Parallel dataöverföring mellan windows och dosmaskin

Permalänk

Parallel dataöverföring mellan windows och dosmaskin

Hur ska jag gå till väga för att överföra olika filer mellan parallelportarna på två PC-datorer? Ena är en Windows-maskin och den andra en DOS-maskin. Programmet måste därför vara DOS-baserat. Är det någon som känner till och vet nåt program som man kan använda för detta ändamål? Jag har försökt med att googla men utan resultat...

Permalänk
Medlem

I dosburken ska det finnas 2 program som heter interlnk och intersrv eller något i den stilen. Testa att kopiera över t ex intersrv och försök få det att fungera. Jag har aldrig lyckats få igång det men du kanske kan. Annars lägger du in Win 3.11 och kör terminalen.

Permalänk
Medlem

TwinExpress hette ett trevligt program man kunde göra detta med, det fungerade också utmärkt om man ville föra över filer mellan PC och Amiga eftersom det fanns till Amiga också.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Laplink hette ett annat sådant program.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

PC anywhere kunde väl leka med Dos också?

har för mig att jag använt det till en gammal Thinkpad med P166...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Norton comander hade väll nollmodems stöd? För terminalen var väll för Win 3.11?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Jag testade interlnk.exe och intererv.exe och det fungerade okej. Men Windows XP tillåter inte överföring genom com/LPTportar så det gick bara att överföra åt ena hållet. Dosdatorn fick vara server och windatorn client. Ska testa de andra alternativen här också. Laplink sa en kompis att jag kunde använda, ska testa det också.

Datorn är en 8086 dator, och det går nog inte så bra att installera win 3.11 på den. XD

Permalänk

Använd serieporten och skriv ett program i qbasic som läser byte för byte och skickar den via comporten.
Och ett program som läser byte för byte och när ingen byte har kommit på 1sek så sparar den filen.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Norton comander hade väll nollmodems stöd? För terminalen var väll för Win 3.11?

Jag körde både med seriell och parallell nollmodemkabel genom norton commander. Annars var det interlnk och intersrv.

Permalänk
Medlem

Hm, bra då är jag inte senil då;)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att de gamla program inte stödjer fil-namn längre än 8 tecken....

Permalänk
Medlem

Har för mig att vi körde med ett program som hette FX (påminner om norton commander)

Permalänk

Jag kom på att jag ska föra över DSL till en annan laptop också. Den bara 1,44 tums floppy. DSL tar upp ca 50 Mb. Ska man bara formatera disken och boota med floppy, och sedan kopiera över DSL direkt till disken via com-porten?
Behöver inte disken någon bootsektor skrivning? När man bränner DSL till cdskiva så skrivs väl ingen bootsektor? Eller?

Permalänk
Medlem

Ska du ha linux på en 8086a eller har jag missförstått det hela nu? Linux kräver väl 386 eller högre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Jag kom på att jag ska föra över DSL till en annan laptop också. Den bara 1,44 tums floppy. DSL tar upp ca 50 Mb. Ska man bara formatera disken och boota med floppy, och sedan kopiera över DSL direkt till disken via com-porten?
Behöver inte disken någon bootsektor skrivning? När man bränner DSL till cdskiva så skrivs väl ingen bootsektor? Eller?

Det går tyvärr inte att installera någon linux på din 8086:a. Däremot så kan du testa Minix Version 2.
Har en Victor 286 som jag körde Minix på, och det fungerade ganska bra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag körde både med seriell och parallell nollmodemkabel genom norton commander. Annars var det interlnk och intersrv.

Åhfan, jag vill minnas att jag bara fick igång seriell överföring via norton commander, har för mig jag använde laplink eller vad det heter för parallel

Dock är ju detta ett par år sedan så minnet kan svika

Permalänk

Na, datorn jag pratar om nu har en 80486, Minix var också en bra idé.

Permalänk
Medlem

486a ? då är det ju ganska moderna saker. Jag har kört näterk mellan en 486 och xp dator (hade ett isa 10mbit kort). Delade ut min xp disk och anslöt med win 3.11 till den.
Då helt plötsligt hade jag en 120gb hd som networkdrive.

Tror jag har kvar dos 6.22 och win 3.11 någonstans om det är intressant.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

80486:an har Windows 95 installerat. Den har tyvärr inget nätverkskort inbyggt, men jag har ett PCMCIA PC-card nätverkskort som jag köpte. Men Windpws 95 verkar inte fungera särskilt bra med nätverkskort? Det vill helst ha ett modem installerat...
När jag ska starta internet på den säger den att inget modem är installerat. Men jag har installerat PC-card:kortet, skrivit in TCP/IP adresser och liknande. Men det funkar inte endå...

Permalänk
Medlem

Windows 95 och internet, visst är det kul Jag tror att man måste gå in i nätverksinställningarna och lägga till TCPIP protokollet samt fjärranslutning. Sen är det nog meningen att det ska fungera.
Vad har du för version på Internet Explorer? Om du har 5an så ska det gå att konfigurera om till att använda nätverkskortet istället för modem.
Om du har den tidigaste versionen av Win95 så finns det en Winsock uppdatering som kan vara bra att ha för internets skull.
Finns nätverkskortet med i enhetshanteraren så det fungerar riktigt?
off topic: Jag har nätverk mot min gamla 486 med Win 3.11 med min nya laptop med vista MS-DOS nätverk vill inte fungera mot vista däremot.

Permalänk

Jag har lagt till TCPIP protokollet så att det identifierar sin IP automatiskt. Internetversionen är 3.0... Så den kanske ska uppdateras???
Klarar win95 IE 5.0?
Om jag kollar enhetshanteran så fungerar nätverkskortet och microsoft drivrutin för fjärranslutning. Men "Befintlig NDIS2-drivrutin" har ett utropstecken på sig. Vad betyder detta???

Permalänk
Medlem

Antagligen en enhetskonflikt eller så är drivrutinen inte riktigt installerad, dubbelklicka och kolla. Skulle gissa på en halvtaskigt installerad drivrutin.
Ryck ur nätverkskortet och starta datorn och se efter så det försvinner ur enhetshanteraren och så stoppar du i det igen och startar så ska dom nog hamna rätt.
IE 5.0 är den nyaste versionen Win95 klarar och den duger till det mesta och ja, du borde uppdatera. Med 3.0 så kommer i princip alla av dagens webbsidor med script och jävelskap att se mysko ut. Alla utom min såklart :D. Våga vägra flash och script!