Permalänk
Medlem

s1 på 4850

Hej jag her ett problem med min s1 och 4850. I början när jag hade monterar på kylarn i julas fick jag en fin temp direkt på 39. Men nu idlar den
55c hjälp!!! Alltså har monterat av den en gång efter det kan kylpastan blivit dålig? Där sitter för övrigt ingen fläkt på. Är det stor risk för kortslutning vi applicering av kylpasta? Jag har en artic silver 5 liggandes.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Sticker till och med väg till 65 celsius idle

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Dålig luftcirkulation i chassiet? Sätt en 120mm fläkt på den.

Permalänk
Medlem

MM men hur kan det förklara att den var 39 grader innan dock hade jag sida då och inte nu.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

med bordsfläktblåsande ca 50 grader idle nu.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Testa att montera om den?

Permalänk
Medlem

ska göras. Vad tror ni om att lägga på lite artic silver 5 när jag endå är i farten?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Har du det så varför inte?

Permalänk

Byt kylpastan, den har antagligen blivit dålig. 98% säker på att det är den, annars har du väl råkat installera folding@home.

Permalänk
Medlem

Folding@home låter väldigt troligt ja. Man måste ju bocka ur den vid installation av drivrutin, annars ligger kortet och loadar hela tiden (även om man tror att det idlar)

Men jag hade nog undvikit silver 5 på GPU... den är som sagt ledande ja. Bättre att ha någon icke-ledande pasta där ifall den kladdar av åt sidorna på komponenter som lätt kan kortslutas.

T.ex Noctua NT-H1 leder inte (och har i alla tester jag läst presterat bättre än silver 5)

Permalänk

Mx-2 kylpastan leder inte heller. Presterar ännu bättre
Men avinstallera folding@home jao

Permalänk
Medlem

Metod

Gör en grundläggande felsökning av logisk art. Kolla:
- Har resten av hårdvaran blivit varmare
- Gör du något nu som du inte gjorde innan
- etc etc, identifiera symtom och dra sedan slutsats.

Om du kommer fram till att det faktiskt beror på grafikkortet och S1. Montera av kylaren, rengör alla ytor och ta bort all gammal kylpasta med oljefri aceton eller motsvarande.
Undvik att peta allt för mycket på själva kortet ifall du inte är avjordad.
Sätt sedan på ett ytterst tunt lager AS5, inte ett riskorn utan dra ut pastan med ett tillklippt bankkort (eller motsvarande). Lägg sedan flänsen upp och ned och sikta genom ett av hålen i grafikkortet för att komma rätt direkt.
Följ anvisningarna så att du inte skruvar fast för löst eller för hårt.
Kontrollera att inte någon av minnesflänsarna eller något annat är i vägen, dvs säkerställ att gpu flänsen är plan mot kortet och helt korrekt monterad.

Steg två som jag personligen använder mig av (med samma grafikkort och en S1a): Fäst en 120mm fläkt med hjälp av tjock dubbelhäftande tejp i lådan men i direkt anslutning till S1an så att den blåser längs hela flänsen.
Sedan tar du bort de täckplåtar som är under grafikkortet om de inte används så att luften kan försvinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Mx-2 kylpastan leder inte heller. Presterar ännu bättre

Och var hittar du att den presterar bättre?
Blev lite nyfiken nu, har dock aldrig kollat närmare på MX-2 förut.

Googlade NT-H1 vs MX-2 och resultaten var väldigt lika, förutom att NT-H1 slog MX-2 med 1 grad celcius i två av deltesterna...

http://www.bcchardware.com/index.php?option=content&task=view... var testet jag hittade.

edit: menade du att MX-2 presterar bättre än silver 5 möjligtvis?

edit2: i detta testet är skillnaderna mer intressanta, där NT-H1 vinner i idle och MX-2 vinner i load.

http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Permalänk
Entusiast

Det kan inte bara vara damm som bråkar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

har 55-65c på min 4830 utan fläkt, det tycker jag är bra... 39 me pasiv kylning låter för bra för va sant.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
har 55-65c på min 4830 utan fläkt, det tycker jag är bra... 39 me pasiv kylning låter för bra för va sant.

Min ligger på ~41 grader i idle så det är inget konstigt. Det handlar enbart om hur bra luftcirkulation man hur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Idlar ca 33 grader med Artic Silver 5-pastan på med en 120mm på.

Permalänk
Medlem

I helgen monteras det om kan dock tyvärr inte sätta en fläkt då jag andvänder en pci port. Ny kylpasta provas.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Böj till benen som skruvarna fäster i, lite grann. Dom är gjorda av simpel plåt och tappar snabbt spänsten vid ommontering.

Tryck dom alltså in mot själva kylaren (lite lagom) före ommontering... så skruvarna precis når skruvhålet vid monteringen för max tryck mot GPU.