Vad är det för skillnad mellan dessa två??

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan dessa två??

Hej!

Ska köpa en Velociraptor 300 GB, men jag ser att den finns i två olika versioner... De har samma specifikationer, men kylflänsarna ser olika ut. Om man går in på Western Digitals hemsida, står det att den ena är "Backplane ready" och den andra är "SATA cabel connect"... Men båda två är anslutna med SATA står det i spec... Man ser även på bilderna att båda har SATA uttag...

Prismässigt så skiljer det sig ungefär 300 kr, men det hade ju varit bra och veta vad som faktiskt är skillnaden...

Här är länk till den som är "Backplane ready":
Velociraptor 300 GB "Backplane ready"

Länk till den som är "SATA cable connect":
Velociraptor 300 GB "SATA cable connect"

Den som vet skillnaden får jätte gärna skriva i tråden!!

Tack så mycket!

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Den ena har inkopplingarna som vanliga diskar (och passar då i ett backplane) och den andra har ström/data på nya ställen (ej standard).

Gissar jag på (utan att vara expert på raptorer).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Den ena har inkopplingarna som vanliga diskar (och passar då i ett backplane) och den andra har ström/data på nya ställen (ej standard).

Gissar jag på (utan att vara expert på raptorer).

Och vad är backplane??

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk

backplane är en anordning där du helt enkelt kan sticka in hårdisken. detta ställer krav på att kontakterna är placerade på rätt ställe.
den nya versionen har en annan adapter vilket gör att den har utgångarna på exakt samma ställe som en vanlig disk. I övrigt är den lika dan (samma hårdisk)

ta den som är billigast

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Här kan du se ett Lian-Li-chassi med SATA-backplane för hårddiskar. Bara att trycka i diskarna.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Här kan du se ett Lian-Li-chassi med SATA-backplane för hårddiskar. Bara att trycka i diskarna.
http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/a7110/a7110f03s...
http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/a7010/a7010f05s...

jaja okey då förstår jag vad det är! tack så mycket. Enklaste förklaringen hittils i alla fall! Då köper jag den som var "SATA cable connect"... (kylflänsen var också mycket coolare på den=D)

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----