Byta ikon för fil i Windows Vista

Permalänk

Byta ikon för fil i Windows Vista

Är det någon här som har en aning om hur man byter ikoner för olika filtyper i Windows Vista?

I Windows XP var det enkelt, man gick in på Mappalternativ dialogrutan och där tror jag att man kunde ändra allt som har med det att göra, bl.a. vilket program som ska öppna filtypen m.m. Men dessa alternativet finns inte i Windows Vista längre.

Högerklickar man på en mapp, väljer Egenskaper, fliken Anpassa så kan man klicka på knappen "Byt ikon". Men om man upprepar samma procedur för en fil så finns inte samma alternativ.

Jag hittade en liknande tråd på ett annat forum här:
http://www.joejoe.org/forum/index.php?showtopic=2934

Men där är de inne på samma spår som jag, och de verkar inte veta någon lösning.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

för att ändra filtypikoner, alltså alla filer av samma typ, så måste du gå in i registret och sedan till "CLASSES_ROOT" så finns det ett värde för varje filtyp, i varje "mapp" finns ett strängvärde "(standard)" där det står ett värde t.ex i .jpg-mappen så står det "jpgfile", leta sedan reda på "mappen" "jpgfile" där bör finnas en undermapp som heter "deafulticon" och i denna ett strängvärde med en sökväg till en iconfil, det är bara att ändra denna.

om det inte finns någon "deafulticon" mapp är det bara att skapa en.

hoppas det hjälpte dig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aspen.asplund
för att ändra filtypikoner, alltså alla filer av samma typ, så måste du gå in i registret och sedan till "CLASSES_ROOT" så finns det ett värde för varje filtyp, i varje "mapp" finns ett strängvärde "(standard)" där det står ett värde t.ex i .jpg-mappen så står det "jpgfile", leta sedan reda på "mappen" "jpgfile" där bör finnas en undermapp som heter "deafulticon" och i denna ett strängvärde med en sökväg till en iconfil, det är bara att ändra denna.

om det inte finns någon "deafulticon" mapp är det bara att skapa en.

hoppas det hjälpte dig!

Först av allt fanns det inget som heter "deafulticon", jag har sökt igenom hela registret (Ctrl+F) utan resultat. Däremot finns det en mapp som heter "defaulticon" för vissa filtyper. Jag antar att det är dessa du menar.

Sedan, om det är "jpgfile" och "deafaulticon" "mapparna" och strängvärdet med sökvägen till ikonen jag ska göra ändringarna i... vad har då "strängvärdet" "(standard)" och "värdet" "jpgfile" med saken att göra? Det verkar vara orelevant.

Sedan, var ska "jpgfile" eller "deafaulticon" mappen finnas om den inte finns i ".jpg" mappen? Jag har förutom ".jpg" även tittat i ".jpe", ".jpeg" och ".jp2" mappen (jp2 är jpeg 2 tror jag). Men där fanns det inte heller någon sån mapp.

Jag tror att vi krånglar till det i onödan. Så här ser det ut i Registereditorn.

HKEY_CLASSES_ROOT\
HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg
HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg\OpenWithList
HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg\OpenWithList\ois.exe
HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg\OpenWithProgids
HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg\PersistentHandler

.jpg mappen innehåller sedan 3 strängvärden. Dessa är:
(Standard) med värdet "jpegfile"
Content Type
med värdet "image/jpeg"
PerceivedType
med värdet "image"

Mapparna OpenWithList och ois.exe var innehåller strängarna "(Standard)" utan något värde angivet.

OpenWithProgids mappen innehåller följande strängvärden:
(Standard), utan något angivet värde
jpegfile, utan något angivet värde
QuickTime.jpg, med binärvärde med nolläge (0000)

PersistentHandler innehåller strängen (Standard) med värdet {098f2470-bae0-11cd-b579-08002b30bfeb}.

Alla strängvärden är av typen REG_SZ, förutom QuickTime.jpg som är av typen REG_NONE.

P.s. På svenska heter det nog snarare nycklar och undernycklar än mappar det som vi här kallar mappar. Men visst, de visas som mappar med mappträd och hela det paketet, så visst man kan väl få kalla det mappar.

Låt oss titta på lite bilder istället. Bilder säger ändå mer än ord (tycker jag).

Jag ville byta ikon för WPS filer, från Microsoft Word 2007 ändock något konstiga ikon som skiljer sig från andra Word 2007 ikoner, till något mer lämpligt som associerar till Microsoft Works (helst en Works ikon).

Jag har nu skapat en ny nyckel DefaultIcon med strängnamnet (Standard) (som skapas automatiskt som "standard") och som värde på den har jag valt värdet från Adobe Color Settings ikonen (eftersom jag vet att den använder DefaultIcon på samma sätt). Men det har inte fungerat!

Så... jag är så gott som redo att ge upp nu. Finns det verkligen inget normalt sätt att ändra på filtypspecifika ikoner i Windows Vista utan att pilla i Windows registret? Har Microsoft tagit bort den funktion som fanns i Windows XP? Varför?...

Finns det något program som man kan ladda ner för att byta ikonen? Jag vet att det ska finnas minst ett tiotal såna olika "tweaking", "styling", "geeking" program som man kan göra lite allt möjligt med, åtminstone till XP bör det finnas. Så några tips på vilket man kan använda till just ikoner och som är gratis och funkar i Windows Vista?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

När du är i .jpe nyckeln ser du att standard värdet är jpegfile till höger.
Leta nu upp den nyckeln i registret och expandera den.
Nu ska det finnas en undernyckel som heter DefaultIcon, markera den och ändra sen standard värdet som du ser till höger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
När du är i .jpe nyckeln ser du att standard värdet är jpegfile till höger.
Leta nu upp den nyckeln i registret och expandera den.
Nu ska det finnas en undernyckel som heter DefaultIcon, markera den och ändra sen standard värdet som du ser till höger.

Jaha, ok, då fattar jag vad "jpegfile" har med saken att göra.

Men! Det verkar fungera lite till och från det här. Ibland har jag behövt starta om datorn för att ändringarna av ikoner skulle slå igenom. Ska man behöva starta om datorn vid ändringar i Windows registret vid en sån här åtgärd?

Efter att jag har startat om datorn så har ändringarna slagit igenom och jag har kunnat ändra ikoner för vissa filtyper och se ändringarna slå igenom direkt genom att bara uppdatera filfönstret (Explorer/Utforskaren) utan att starta om datorn. Men sedan har det fastnat igen på vissa filtyper verkade det som när jag har fortsatt att göra ändringar och jag har igen behövt starta om datorn, men utan att ikonerna ändrades ens då eller så visades de bara som vita ikoner och kunde inte alltså visas eller eventuellt hittas.

Jag har inte testat det så noga ännu men det verkar som att det är de gånger när jag har själv behövt skapa "DefaultIcon" nyckeln som det inte har fungerat och då ikonerna inte har ändrats. När nyckeln "DefaultIcon" redan har funnits för en viss filtyp så har det gått att ändra strängvärdet och se ändringar av ikoner direkt. Jag ska testa att göra det på några till ikoner.

Uppdatering:
Jag har nu testat att ändra ikoner både för de filtyper där det redan finns "DefaultIcon" nycklar och för de där det inte finns "DefaultIcon" nycklar från början som standard utan där man själv måste skapa dessa då. Jag hat testat att ändra strängvärden hos "DefaultIcon" för ett flertal olika filtyper.

Jag har kommit fram till följande; att ikonerna som visas för en viss filtyp inte uppdateras direkt efter ändringen beror inte på att "DefaultIcon" nycklar ursprungligen inte fanns för dessa filtyper. Detta påverkar både de filtyper som redan har haft "DefaultIcon" nycklar redan och de där jag själv har skapat dessa.

Varför visas inte ändringarna direkt då?... ja, det är en fråga jag skulle vilja ställa till Microsoft. Efter att jag först startar datorn och börjar göra dessa ändringar, uppdaterar filfönstret (Explorer/Utforskaren) allt eftersom jag gör ändringar, så slår dessa ändringar igenom och är synliga direkt ibland och ibland inte alls. När de inte är synliga ännu så krävs det att jag antingen loggar ut och in igen Vista eller att jag startar om datorn helt, vilket tar ännu längre tid för mig då men i båda fallen så syns ändringarna efteråt. Jag misstänker att det är någon bugg bara, det ska inte krävas att man startar om datorn eller loggar ut och in för att ändringar i Windows registret vid en sån här åtgärd ska slå igenom (verkställas).

I vilket fall som helst så är det här ett väldigt komplicerat och framför allt jobbigt sätt att ändra ikoner för filtyper. Att ändra en ikon för en given filtyp ska inte vara svårare än att ändra ikon för en mapp. Det ska vara minst lika enkelt, eller så ska det vara åtminstone på samma sätt som i Windows XP där man kunde göra alla dessa ändringar i Mappalternativ dialogrutan under en speciell flik för detta.

Jag förstår inte vad grabbarna på Microsoft höll på med när de skapade Windows Vista, tog de kanske bort alltihopa av misstag?!... en uppdatering till Service Pack 1 eller någon annan Microsoft "hotfix" fixar knappast detta. Det har det inte gjort hittills iaf. och det lär bli så ända till nästa Windows eftersom såna här "bagateller" oftast är underprioriterade.

Jag har hittat ett program som heter Stardock IconPackager som tydligen ska kunna göra dessa ändringar åt mig mycket enkelt. Får väl prova det istället.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

jag får be om ursäkt för felstavningen av defaulticon samt tacka Novac för att du förklarade vad jag menade, tack.

..och du behöver föresten inte ens logga ut om du inte vill, det är bara att starta om explorer.exe med aktivitetshanteraren

Edit: lycka till med iconpacker, jag visste inte att det fanns en version för vista.

Permalänk

Kör Winamp och ställer in i Winamp vilken ikon jag vill ha för playlist men likt förbannat envisas Vista med att visa windowsmediaplayers ikon för .m3u
I registret står det att det att DefaultIcon för Winamp.PlayList ska vara C:\Program Files (x86)\Winamp\winamp.exe,3 men liktförbannat vägras rätt ikon att visas.
.mp3 visas rätt med winampikon. Hjälp