Powerbook G4 eller iBook G4? 12"!

Permalänk
Medlem

Powerbook G4 eller iBook G4? 12"!

Sitter i dagsläget på en Acer Aspire One med en CF-mod, har tröttnat på det för lilla tangentbordet och pytteskärmen... men framförallt har jag tröttnat något rejält på windows. Så nu går jag i tankarna att köpa en iBook eller Powerbook.

Powerbooken har vad jag förstått lite bättre grafikdel, medan iBooken klarar av 1.5Gb ram. Frågan är vilken ska man välja?

Klarar bägge av att köra Leopard och spela upp HD film, eller är det för mycket begärt?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Du har alltså tänkt att köpa begagnat.
Vad gäller att spela upp HD så är jag osäker. Men själv har jag en macbook( andra vesionen som släpptes) Den orkar inte 1080p. Har testat med open source-filmen Elephants Dream.
Det är faktiskt möljigt att iBooken har kraftigare grafikkort än de gamla macbookarna(vita)

Om jag var du så skulle jag skaffat begagnad macbook pro(inte senaste) De borde gå att komma över ganska billigt. Och klarar garanterat 1080p

Leopard kräver förresten G4 på minst 867MHz, och det är ingen wow-upplevelse på min powermac dual 867MHz med 2GB ram. Vet inte hur det lirar på en singel 1.33GHz.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Du har alltså tänkt att köpa begagnat.
Vad gäller att spela upp HD så är jag osäker. Men själv har jag en macbook( andra vesionen som släpptes) Den orkar inte 1080p. Har testat med open source-filmen Elephants Dream.
Det är faktiskt möljigt att iBooken har kraftigare grafikkort än de gamla macbookarna(vita)

Om jag var du så skulle jag skaffat begagnad macbook pro(inte senaste) De borde gå att komma över ganska billigt. Och klarar garanterat 1080p

Leopard kräver förresten G4 på minst 867MHz, och det är ingen wow-upplevelse på min powermac dual 867MHz med 2GB ram. Vet inte hur det lirar på en singel 1.33GHz.

Kruxet är att Macbook Pro'n är för stor, dels det och så var jag lite missnöjd med min gamla då den blev löjligt varm och kanten på chassit var allt annat än snäll mot handlederna...

1080p är inget krav, bara den klarar 720p utan problem är jag glad.
Förra versionen av Macbook faller mig absolut inte i smaken, men de är inte många lappar dyrare än en G4'a dock större och fulare... synd att man inte har möjlighet att testa lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men ta en titt på nya macbook nonpro.
Den är klart mer värd än den gamla modellen i och med det riktiga grafikkortet.

Gå in på någon apple premium reseller och fingra lite på utbudet. Macforum i göteborg har i både nya och gamla modellen utav macbook och macbook pro.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Varken iBook eller PowerBook klarar 720p.

Att köpa en så pass gammal och trött burk skulle jag inte göra om du nu inte kom över en väldigt billigt. Satsa hellre på en beggad MacBook.

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt att folk ger upp till 4000 för de där sakerna. Och oftast är det inte ens senaste modellen, och om det är det så är den inte maxad.

För bara en tusing extra hittar man en MacBook, och då är det ibland av lite senare modell. Aldrig mindre än 1 GB RAM.

Har spanat in iBooks nu ett tag i hopp om att få en riktigt billig bärbar dator som fixar de enklaste sakerna och minimal bildbehandling. Men det verkar ju stört omöjligt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Har spanat in iBooks nu ett tag i hopp om att få en riktigt billig bärbar dator som fixar de enklaste sakerna och minimal bildbehandling. Men det verkar ju stört omöjligt.

Det är inte så konstigt då de är tystare, svalare och har bättre batteritid än de senare inteldatorerna.
Visst har de sämre spec men de är fasen så trevliga - vilket nog är det som återspeglas i priset (och en 12" powerbook är så mycket bättre än en 12" iBook - även om kan hända iBooken är nyare med snabbare processor och såntdär.)
Du kommer hitta dom billigt när 10.4 blir omodernt - vilket väl är om ett år eller två.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Powerbook 12" 1.5 med 1.25GB i RAM lirar Leopard hur bra som helst. Absolut inte sämre än Tiger. Farsan gör dock inga krävande saker på den.

Angående iB eller PB så tja... smaksak. PB har kvalitetskänslan och liiite bättre prestanda. Aluchassit som skapar den fina kvalitetskänslan blir dock buckligt om man t.ex. råkar tappa den så den landar på ett hörn. Chassit sätter också käppar i hjulen för wlansignalerna. PB 12" har riktigt tragiskt dålig wlanmottagning.

iBook har bra wlan, tåligt chassi (plast, men inte plastigt ala billig acer eller gammal dell inspiron), något sämre grafik och lite sämre processor. Bättre batteritid också.

Min personliga åsikt då? Spara lite till och köp en begagnad Macbook istället. Den är på en helt annan planet vad gäller processorprestanda, du får i en anständig mängd minne och hårddisken är lätt att byta. Jag skulle inte lita på att disken i en ibook eller powerbook håller allt för många år till. Dessutom har den lite större skärm (1024x768 suger), webbkamera, större styrplatta med högerklicksfunktion och som extra bonus magsafe-strömkabel och magnetiskt lås till skärmlocket.

Permalänk
Medlem

Har fått bekräftat från flera håll att G4'orna inte lirar 720p så den tanken föll platt på ansiktet. Synd, jag har verkligen problem med känslan av förra generationens Macbook, den nya är inte ett alternativ, inte för att jag inte har pengarna, utan för att det känns så otroligt omotiverat när begagnat marknaden är helt enorm och alla datorer är i mint-condition för ung. hälften av pengarn. Den nya Macbooken må vara prestandamässigt överlägsen, men jag är inte i behov av så mycket prestanda då jag i princip aldrig spelar på annat än konsoll längre. Avvaktar nog ett tag innan jag handlar iaf, den svenska kronan är juh knappt värd något just nu :S

Tackar alla för era åsikter och tips

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis fått tag på en iBook 12" av senaste modell till ett bra pris.

Den har dock "bara" 1 GB RAM. Nu undrar jag, är det lönt att uppgradera till 1,5 GB RAM? 1GB-stickor av det slaget är svåra att hitta och relativt dyra. Kan få en för knappt 350, men är det värt det?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Klart det är värt 350:- för att få max ram i burken.

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att det är så lönt. Den blir väl inte mycket snabbare ändå.

Ungefär som min gamla Aptiva med en AMD K6-2-processor. Stoppade i 192 MB RAM i den, men den hade nog lika gärna klarat sig med 128. Mer klarar den inte riktigt av att leka med.

Visa signatur

Bojkotta maffian