Permalänk
Medlem

Kommer inte över 400 FSB + ostabilt

Hej, börjar med att beskriva mitt system:
CPU: Intel C2D E6300 + Zalman CNPS9500LED
Ram: Corsair XMS2 PC6400 1024MB x 3
Moderkort: MSI P965 Platinum
PSU: Zalman PSU 500W (Hade nyligen ett Hiper M 580W men det gick sönder)

Detta är mina inställningar i BIOS:
FSB: 400
Vcore: +0.0125V
V-minnen: 1.9V
Kör minnena i 4-5-5-15
Har stängt av Spread Spectrum.
Minnena är på 800 mhz.

Ett problem: Har kört med liknande inställningar hur länge som helst, men nu när jag bytt PSU så provade jag även att överklocka lite till, vilket inte gick så det ledde till att jag fick starta om datorn ett 10-tal gånger, och nu känns det rätt ostabilt i Windows (kör med Vista 64). Upplever väldigt ofta att t.ex. Firefox stängs av, att olika tjänster slutar fungera m.m. Har ingen aning om varför, antar att det har något med minnes inställningarna i BIOS att göra, kan inte så mycket om det där med att överklocka minnen.

Så har någon lite tips på vad hur jag kan ställa in minnena och eventuellt gå över 400 FSB? vill iaf komma upp till 430 FSB, dvs 3 ghz.

Kan tillägga att jag har 2x80mm chassi fläktar också.

Tacksam för (positiva) svar ^^

Permalänk
Medlem

Tjenare Substansen!

Börja med att testa med Prime95 för att se om klocken är stabil öht.
~1066Mhz prollar, som din är kan vara lite tjuriga på 400+ i fsb, prova med att höja multiplier och kör med lite lägre FSB?

Permalänk
Medlem

Ska kolla med Prime95, för övrigt så går det inte att höja multiplier på det BIOS jag har :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Substansen
Ska kolla med Prime95, för övrigt så går det inte att höja multiplier på det BIOS jag har :/

Nehepp, då var det ju en liten annan femma.
Testa att flasha till ett nyare BIOS, det kan nog göra ganska stor skillnad.
Du kan ju även höjja Vcore lite, eftersom den känns så ostabil.

Vad har du på NB då?

Permalänk
Medlem

Ska pröva, har för mig jag har 1.3 på NB, har inte petat på NB'n än. Fick fel på Prime95 direkt: Rounding was 0.4985..., expected less than 0.4, googlade lite och verkar som om det kan vara någon komponent som knasar? Problemet med mitt gamla PSU var ju att det smällde till, och förstörde min propp, något elektriskt. Kan hända att det förstört någon annan komponent, men har inte märkt något än utom att ett flertal tjänster och program krashar då och då på random tillfällen.
Tillägg: Prövade att öka volten och nu blev det stabilare, nu funkar även Prime95, kanske låter det stå på över natten

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa att köra snäppet slöare timings på minnena och öka volten till dem med 0.2 dvs 2.1
Sedan får du testa dig fram med högre vcore. Jag har hittills lyckats få boot på 425 fsb i alla fall. Nu har vi iofs inte samma moderkort.

Permalänk
Vila i frid

De flesta E6300 brukar klara runt 3500-3600. Med mitt P5B Deluxe ville den ha runt 1.5125/1.525 i vcore, 1.55 vNB och 1.45 vFSB samt 2.25 vddr med PC2-6400 2x512 XMS2 i 1030MHz för att vara Prime95-stabil. Dvs körs i 515x7=3600.

Klocka enligt klistrade guiden och ta först reda på max för fsb (med x6 på mult), sen minnena och sist cpun. Det blir lite moment 22 då minne och fsb kommer att bråka samtidigt men MEMTEST86+ från floppy/cd brukar hjälpa. Dyker datorn är det oftast fsb och är det minne så får du röda spaltkilometrar uppräknade, dvs med memtest.

Som kuriosa, min e6300 går i 2400 MHz med bara 1.13 volt vcore inställt, dvs runt 1.08 avläst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen

Som kuriosa, min e6300 går i 2400 MHz med bara 1.13 volt vcore inställt, dvs runt 1.08 avläst.

Härligt mager volt där