Permalänk
Medlem

fattar inte felet

har inköpt
asus p6t deluxe, i7 920, patriot minnen 1600 mhz 6 gb, gtx 295, corsair tx bla bla 750 w,noctua, bla bla 1366 i7...av nån anledning får jag "blå ruta" när jag försöker installera xp på den disken jag hadde innan uppgraderingen...denna blåruta säger mej inte så mycket ...datorn e väldigt seg även när den försöker installera OS...vistA 64 FUNKAR INTE HELA VÄGEN...XP HAR FUNKAT SÅ JAG KOM IN I OP-SYSTEMET MEN VÄL DÄR E DET blå RUATN IGEN OCH SÅ HAR DET INTE VART INNAN UPPGRADERING...DEN BLÅ RUTAN SÄGER NÅT OM IRQ FEL PÅ ENGELSKA SÅ JAG FÖRSÖKTE BYTA GRAFFE KORTET MOT MITT GAMLA...INGEN SKILLNAD...HAR INAKTIVERAT LJUDKORTET BLA I BIOS...MEN INGEN SKILLNAD...HJÄLP OM NI KAN...JAG GÅR BET...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk

Texten är sjukt kasst formaterad. Man får knappt någon uppfattning om vad du försöker säga.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Håller med Nypifisel, varför är allting skrivet med stora bokstäver och punkter i mängder? Det är mycket enklare att hjälpa om du håller det kort och koncist med mycket information om hårdvaran/inställningar.

Men du får blue screen of death under installationen av Windows? Testa välj "Load fail-safe defaults" i biosen. Kanske även värt att köra memtest86. Det är bara att tanka ner ISOn, bränna och boota från den.

Permalänk

jag håller med cimlite, prova gärna memtest, det kan vara att du har så otur att minnena inte funkar

Permalänk
Medlem

asus p6t deluxe
i7 920
patriot minnen 1600 mhz 6 gb
gtx 295
corsair tx bla bla 750 w
noctua 1366 i7

Han får blåskärm vid installering av OS.

Till TS ger jag råden;

Prova en Linux Live! DVD/CD
Plocka ner datorn, plocka ihop den igen, ominstallera windows.
Uppdatera bios.
OSV OSV.

BYT Asuskortet omgående, jag avskyr Asus moderkort och jag känner inte många som rekommenderar Asus.

I övrigt så har jag ingen lösning, bara gissningar. Och snälla, skriv lite mera genomtänkt nästa gång.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

förlåt att det ser rörigt ut med mitt inlägg...det e rörigt i huvet oxo,men mem test...uppdatera bios och köra memtest skulle jag gärna gjort men problemet är att jag inte ens kan installera varken xp eller vista så jag ens kan köra nåt progg alls...har försökt med vista och där kommer jag inte ens till windows innan den fryser sej...xp har jag lyckats att installera men när jag sen ska installera drivisar för moderkortet blir det blue screen...kommer inte åt internet eller nånting från den datorn...har inte vart in i bios och gjort nån mer inställning mer än att jag, efter flera misslyckade installations försök disablat det jag kan tänka mej inte behövs...typ ljudkort, och ena nätverks kortet som e inbyggt...minnena räknar iafall upp sina 6 gb. det e ioförsig 1600mhz minnen men i "dosmiljön" när den räknar upp så verkar den säga att dessa går i 1066 mhz ändå...kan det ge nån ledtråd om att det är minnena tro?...ska prova att riva isär allt och sen bygga ihop igen i hopp om att det ska funka bättre men jag e inte direkt optimist nu efter så många timmars strul

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk