Permalänk
Medlem

Löjligt seg Macbook.

Tjo. Min Mac har på senare tid börjat bli löjligt seg, utan någon direkt orsak dessutom. Jag kan tex öppna upp Adium, chatta lite, käka något och när jag kommer tillbaka har man en fördrökning på ca 30 sekunder innan texten dyker upp i chatfältet och sedan skickas iväg.

Likadant så brukar oftast Notifieringar i Growl komma ca 10-20 sekunder innan det verkar ha hänt i programmet.

Kollar man i Activity Monitor så ser man att processorn idlar rätt ordentligt som den borde göra, likså finns det gott om minne kvar till diverse grejer.

Detta händer helt slumpat, varesig jag har igång 30 torrentfiler, använder Unison vid full kapacitet och har på musik eller bara sitter vid skrivbordet.

Bytt Hårdisk, Minne och rensat burken ett antal gånger. Hittar inget program som kan vara felorsaken, utan det hela pekar helt enkelt på att Macbooken håller på att dö helt, är trots allt en första generationens Macbook.

Någon som har något tips, eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny dumburk senare?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

testa en formatering, datorn borde inte va slut än tycker jag.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem skrev en tråd om det här, har blivit bättre det senare misstänker att det är hårdisken som har dåliga sektorer. Har även haft misstankar om att det är det trådlösa nätverkskortet som strular men har inte kunnat testa att ha kabel i den.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
testa en formatering, datorn borde inte va slut än tycker jag.

Har formaterat den otaliga gånget, tom slängt in Tiger och se ifall det blev någon skillnad där. I windows funkar dock maskinen bra, vilket är jävligt mystiskt.

Det skall ju dock sägas att datorn har vart inne på Service 2 ggr, då det led utav båda muuande samt Random Shutdown som vart de typiska barnsjukdomarna. Likså är ju datorn använt något fruktansvärt, är påslagen i princip 24 / 7 sedan den införskaffades för några år sedan och används dagligen till att rendera film i 1080p och en jävla massa annat hårt jobb. Som sagt, det kan ju vara så illa att datorn bara sakkar ihop lite när som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Har exakt samma problem skrev en tråd om det här, har blivit bättre det senare misstänker att det är hårdisken som har dåliga sektorer. Har även haft misstankar om att det är det trådlösa nätverkskortet som strular men har inte kunnat testa att ha kabel i den.

Bytte hårdisk när jag först upplevde dessa problem. Även haft problem med mitt nätverk tidigare, men det löste sig med ett par niftiga kommandon i Terminalen.

Visa signatur

<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Citerat Bi99uy...
Det skall ju dock sägas att datorn har vart inne på Service 2 ggr, då det led utav båda muuande samt Random Shutdown som vart de typiska barnsjukdomarna. Likså är ju datorn använt något fruktansvärt, är påslagen i princip 24 / 7 sedan den införskaffades för några år sedan och används dagligen till att rendera film i 1080p och en jävla massa annat hårt jobb. Som sagt, det kan ju vara så illa att datorn bara sakkar ihop lite när som helst.

Om den slitits så hårt är det väl möjligt att den är påväg att dö. Att det funkar bra i windows är däremot märkligt. Den är väl inte ett måndagsexemplar, eller?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tequila_mejor
Om den slitits så hårt är det väl möjligt att den är påväg att dö. Att det funkar bra i windows är däremot märkligt. Den är väl inte ett måndagsexemplar, eller?

Det är den säkerligen. Som sagt, första generationens exemplar, vart inne på service 2 ggr för de vanligaste felen, blåtand:en har dött internt, nätverket har dött tidigare etc. Men som sagt, funkar klockrent i Windows när jag testat det där. Känns anningne rövigt att köra det bara.

Visa signatur

<Zaq> shot