DDR2 1066Mhz och moderkortet stödjer endast 800Mhz?

Permalänk
Medlem

DDR2 1066Mhz och moderkortet stödjer endast 800Mhz?

Som rubriken lyder, en jag känner har köpt nytt minne, av typen DDR2-1066Mhz, men efter att jag har kollat lite om hans moderkort märkte jag att det inte stödjer 1066Mhz (max är 800Mhz). Han har inte fått minnen från Komplett än och han undrar nu vad som kommer hända? Kommer minnena inte alls fungera? Eller kommer dem att klockas ner till 800Mhz automatiskt? Kan det bli framtida problem p.g.a det?

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

hade varit bra att veta vilket moderkort det gäller... skulle gissa att det officiellt inte stöder högre än pc6400 minnen. men du kan ju klocka upp dem till rätt hastighet annars. de kommer fungera hur som helst:)

Permalänk
Medlem

Kanske hade varit bra att nämna, det gäller ett Abit AB9 moderkort.

Så minnen kommer bara att klocka ner sig till 800Mhz och ändå fungera fint. Och att det är upp till en själv att överklocka dem till 1066Mhz senare då?

Permalänk

Klart minnena kommer fungera men dock inte i högre hastighet än 800Mhz. Skriv gärna vilket moderkort han har och modellnummer av minnena. Är det exempelvis Asus moderkort så finns en lista på deras hemsida vilka minnesmoduler som stöds. Kolla alltid där först innan ni köper minnen.

Tror inte det blir problem i framtiden, om ni nu inte överklockar eller häller saft på minnena.

Edit: ett tips, läs "FAQ: Minnen och hur det funkar" i forumet!

Permalänk
Medlem

Han tackar för alla era tips och känner sig lättat över att dem kommer fungera.

Aurastream, missade helt FAQ inlägget