Permalänk
Medlem

Tråkigt, har själv haft mycket bra erfarenhet av Abit moderkort. Prisvärda, stabila och bra överklockningsmöjligheter.

Fattar dock inte hur MSI kan överleva, deras moderkort är verkligen ingen höjdare.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt! Mitt första moderkort var ett Abit BH-6. Sen har jag haft KG7-RAID och AN7 också.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag ville alltid ha ett BP6 (och VP6 också för den delen när det kom). Abit helt klart före sin tid på den tiden, med överklockning i BIOS samt dessa kort med dubbla CPUer (som dessutom "stödde" standardprocessorer. Sjukt prisvärt ).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Tråkigt, har själv haft mycket bra erfarenhet av Abit moderkort. Prisvärda, stabila och bra överklockningsmöjligheter.

Fattar dock inte hur MSI kan överleva, deras moderkort är verkligen ingen höjdare.

Själv har jag precis motsatta erfarenheter - men jag har ju bara erfarenhet med hamla Abitmoderkort och i dagsläget ganska splitternya MSI-modeller.

Jag tycker MSI erbjuder ganska bra med support gällandes drivrutiner och servrar på sin hemsida medan Abits hemsida är lite mer luddig och utdaterad - det är mycket det som jag personligen går på då jag aldrig varit med om något i ryggraden dåligt moderkort.

Permalänk
Medlem

Mycket trist det här mitt sista kort från Abit ser ni i sign.
Nu får det bli DFI för hela slanten synd eftersom dom inte har någon leverantör i sverige...

Jag har föresten för mej att skaparna av DFI kommer från Abit från början men jag kan minnas fel.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Trist, de hade riktigt bra produkter för ~6 år sedan.

Permalänk
Medlem

Har ett Abit BX-kort från 1998 tror jag. Jag hade kunnat firat 10 års-jubileum med skumpa nu och så konkar de.. snyft

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hm jag kan nästan svära på att det var nåt om Abit i höstas? Var det bara att de skulle sluta göra moderkort kanske? Hm nåväl. Kör ett KV8 Max 3 i burken nu som ska bytas. Vann det i deras stora tävling för typ 4 år sedan. Förutom några döda USB-portar är det ett bra kort tycker jag. Ironiskt nog åker det ut innom några dagar i förmån för ett P45 DS5

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Tråkigt, har själv haft mycket bra erfarenhet av Abit moderkort. Prisvärda, stabila och bra överklockningsmöjligheter.

Fattar dock inte hur MSI kan överleva, deras moderkort är verkligen ingen höjdare.

Håller med, fast på senare tid har MSI faktiskt ryckt upp sig, i alla fall på dyrare moderkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hade ett Abit KT7A, bästa moderkortet ja haft, totalt rock solid.

Började med en duron 600 @ 933 (fsb klockat).

Sen blev det T-bird 1400@1600, mitt nätagg på 300W (Aopen hq08 ) orkade inte 1733

Körde med mosel vitelic pc150 cas 2 minnen i det..

När det gäller moderkort som ja hatar så är det nog gigabyte, har haft många burkar med några år på nacken med gigabyte-kort och det är nästan 100% garanti på att de ska vara instabilt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

KG7-Raid med en atlon 1400 på. Köpt från DB.com dessutom

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har inte varit på swec på år och dagar, när jag nu kommer hit så ser jag att abit konkar. Tragiskt, jag sitter fortfarande på mitt gamla Trippel-A system med Abit NF7-S v2.0, Ati & Amd. Sjävklart klockat till bristningsgränsen, har varit min trotjänare i många år och fortsätter vara så tills det dör. Bättre moderkort får(fick..) man leta efter! Nostalgi på hög nivå, vila i frid!

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Någonting måste ju ha gått riktigt snett för Abit då 90% av alla här verkar skatta deras Mobos högre än guld, har aldrig ägt Abit själv men de verkar ju ha haft glansdagar som överträffar dagens tillverkare.

Alltid synd när bra omtalade företag går i graven men i detta fall lär åtminstone deras namn återuppstå i framtiden under nya ägare eftersom det fortfarande inbringar en viss pondus.

R.I.P (for now)

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Avstängd

Soltek har också försvunnit. Dom gjorde bra kort även om dom kanske inte sålde så jättebra. Mitt Socket A moderkort har funkat skitbra trots att jag lyckades kortsluta det säkert i ett år utan att det gick sönder

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Soltek ja hittade på en gammal 75DRV5 (KT333 chipset) igår skulle ha en 2600 barton i den så jag tänkte jag skulle kolla senaste bioset.

jaha ja fanns ingen hemsida men men det löste sig funkar skitbra faktiskt fast det är gammalt skit egentligen

Synd på Abits nedläggning dem ägde rätt bra på socket A tiden iallafall....dem kanske återuppstår i någon form i framtiden vem vet.

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Medlem

ABIT var pionjären för överklockare med BIOS överklockning. Innan fick man ställa om en switch på mobot för att öka FSB-frekvensen. Då var det inte tal om att öka 1-2MHZ utan man ökade typ från 66hz till 100hz i ett steg och hoppades att CPUn och minnet kunde palla med detta.
Gällde att ha bra cpu-kylning.
Abit var nr 1 ett tag, det enda vettiga alternativet för entusiaster men de senaste åren har de tyvärr inte producerat så mycket intressant.

Har haft BE6-2, KT7A, och 2 st NF7-S 2.0 men idag kör jag Gigabyte.

Edit. Första inlägget i år

Permalänk

Tråkigt, men för mig har Abit verkat anonymt på senare tid. När det har talats moderkort var det ASUS och Gigabyte som gällde, och Abit blev tyvärr bara ett namn i nätbutikernas produktlistor som jag hoppade över. Jag kan ha fel, men det är hur jag personligen upplevt det.

Jag undrar hur det går för Foxconn och MSI framöver.

Permalänk
Medlem

Synd på sån bra producent men hoppas nån köper deras produktiva personal. Men annars får man leta efter lika bra moderkorttillverkare som ABIT. Ack så synd men de kommer säker bli flera gravar att gräva i databranschen.
Ja jag vet att jag är pessimistisk av mig just nu

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem

Tråkigt för Abit är min favorit.
Har varit nöjd med deras låga ljudnivå.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag känner mig deprimerad... Detta ger i slutänden större risk att det blir ett Gigabyte-kort nästa gång då det blir färre att välja på. Och Gigabyte går ju helt åt andra hållet än Abit... 20 olika färger på korten, och diverse strömsparfunktioner som sabbar överklockningen.

Nä, någon får ta och öppna stora bankkontot och få Abit tillbaka på banan. Kan vi SweC:are starta en insamling kanske?

Visa signatur

1. Asus P5QL Pro | Intel Q8200 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 8 GB | 750 GB HDD | GeForce 8800GTS 320 MB | Vista x64
2. Abit IP35 Pro | Intel E5200 @ 3.0 GHz | Corsair TWIN2X 667 MHz 4 GB | 250 GB HDD | GeForce 9800GT 512 MB | XP Pro x86
3. Gigabyte GA-G33M-S2H | Intel E6750 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 4 GB | 320 GB HDD | GeForce 6200 | Vista x64

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en moderkort från abit som har går 24/7 non sop sedan 2001. Fungerar som uppladdningsburk=)

Abit BE6-II med en celeron 700 mhz coppermine överclockat till 1166 Mhz.

Synd att de är borta...jag har altid tyckt att abit hade hög kvalite.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Det var inte bra alls.
Jag har haft min burk sen- 04 med ett abit ic7 kort.
Har lite smått börjat fundera på att uppgradera burken nu.
Hade självklart tänkt köpa en abit planka igen, så får man se det här.
Mycke, mycke tråkigt.
Får väl köra med burken tills den inte orkar mer.