4GB DDR2 inte tillräckligt för Vista 64Bit

Permalänk

4GB DDR2 inte tillräckligt för Vista 64Bit

Hej!

Har på senare tid fått ett meddelande när jag spelar BF2 samt GTA 4 (vilket är de enda spelen jag spelar) att det inte finns tillräckligt med minne och att det aktiva programet bör stängas. Detta trots att datorns specifikationer täcker de rekommenderade spec. för spelen.
Har inga större resurskrävande applikationer igång i bakgrunden.

Dator:

Q6600 @ 2,4GHz (Orginal klockfrekvens)
8800GT 512mb @ Orginal klockfrekvens
4GB DDR2
Windows Vista 64bit.

Vad kan felet vara?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Kanske inte hjälper dig men jag har en liknande rigg som din där endast grafikkortet avviker (har 4850) och jag upptäckte följande.

När jag körde GTA IV med 2 gb ram så funkade det bra till en början tills allt blev skit. Sedan snodde jag 2 gb till från htpc utan att problemet löste sig.
Lite nyfiken beställde jag två st 4 gb kit och voila! Problemet är borta.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du inte har någon pagefile?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Kanske inte hjälper dig men jag har en liknande rigg som din där endast grafikkortet avviker (har 4850) och jag upptäckte följande.

När jag körde GTA IV med 2 gb ram så funkade det bra till en början tills allt blev skit. Sedan snodde jag 2 gb till från htpc utan att problemet löste sig.
Lite nyfiken beställde jag två st 4 gb kit och voila! Problemet är borta.

Nu kan det ju vara så att GTA 4 är relativt dåligt optimerat, men vad vet jag. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Kan det vara så att du inte har någon pagefile?

Hur ser jag det?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Kan det vara så att du inte har någon pagefile?

Låter ganska troligt.. Spelade wow med 2gb och utan pagefile.. efter ett tag fick jag samma medelande(använde väll runt 75% av 2gb vid tillfället).. skapade en pagefile på 1gb och problemet löst.

EDIT:
Pagefilen ska vara skapt automatiskt när du isntallerar windows. men du hittar pagefile inställningarna p..
kontrollpanelen->system->Avancerade systeminställningar->Avancerat->Prestanda(inställningar)->virtuellt minne

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Låter ganska troligt.. Spelade wow med 2gb och utan pagefile.. efter ett tag fick jag samma medelande(använde väll runt 75% av 2gb vid tillfället).. skapade en pagefile på 1gb och problemet löst.

EDIT:
Pagefilen ska vara skapt automatiskt när du isntallerar windows. men du hittar pagefile inställningarna p..
kontrollpanelen->system->Avancerade systeminställningar->Avancerat->Prestanda(inställningar)->virtuellt minne

Tittade just dära när jag antog att pagefile betyder växlingsfil (:P) och märkte att det stod 0MB dära. Bör jag ändra och isåfall till hur mycket? På systempartitionen där jag har mest utrymme ledigt så har jag ca 10GB ledigt.

Btw, hur kommer det sig att det stod 0MB? Ska det inte justeras automatiskt?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Installerar du windows så skapas en växlingsfil som får samma storlek som den mängd ram du har(4bg i ditt fall). Att den inte har skapats kan bero på att det inte fanns tillräckligt mycket minne på hårdisken?

Men 4gb känns onödigt stort.. men välj mellan 1-4gb beroende på hur mycket plats du har på hårdisken.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Installerar du windows så skapas en växlingsfil som får samma storlek som den mängd ram du har(4bg i ditt fall). Att den inte har skapats kan bero på att det inte fanns tillräckligt mycket minne på hårdisken?

Men 4gb känns onödigt stort.. men välj mellan 1-4gb beroende på hur mycket plats du har på hårdisken.

Ok tackar så mycket för alla svar!

Och jag upptäckte nyligen varför jag inte hade någon växlingsfil, nämligen för att Truecrypt inte rekommenderar det sålänge man inte krypterar systemdisken, vilket jag dock har gjort Detta om jag fattat det rätt nu...

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ok tackar så mycket för alla svar!

Och jag upptäckte nyligen varför jag inte hade någon växlingsfil, nämligen för att Truecrypt inte rekommenderar det sålänge man inte krypterar systemdisken, vilket jag dock har gjort Detta om jag fattat det rätt nu...

Lite paranoid kanske? Kryptera hela hårdisken rofl.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Lite paranoid kanske? Kryptera hela hårdisken rofl.

Haha, jadu, man ska alltid skydda sig

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Jag har 4Gb ram, vista x64 och ingen pagefile, inga problem hos mig alls, varken på trackmania eller Fallout 3.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag har 4Gb ram, vista x64 och ingen pagefile, inga problem hos mig alls, varken på trackmania eller Fallout 3.

http://www.youtube.com/watch?v=BpwSGl4gtZs

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
http://www.youtube.com/watch?v=BpwSGl4gtZs

Tackar så mycket för länken! Inte nog med att klippet passade som ett skämt, så har jag även sökt namnet på denna underbara serie

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd

Pagefilens rekommenderade storlek är 3070 MB enligt Vista

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Pagefilens rekommenderade storlek är 3070 MB enligt Vista

Beror på hur mycket RAM man har så rekommenderar Vista olika. Så i din dator, ja.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Beror på hur mycket RAM man har så rekommenderar Vista olika. Så i din dator, ja.

Hur stor växlingsfil bör man ha ifall man har 4GB RAM då?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

man ska alltid ha 50% mer en ram. så i dit fal ska du ha 6gb. men det är det rekommenderade. men minst 1,5gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hur stor växlingsfil bör man ha ifall man har 4GB RAM då?

Beror på hur du använder datorn.
Mer perfmon kan du se hur många % av växlingsfilen som används, även se toppnoteringen. Kör runt med program du använder vanligtvis och läs sedan av. Sätt minimum en bit högre än det och maximum rätt högre, så det finns gott om plats även om ett program skulle börja gå vilt med minnesläcka.
Kort sagt vill man att den ska KUNNA få växa i abnormala situationer, men inte växa och krympa i normalt användande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

4GB-8GB växlingsfil är rätt lagom med 4GB RAM. 4GB bör räcka.

Permalänk
Medlem

dags att överklocka lite?
GTA IV slukar som sagt väldigt mycket av processorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peatear
dags att överklocka lite?
GTA IV slukar som sagt väldigt mycket av processorn.

Det kommer så fort jag har fått svar i denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=882...

*zap*

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Hedersmedlem

Silverwulf - det är inte tillåtet med kors-postning, dvs. skriva samma ska i flera forumdelar. Nu gjorde du visseligen inte någon ny tråd för det här sista inlägget, men jag hoppas alla som vill svara på det tar det i din andra tråd som är ämnat för de frågeställningarna. För att undvika att det svaras här och går helt off topic så suddade jag ut frågorna härifrån.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG