Fjärrstyra en Mac från en Windows maskin

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra en Mac från en Windows maskin

Hej

Har lite funderingar/problem med nya server inköpet. Har funderat på att skaffa en Imac att använda som FTP server, torrent nerladdare och ev lite dc. Men har sprungit in i ett problem. Det verkar inte finnas någon sätt förutom att använda VNC (vilket jag får alergiska reaktioner av) för att fjärrstyra macen från en windows maskin. Finns det inget program som liknar remote desktop som man kan köra på en windows maskin för att fjärra en Mac?

//Jon Svedman

Permalänk
Medlem

LogMeIn tror jag borde funka för dig.

Permalänk

För mig känns det väldigt märkligt att köpa en iMac som server? Speciellt om den ska fjärrstyras..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
För mig känns det väldigt märkligt att köpa en iMac som server? Speciellt om den ska fjärrstyras..

Det är ganska enkelt, jag har servern i mitt gästrum. Som det är idag så kan jag inte ha den på när det används. En Imac är tyst och avger inte så mycket värme.

Permalänk

Det är klart du får köpa en iMac som server om du nu tycker att det är den bästa lösningen men det finns betydligt bättre val om ljudnivå och värme är kriterierna. En iMac har ju framförallt en fet skärm som du knappt kommer använda men ändå betala flera tusen för. Exempelvis är väl en Mac Mini ett bättre köp för ändamålet om du vill köpa en appleprodukt. Vad är anledningen till att du hatar VNC? Jag fjärrstyr en Mac Mini (leopard) med UltraVNC och har inga bekymmer.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag får erkänna att det va ett bra tag sedan jag testa VNC så det kanske funkar bättre nu för tiden än vad det gjorde för en 5-6 år sedan. och i fallet med varför en Imac är det så att det är trevligt att ha en dator som folka som bor i gästrumet kan använda om dom behöver surfa, kolla en film eller liknande så en skärm måste det finnas i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

SSH/SFTP

Permalänk
Hedersmedlem

OS X har VNC-server inbyggt (som med alla andra sorters servrar en vanlig människa kan behöva, typ Samba/SSH/Apache/skrivarutdelning osv).

System Preferences -> Sharing -> kryssa i Screen Sharing, och välj ett lösenord under "Computer Settings...".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS