Macbook Pro för spel ?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro för spel ?

Hej

Jag funderar på att skaffa mig en Macbook pro (2,4 ghz) 15,4 tum, 4 gb ram och 7200 rpm hårdisk.

Hur fungerar den att spela med? Spelar mest WC3 (krävs inte mkt där), men också lite Far cry 2, COD 5, Crysis och Crysis Warhead. Klarar Macen av spel som dessa på någonlunda ok grafik instälningar? Köper den givetvis inte för att vara en heavy gaming dator, men vill ändå kunna spela lite gran.

Undrar också lite hur 9400m och 9600m gt mäter sig ed ett 8800 gts (för stationär) ? Och borde man ta MAcen med 512 mb grafikkortsminne eller räcker 256 mb ??

Tack på förhand för eventuella svar

Permalänk
Medlem

Jag har provat COD 5 på min och det fungerar ganska så bra tycker jag.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Tror du du skulle kunna utveckla svaret lite?
Va kör då på för grafik inställningar, fps osv ;D

Permalänk

Tror du kan glömma farcry 2 och crysis/crysis warhead med en bärbar...

Kanske med 2,5ghz C2D och 9650GT...

Min 2,0ghz C2D med 8600GT och lätt överklockad klarar inte av Crysis dugligt, det flyter helt enkelt inte på nog bra.

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha en bärbar (och dessutom mac?!) för att spela på? Grafikkorten i en bärbar är av yttersta begränsningar, dvs väldigt nedbantade versioner. Så även om du köper det senaste bästa med 9600m graffe tex, så kommer det inte klara av dagens spel. (low, 800x600 crysis 30fps kanske.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Varför ska du ha en bärbar (och dessutom mac?!) för att spela på? Grafikkorten i en bärbar är av yttersta begränsningar, dvs väldigt nedbantade versioner. Så även om du köper det senaste bästa med 9600m graffe tex, så kommer det inte klara av dagens spel. (low, 800x600 crysis 30fps kanske.)

Folk lirar crysis i 1024xX till 1280xX på high till medium inställningar. Folk verkar få runt 30-40 fps lr så då. Verkar duga helt okej

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Tror du du skulle kunna utveckla svaret lite?
Va kör då på för grafik inställningar, fps osv ;D

Kör på 1024x768, aa x2 och texturer på medium. får mellan 25-50 fps det lilla jag testade nu.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trött
Kör på 1024x768, aa x2 och texturer på medium. får mellan 25-50 fps det lilla jag testade nu.

Ok och det flyter på bra eller ?

Permalänk
Medlem

Ja det tycker jag

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Men hur stor skulle skillnaden inom spel vara med 512mb och 256mb grafikkortsminne? Har hört att man egentligen mest behöver mkt minne till 3d animering och liknande, men har själv ingen aning^^

Permalänk
Medlem

vad jag vet så är minnet mest till för upplösningen så om du har hög upplösning så är det bättre med mer minne

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket WC3 (Dota) på min MBP och det fungerar galant. Kör det i OSX med 9400m-grafikkortet och det flyter på bra med native upplösning och high på allt - så det är inga probem (kanske inte oväntat).

Jag har även spelat igenom CoD5 i Windows på den och det gick väldigt bra faktiskt (1280x800 med medium på inställningarna). Red Alert 3 och Left 4 Dead går också väldigt bra, medium-inställningar. Just nu är MBP faktiskt en ganska kompetent bärbar för spel, det kommer dock ändras så klart.. så länge den orkar med SC2 och D3 hyffsat så är jag nöjd.

Kan påpeka att jag förmodligen kommer ha det svårt att hålla fingrarna borta från GTA 4, återkommer kanske med åsikter om jag införskaffar det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag spelar mycket WC3 (Dota) på min MBP och det fungerar galant. Kör det i OSX med 9400m-grafikkortet och det flyter på bra med native upplösning och high på allt - så det är inga probem (kanske inte oväntat).

Jag har även spelat igenom CoD5 i Windows på den och det gick väldigt bra faktiskt (1280x800 med medium på inställningarna). Red Alert 3 och Left 4 Dead går också väldigt bra, medium-inställningar. Just nu är MBP faktiskt en ganska kompetent bärbar för spel, det kommer dock ändras så klart.. så länge den orkar med SC2 och D3 hyffsat så är jag nöjd.

Kan påpeka att jag förmodligen kommer ha det svårt att hålla fingrarna borta från GTA 4, återkommer kanske med åsikter om jag införskaffar det.

Spelar du då Red Alert 3 och Left 4 Dead med 9400m eller 9600m gt?
Och hur mycket minne har du, 256mb eller 512mb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Spelar du då Red Alert 3 och Left 4 Dead med 9400m eller 9600m gt?
Och hur mycket minne har du, 256mb eller 512mb?

Left 4 dead är ju HL 2 motorn, så det funkar nog bra på båda

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Spelar du då Red Alert 3 och Left 4 Dead med 9400m eller 9600m gt?
Och hur mycket minne har du, 256mb eller 512mb?

I Windows körs allt 9600M kortet.

Jag har spelat GTA IV på min MBP 2.4Ghz, 2GB, senaste generationen. Det flyter på bra i upplösningen 1024x768, man får hålla nere på inställningarna en del för den har inbyggda restriktioner hur mycket man kan kräma på beroende på hur bra grafikkort man har. Dock ska man kunna gå runt detta genom att ge startfilen några parametrar men det verkar dock inte funka för mig.

Men helt klart spelbart iaf.

Permalänk
Medlem

Till det pris som Macbook Pro kostar kan du nog få en Macbook och en PC som klarar spel bättre än Macbook Pro.

PC är mycket bättre bang for the buck om du vill ha spelprestanda. Har du en PC att spela på så behöver du inte ha ett monster till bärbar direkt, och då borde en Macbook duga fint till allt annat du vill göra förutom att spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Till det pris som Macbook Pro kostar kan du nog få en Macbook och en PC som klarar spel bättre än Macbook Pro.

PC är mycket bättre bang for the buck om du vill ha spelprestanda. Har du en PC att spela på så behöver du inte ha ett monster till bärbar direkt, och då borde en Macbook duga fint till allt annat du vill göra förutom att spela.

Fast vem vill ha 2 datorer? Man skall ju ha allting på en och samma enhet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fast vem vill ha 2 datorer? Man skall ju ha allting på en och samma enhet

Håller helt med. Funderade först på att behålla datorn jag har nu och köpa en Macbook också, men tycker det blir struligt att ha två datorer, mycket bekvämare med bara en ^^

Men är det någon som vet hur ett 9600m gt mäter sig med ett 8800gt? Är det mycket sämre eller är det ungefär lika bra?:p

Permalänk

Det är lite sämre, men vet inte med hur mkt. Inte alltför mycket skulle jag tro, men man ska inte förvänta sig extrem prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Det är lite sämre, men vet inte med hur mkt. Inte alltför mycket skulle jag tro, men man ska inte förvänta sig extrem prestanda.

Nej precis, men jag skaffar ju knappast en MBP som gaming dator. Vill egentligen bara kunna spela lite på fritiden och så, och Far Cry 2 och Crysis ee ju fett kul

Permalänk
Medlem

Jag kör wow med 9600 grafik kortet med högsta upplösning mer eller mindre på allt. Det flyter på hur bra som hellst, i storstäder typ dalaran ligger jag på ca 40fps. Instancer och raids på runt 60 fps. Så som sagt inga problem.

Permalänk

Jag kör, i bootcamp då, BF2, Left4Dead och lite andra spel på min MBP.

Klockrent. Fungerar mycket bättre än min gamla "speldator". Den har nu blivit pensionerad till fördel för MBP:n, tills dess jag skaffar ny speldator.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Nej precis, men jag skaffar ju knappast en MBP som gaming dator. Vill egentligen bara kunna spela lite på fritiden och så, och Far Cry 2 och Crysis ee ju fett kul

you know it!

du råkar inte gå på SSB?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av problem1234
you know it!

du råkar inte gå på SSB?

Jo :P:P
Gått här i två år nu

Permalänk
Avstängd

Har själv en MBP med 2GIG.

Crysis flyter hyfsat med lägsta inställningar. Dock världens tråkigaste spel.

WoW flyter perfekt med allt på max. Alltid 60FPS med Vsync på.

Call Of duty 4 flyter perfekt med allt på max.

Jag är hur nöjd som helst med min MBP. Dock är det inte särskilt roligt att spela på dem om man inte kopplar en större extern skärm och tgnbord.

Macbookens tangentbord är inget vidare skönt att lira på. Och att spela med laptopen i knäet är bara att glömma. Den blir sinnessjukt varm undertill vid spel. Du måste ha en kudde under annars får du brännskador.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Jo :P:P
Gått här i två år nu

Samma här
hur kunde du gissa det problem1234

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Jo :P:P
Gått här i två år nu

Haha, SSB, där gick man för ett antal år sedan

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har kört igenom Crysis i nativeupplösning (1440x900) på min nya MBP med mediuminställningar. Kan väl inte påstå att det flöt underbart överallt men spelbart var det. Sänker man till 1024 så flyter det fint. Datorn i filmsnutten har ett 8600M GT dvs något långsammare.

http://www.youtube.com/watch?v=eXlejyKD1_Y

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att dedikerade grafikort ( detta fall 9600m GT) går att byta.
Är detta bara skit eller går det att göra?
Funderade också på om man tjänar på att köpa Macbook pro med 2 gb ram och uppgradera själv, eller om det blir billigare att köpa den med 4gb? :P:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede94
Jag läste någonstans att dedikerade grafikort ( detta fall 9600m GT) går att byta.
Är detta bara skit eller går det att göra?

Blir nog svårt

http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Pro-Unibod...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.