skrivit ut allt så när går det bra för mig och komma och kolla på bilen?"
Sen har dem kommit, tittat runt och testkört och bilen är oftast borta på första personen som kikat...
Har bara haft problem och få sålt en bil, det var en Honda Prelude -88. Tog ett tag innan den hittade en ny ägare, resterande sju bilarna har sålts inom loppet på två veckor.

Att få sålt bilen på någon dag är önskvärt, visst, har hänt men räkna med att det kan vara dött under veckan och under helgen kanske någon hör av sig. Sen är det löning imorgon.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

En ide är att alltis skriva av när saker byttes och vid service även kvitton och besiktnignspapper är gultvärt att ha!

Djur och rökfri motiverar många.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är längre upp i Sverige, men i GöteborgsPosten är det alltid någon som annonserar att de köper alla bilar kontant, t.o.m hämtar dem... Kanske värt att kolla om det finns någon sådan på blocket under "Köpes"?

Ivf, lycka till.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tänk på att använda radbyte när du skriver, låter kanske fjantigt men många läser inte annonser där allt är en stor gröt med text.

Tex.
Vit
Aut.
Ingen rost

Istället för rost ful skrot kass mm..

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Medlem

Lägg ut många bilder som är stora och är av bra kvalité.
Gör rent bilen innan du tar kort.
Fixa gärna en extern sida som du länkar till på din annons så att folk kan gå in där och kolla på bilderna och kanske en bättre/mer beskrivning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Svårt att sälja nu.

http://www.blocket.se/vi/19208805.htm?ca=1_11_s

visst ett år äldre och fler mil.

lr en med samma år och färre mil.

http://www.blocket.se/vi/18959426.htm?ca=1_11_s

Den nedre länken är den enda som är likvärdig min som är billigare i hela sverige.. dock har den där spricka på kofångarn fram + att han skriver "Säljes i befintligt skick" i Annonsen så något fel är det på den bilen eftersom den säljs så billigt.

Har dock varit i kontakt med en bilhandlare idag och han erbjöd mig, hör och häpna.. 45k i inbyte för citroenen!

Blev ganska paff.. Dom hade en rätt intressant bil en Audi A4 1.8T Quattro Avant 2000... Dock hade den gått 16400mil så det kändes nästan lite mycket..

Men hmm inte lätt..

Har uppdaterat annonsen och försökt skriva mer utförligt.. och inte fått ett enda svar än.. lite lustigt

Jag har priset 39000:- för den .. vilket är lägsta i sverige sett till miltal, årsmodell och skick..

Lustigt att man inte får något svar med tanke på att en firma erbjuder inbytespris på 45000:- det måste ju betyda att man har ett bra pris iaf...

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Lägg ut många bilder som är stora och är av bra kvalité.
Gör rent bilen innan du tar kort.
Fixa gärna en extern sida som du länkar till på din annons så att folk kan gå in där och kolla på bilderna och kanske en bättre/mer beskrivning.

'

Och glöm inte att låta bilen torka samt köra bort den från tvättstället.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
'

Och glöm inte att låta bilen torka samt köra bort den från tvättstället.

Haha ja, ser så fattigt ut med folk som knäpper i princip inne i OK-hallen. Som att de aldrig tvätttar bilen? Min bil är alltid så ren att jag kan springa ner till garaget och fota den direkt, alltid rentvättad, men jag är bilbög också

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Audin om normalskick ligger runt 65-75k vad vill han ha.

om det nu inte är en 1,8ts den är något dyrare.

milen är lungt dom går långt."bara kamremmen är bytt"

ett litet chipp ca 2000 kr och du ökar ca 50hk

när han ger 45k för din vad vill han ha för audin?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Den absolut sämsta tiden att sälja bil är november-februari, och till råga på allt så är bilmarknaden i finanskrisens spår fullständigt stendöd. Du kan göra allt rätt med annonsen, snygga bilder, bra upplagd etc och du kommer ändå bara få skambud. Att lägga sig lägst är inte alltid heller bra för då utgår många ifrån att det är något fel på bilen. Lägg energi på presentationen och sätt sedan ett lagom pris, då får du en bra prutmån att ha som buffert.

För de få som faktiskt köper bil nu så är läget idealiskt, bilhandlarna är tvungna att acceptera förluster bara för att flytta inventarier och kunna presentera försäljningssiffror överhuvudtaget. Förlust och förlust, mindre vinst menar jag. Marginalerna på bilar i Sverige är på intet sätt låga.

Permalänk
Medlem

Blir nog ingen audi iaf (ÄNNU), har haft den på provkörning idag, medans dom har inne min Cittra för att värdera vad jag kan få i inbyte o.s.v..

Har haft min pappas kompis som hjälp eftersom han har en likadan + har ägt bara audisar innan det.. och han mekar allt själv

Nog för att jag kunde fatta detta själv.. Motorn tickar som en diesel, ibland.. Upptäckte det när jag stannade och ville se hur bilen såg ut utifrån, tyckte den tickade mkt... Då hälsade jag på killen och han sa att det var normalt att dom tickade litegrann.. Sen efter han provkört och den stått på tomgången i kanske 10sek så började den successivt ticka.. Så han trodde hydraullyftarna lär vara problemet.. Reperationen går nog på 10-20k. OM det är felet, inte lätt att diagnostisera sådär..

Men den låter inte som den ska..

Utöver det är den grymt snygg och skön att köra. och rolig att köra.. =/ .. Så lite tråkigt.. var riktigt sugen på denna bil..

Ska snacka med bilfirman imorgon om dom kan ta en titt på vad det kan vara som gör att det tickar så.

Tack för alla svar iaf.. får se kanske behåller Citroenen ett tag till.. Den har då aldrig svikit mig än *ta i trä*

Mvh

EDIT

Är förövrigt svinförbannad på bilförsäljaren i Skellefteå, Jag ringde honom förra helgen ang en Passat dom hade inne som var intressant.. Frågade inbyte på en citroen.. Han sa 25k .. Ok tänkte jag jag kan ju kolla ändå.. ÅKTE 8 mil för att kolla på bieln och diskutera..

Då säger han ööh tror inte vi tar inbyte på den (samma kille) Ringer sin chef och då säger han "nää jag har snackat med chefen o vi tar inte emot citroen, då behåller vi hellre passaten"

Jag ba .. Jaha DET kunde du ju sagt lite tidigare..

Han ba oj då det sa jag i telefon..

Jag .. Nej..

Han oj jag ber om ursäkt om det blivit missförstånd..

Jag: Okej jag försöker få den såld men kan ni hålla bilen en vecka iallafall?

Han: Nej det kan jag absolut inte göra.. Däremot kan jag skriva att du är intresserad av bilen så om nån vill köpa den så ringer vi dig först och kollar så inte du vill köpa den..

VET NI VAD JAG UPPTÄCKER IDAG??

BILJÄVELN ÄR SÅLD.. INTE ETT ENDA SAMTAL...

Blir jävlat cp, Varför är många bilförsäljare idioter?

Behandlar han mig dåligt för att jag är ung? För att han är snobb?

JAg vet inte..

GOd natt..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe

Är förövrigt svinförbannad på bilförsäljaren i Skellefteå...[...]

Vilken bilhandlare var det? Bra och veta för framtiden.
Surt verkligen och åka ner hit för ingenting...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Audi tickar med fel olja!

Byt till 10/40 semisynt = ticket borta i 97% av fallen

Sedan fins det speciellt klegg att gucka ner med oljan som gö rent lyftarna.

Om den bara tickar ibland men inte alltid är det lungt att handla.

troligtvis helsyntolja i lr väldigt gammal olja.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Vilken bilhandlare var det? Bra och veta för framtiden.
Surt verkligen och åka ner hit för ingenting...

Skellefteåbil, Säljaren heter Jonas..

Ringde idag och försökte skälla ut honom Är dålig på sånt..

Men han sa typ att han inte KUNDE Reservera en bil..

Men han hade ju sagt att han skulle ringa, då säger han att han inte kan kolla vad hans kollegor säljer.. Då undrar man ju hur hög IQ det krävs för att sätta en lapp på bilen att dom ska snacka med honom vid intresse? .. Då upprepar han bara att dom inte kan reservera bilar..

Ah.. inte lätt.. mest nonchalanta bilförsäljare jag träffat .. typ "Jag har nog med kunder så jag behöver inte behandla er bra"

Jävligt less.. Har dock blivit väldigt bra bemött på bilfirman i Piteå.

Just det.. Ang Audin med "Ticket" .. Snackade med säljaren idag och dom ska självklart ta in den på verkstan och fixa problemet.. så det låter ju bra.. han trodde också det var en hydraullyftare..

Så det blir nog en Audi after all..

Dom "Besiktigade" Cittran där idag.. fanns några saker som behövde göras.. bla så funkade inte spolningen på lyktglasen.. Men skulle ändå få 42k i inbyte vilket är mer än jag fått på något annat ställe jag hört på. (max 35k)

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Skellefteåbil, Säljaren heter Jonas..

Ringde idag och försökte skälla ut honom Är dålig på sånt..

Men han sa typ att han inte KUNDE Reservera en bil..

Men han hade ju sagt att han skulle ringa, då säger han att han inte kan kolla vad hans kollegor säljer.. Då undrar man ju hur hög IQ det krävs för att sätta en lapp på bilen att dom ska snacka med honom vid intresse? .. Då upprepar han bara att dom inte kan reservera bilar..

Ah.. inte lätt.. mest nonchalanta bilförsäljare jag träffat .. typ "Jag har nog med kunder så jag behöver inte behandla er bra"

Jävligt less.. Har dock blivit väldigt bra bemött på bilfirman i Piteå.

Just det.. Ang Audin med "Ticket" .. Snackade med säljaren idag och dom ska självklart ta in den på verkstan och fixa problemet.. så det låter ju bra.. han trodde också det var en hydraullyftare..

Så det blir nog en Audi after all..

Dom "Besiktigade" Cittran där idag.. fanns några saker som behövde göras.. bla så funkade inte spolningen på lyktglasen.. Men skulle ändå få 42k i inbyte vilket är mer än jag fått på något annat ställe jag hört på. (max 35k)

Mvh

vad du får i byte är ointresant om man inte vet vad du får ge för nya bilen.

om det är ett toköverpris så är inbytespriset bara en "bluff"?

Så vad kostar audin?????

Är rätt duktigt påläst på audi mm.

så skicka mig ett pm om du vill ha mer hjälp "är på gott humör idag "

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

85k är priset, men då får jag även nya vinter och sommardäck..

Priset är inte dåligt, har kollat runt på blocket.. i Norrbotten.. såklart jag säkert kan få en likvärdig bil i sthlm för 10k mindre men då får jag nog inte 42k för cittran istället

Mvh, tack för erbjudandet men pappas polare är också audi"master" som jag rådfrågar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
85k är priset, men då får jag även nya vinter och sommardäck..

Priset är inte dåligt, har kollat runt på blocket.. i Norrbotten.. såklart jag säkert kan få en likvärdig bil i sthlm för 10k mindre men då får jag nog inte 42k för cittran istället

Mvh, tack för erbjudandet men pappas polare är också audi"master" som jag rådfrågar

Nope 85k i norrland är inte fel.

Glöm inte kolla acc +kör en vagcom test och kolla kopplingen samt ev läck i drivlina mm.
men du hade ju en audi guru

Själv rattade jag min första audi för ca 25 år sedan och min vassate för 3 år sedan har haft ett gäng.

åker nu 1,8t 20v men inte en audi men den laddar som en s3

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Nope 85k i norrland är inte fel.

Glöm inte kolla acc +kör en vagcom test och kolla kopplingen samt ev läck i drivlina mm.
men du hade ju en audi guru

Själv rattade jag min första audi för ca 25 år sedan och min vassate för 3 år sedan har haft ett gäng.

åker nu 1,8t 20v men inte en audi men den laddar som en s3

ACC lovade han dyrt och heligt att den fungerade.. .. Hur kollar man kopplingen bäst? iofs har killen provkört den och han sa att allt sånt var OK men ändå

Vi ska innan köp iaf låna bilen och fara till GDS-Hall och hissa upp så man kan ta en rejäl titt undertill.

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
ACC lovade han dyrt och heligt att den fungerade.. .. Hur kollar man kopplingen bäst? iofs har killen provkört den och han sa att allt sånt var OK men ändå

Vi ska innan köp iaf låna bilen och fara till GDS-Hall och hissa upp så man kan ta en rejäl titt undertill.

Mvh

Acc kollar du enbart om bilen har uppnåt 5+ grader den startar inte annars.

om 5+ lr mer växla mellan auto och eco mode sp skall du se att varvräknaren rör sig lite vid i och urkoppling om du ställt allt på lo "max kyla."

om inte trasig ac = DYRT.

Koppling dra ut på landsväg gasa fullt på 5an från låg fart ca 50-70kmh vid ca 120 ca 3000rpm "max vrid" tryck ner kopplingen 1 tondels sec så motor "rusar" utan att släppa gasen sedan upp med kopplingen.

den skall innom nåon 10dels sec tillbaka på samma varv som innnan"hugga inte slira´".

om den gör så = ok.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen, ska testa det nästa gång jag kör den..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Okej tack för hjälpen, ska testa det nästa gång jag kör den..

Sry om jag stavar som en kratta men har tagit lite pilsner

Har en kusin "yngre" i lövånger som jag kan be om hjälp om du vill.

själv sitter man i fjollträsk lite långt för att hjälpa live.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ