Permalänk

Varm CPU

Hejsan på er alla där ute i kylan.

Nu är det så att jag har lite problem med min cpu fläkt eller så är det något annat som är konstigt. Har du kollat tempen i datorn med 2 olika program (cpufan och everest) och båda säger att min cpu håller 80 C, vilket inte kan vara så jätte bra.

men de säger även att alla annan kylning är bra, båda mina kärnor ligger runt 20-30 C alltid och CPU liggar ALLTID på sina 80 C går varken upp eller ner.
Kan det vara så att det inte är något fel utan att programmen mäter fel ?

Har en AMD Athlon 64 X2 6000+

http://data.fuskbugg.se/skalman01/TEMP.bmp

Någon som har något tips på vad ja ska göra ??

MVH Baronen

Permalänk
Medlem

Avläsningen är av något skäl fel (kaputt sensor)

Din prolle kan inte ha detta värdet när kärnorna är så kalla och värdet står ju konstant på 80C. En prolle fluktuerar ju i tempen.

Har ej klickat din länk, då jag inte gillar att göra så.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Avläsningen är av något skäl fel (kaputt sensor)

Din prolle kan inte ha detta värdet när kärnorna är så kalla och värdet står ju konstant på 80C. En prolle fluktuerar ju i tempen.

Har ej klickat din länk, då jag inte gillar att göra så.

Det är lugnt du behöver inte kolla länken om du inte vill.

Tycker också det är konstigt att den visar att CPUn är 79-80 C ALLTID, har aldrig sätt något annat värde på den. Och att kärnorna ligger runt 20-40 max och allt annat inne i burken ligger också runt 50 C.

Ha kylpasta hemma så funderar på att lägga på ny och se om det gör någon skillnad.

Permalänk

kass sensor?

Visa signatur

Online!

Permalänk
Medlem

Re: Varm CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruna Baronen
Hejsan på er alla där ute i kylan.

Nu är det så att jag har lite problem med min cpu fläkt eller så är det något annat som är konstigt. Har du kollat tempen i datorn med 2 olika program (cpufan och everest) och båda säger att min cpu håller 80 C, vilket inte kan vara så jätte bra.

men de säger även att alla annan kylning är bra, båda mina kärnor ligger runt 20-30 C alltid och CPU liggar ALLTID på sina 80 C går varken upp eller ner.
Kan det vara så att det inte är något fel utan att programmen mäter fel ?

Har en AMD Athlon 64 X2 6000+

http://data.fuskbugg.se/skalman01/TEMP.bmp

Någon som har något tips på vad ja ska göra ??

MVH Baronen

Antingen läser programmen av fel SMBus adress, eller så har paket-sensorn (sensorn som ligger utanför själva kärnorna) hängt sig. Kolla om det finns en bios-uppdatering för ditt moderkort.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 - ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming - Kingston HyperX 4x4GB 3200 - Samsung EVO 840 256GB, OCZ Vertex 4 128GB, div HDD - Corsair RM 750W - MSI Radeon 7950/OC @ 1200/1750 (dött, söker nytt grafikkort)

Permalänk

Re: Re: Varm CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scyphe
Antingen läser programmen av fel SMBus adress, eller så har paket-sensorn (sensorn som ligger utanför själva kärnorna) hängt sig. Kolla om det finns en bios-uppdatering för ditt moderkort.

Jag är inte så jätte bra på det här med datorer. Så hur går ja tillväga om jag ska installera nya drivrutiner till Moderkortet ?

Har ett Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX