JPS Racing 5-pappscuppen Projekttråd
Hej alla glada Swecare!
Nu är det så att vi på jobbet bestämt oss för att ställa upp i ett lopp i den mycket prestigefyllda "Fempappcuppen".
Lite kortfattat:
Fem tusen kr för bilen som max
Fem timmar "Endurance"
Minst fyra förare och 9st förarbyten
Tävlingen går av stapeln den 7:e Februari
Det började med att vi var tre personer som på lunchen kom överens om att vi ville köra, då såg listan över saker att fixa ut såhär:
-1-2st förare till.
-1st bil som enligt reglementet fick kosta max 5000kr och enligt vår budget satte en maxgräns på 2000kr.
När vi gick hem för dagen hade vi både en fjärde förare, och en bil!
Skönheten:
En SAAB 900s -94 som någon tryckt ner en 2.3L Motor i.
Nästintill värdelös bild:
Observera de extremt fina Alufälgarna! (Är till salu om någon är intresserad)
Och jaaa... vi vet att den är framhjulsdriven, men den var gratis!!!
Att göra listan efter att ha konstaterat att bilen startar och gjort en snabbkoll på vilket skick den är i:
-Byta Olja - 0kr
-Byta Oljefilter -0kr
-Svetsa avgas (ska kolla upp vad som krävs) 0kr(?)
-Fixa en täckplast över tändstiften 0kr
-Fixa förarstolen (Är lite lös) 0kr
-Svetsa ihop bakdörrarna 0kr
-Byta Bromsvätska ???kr
-Svetsa dit en plåt för oljetråget 0kr
-Tejpa den spruckna framrutan 20kr
-Byta torkarblad 80kr
-Strippa (säten, inredning och asfaltsmattor?) 0kr
I mån av tid/budget:
-Ett extra system för spolarvätska till framrutan ???kr
-Byta bränslefilter
Total kostnad för bilen just nu:
100kr + bromsvätska.
Totala utgifter för teamet just nu:
250kr Föranmälningsavgift
2000kr Startavgift
750kr (150kr x 5) Licens för alla förare
0kr SAAB 900s 2.3L
100kr Fix på bilen
-----------
3100kr
Utöver det ska vi försöka få tag i en uppsättning nya däck, sen är vi redo att köra.
Förhoppningsvis kommer vi börja mecka med bilen i helgen, lovar då fler och mycket bättre bilder, så håll ut!
090125
Dags för en update!
Idag var det dags att börja med bilen.
Såhär vacker är den:
Fina 150hk, frågan är bara hur många som fortfarande lever.....
Ut med de extra sätena och all skit i bagaget!
Tur att vi är män som klarar att både prata i telefon och strippa inredning... eller hur var det nu?
Jobbigt med SAAB och såna där torx... Nymodigheterna är dock ingen match för lite gammal hederlig råstyrka....
Dessa var det dock ingen som hade styrka nog att slita loss, så vi var så illa tvugna att använda en mejsel.
Lite ny olja kan väl inte skada?
Som ni ser är man inte alls tillräckligt skitig ännu.
Nytt filter med....
Börjar ju likna nått!
Fan va mycket skit det fans i bilen då.
Kablar dras om för att montera spolarvätskepumpen inne i kupén.
Otroligt nog fungerade fortfarande spegeln...
Innertaket är ju minst nått kilo...
Ytterligare nått hekto i kondens som gömde sig övanför innertaket.... :/
Dragkroken fick ryka den med.
Det var allt vi han med och fick bilder på idag, nästa gång blir det att montera en vinge framtagen av landets främsta aerodynamikexperter och förhoppningsvis även börja med lackeringen.
På vägen hem stötte vi på detta:
Kul att vi hade en bra kamera med oss. Första bilden tog sig hela vägen till DN.
Gatukök totalförstört i häftig brand
Återkommer med mer bilder och info framöver.
UPDATE! 090129
Här kommer en liten update från gårdagens meckande.
Såhär såg det när vi kom dit:
Dags att måtta ut var fästena till vingen skulle sitta:
Sitter gör det allt!
Maskera insidan av rutan..... Vad kan det bli?
Nu börjar det likna nått!
Vackert!
Ska ju matcha bilen också....
Utöver det som syns på bilderna så bytte vi olja och oljefilter, slet ut handbromshandtaget (då det ändå inte fanns en fungerande handbroms),
skruvat bort sidospeglarna (ska lackas) och så har vi förhoppningsvis fixat några extra uppsättningar fina däck.
Ikväll blir det mer fixande, återkommer med nya bilder ikväll eller imorgon.
All feedback uppskattas!
i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |