behöverr bra trådlös lösning för nätverkslagring

Permalänk
Avstängd

behöverr bra trådlös lösning för nätverkslagring

Nu har jag gjort mig av med gamla spelburken där jag hade 3TB lagringskapacitet, vilket kändes lagom. Nu har jag istället en MBP och sambon har en vaio laptop och vi kör allting trådlöst. Vi tankar rätt mycket så jag funderar över vad som vore den billigaste, tystaste och minst platskrävande lösningen för att få mycket lagringsutrymme.

Att bygga en server är uteslutet eftersom de väsnas för mycket samt tar för mycket plats. Däremot har jag funderat på att bygga en billig liten htpc som man kan gömma i tv-bänken och koppla in en massa externa usb-diskar. Nackdelen med denna lösning är att den datorn alltid måste vara påslagen.

Apples timecapsule vore egentligen perfekt. Men att betala 4800kr för 1TB går fetbort.

Eller finns det billiga näverksdiskar som man bara kan plugga in i ADSL modemet?

Tips någon??

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Kopplar man bara in den i ADSL modemet och så får den en egen IP-adress, eller hur funkar det? Det är ju det som är mitt "nätverk" så att säga.

Om så är fallet är det exakt vad jag behöver.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

välj och vraka: http://www.dustinhome.se/lp_5747_723.aspx#UHJpY2UuUHJpY2VJbmN...

det är alltså en nas du är ute efter.
och nej, du pluggar inte in den i modemet utan i eran switch/hub/gateway, dom flesta adsl har INTE inbyggd sådan, utan endast 1 port för det, resten brukar vara tele/tv + annat lull

men du skulle lika gärna kunna bygga en server, och nej dom låter inte mycket de beror på komponenterna, du kan i princip har en server helt passiv. min nuvarande dator låter mindre än min externa wd mybook 500GB, väldigt stor skillnad faktiskt.