Vilken touch mobil? (Inte iphone!)

Permalänk
Medlem

Vilken touch mobil? (Inte iphone!)

Ja nu har det blivit så att jag tänker ge upp vanliga knappsatser för en touch mobil. Köpte precis en C905 men den tänker jag ge upp efter återkommande besvikelser.
Har helt enkelt fastnat för touch efter att ha provat lite olika, har dom ingen aning om vilken som kommer vara stabil och användarvänlig i typ ett år framöver.

Använder kameran ganska så mycket kan man väll ändå säga och det var även den som övervägde att det blev en C905. Kameran i den var helt okej men allt annat var dock inte det!
Så en touch mobil med okej kamera då med andra ord är väll att föredra. Därför jag jag tittat närmare på "LG KC910" och "Samsung Omnia". Känns som dom har dom bästa kamerorna på den marknaden.

Men vad rekomenderar ni? Ser gärna att ni har lite input på eget användande och användarvänlighet. Inte bara teknisk spec. Är såklart inte fel det heller men jag vill veta att touchen går att använda utan att kasta telefonen i väggen av ilska efter ett tag. Där inser jag väll även att iphone ligger steget före men jag vill helt enkelt inte ha den av en rad olika anledningar.

Så ös in förslag och helst inte bara att den är bra. Då vill jag veta varför den är bra också i så fall, dåliga sidor också såklart. Så man kan överväga själv lite sen.
Och såklart så går ju andra telefoner än Samsung och LG bra också. Vill bara ha det bästa jag kan få. Pengarna räknar vi utanför den här gången så får jag helt enkelt se allt eftersom om den är för dyr eller inte.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

om jag ska va ärlig så tycker jag inte det finns några bra touchmobiler förutom iphone. men om du väntar några månader så ska ju samsung släppa sin nya omnia hd
länk: http://www.youtube.com/watch?v=dJy4xM04Q4U&feature=related

8mp kamera
oled skärm
spelar upp film i 720p
3.7 touchscreen

en sån funderar jag iaf på att köpa när den kommer ut.

men om du kan vänta lite till så släpper ju sony ericsson sin idou i slutet av året och den verkar ju heller inte helt fel

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner HTC Touch serien. Grymt bra telefoner.

Permalänk
Medlem

Touch HD, Touch Diamond2

Grymma lurar!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Iphones pekskärm smiskar alla andra just för att den är kapacitiv, och jag förstår inte varför andra tillverkare fortsätter att envisas med plastiga resistiva skärmar.

Hursomhelst så skulle jag (om jag var du) vänta tills HTC släpper sina nya lurar. Diamond2 och nya Touch Cruise verkar riktigt heta. Annars har du i dagsläget HTC HD, men jag vet inte hur pass bra/dålig kameran är på den, då 5MP inte säger speciellt mkt.

Omnia HD är också ett kommande alternativ, likaså SE Idou - fast den lär man få vänta på tills hösten.

Men en telefon som jag verkligen är sugen på är Palm Pre. Användargränssnittet är helt genialiskt och det stora plusset är att dess pekskärm är kapacitiv, precis som iphones. Nackdelen för dig är väl isåfall att den har ett fysiskt tangentbord, det är en slide-modell.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson Idou ser välidigt bra ut när man bläddrar osv o meny systemet, en klass för sig i mina ögon dock så är den ju inte färdig och den kommer ju inte ut i butikerna än på länge.

Diamond2 skulle jag tagit.. Skit snygg, win6.5, kraftfull hårdvara osv.

Permalänk
Medlem

Det lilla jag provade omnian blev jag galen, touchen var inte så där jättevänlig, jag var ofta tvungen att sitta med pennan..

Nokia 5800XM kör jag nu och är sjukt nöjd, enda som den faller på för din del är kameran.. Dock är jag grymt nöjd med den också, men det är inte att jämföra med C905an..

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Skulle säga en LG KC910 om du vill ha en bra kamera, lätt använd. Har det mesta som gps och WLAN. Bra pris. Skön touch!

Och inte vill vänta på dom nya modellerna som kommer

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

LG Arena kanske? Skall komma ut den 13 mars har jag för mig.

http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=1495707

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
LG Arena kanske? Skall komma ut den 13 mars har jag för mig.

http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=1495707

Mjukvaran är ju rejält upplyft i denna modell. Kolla in youtube klipp.

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon mobil med bra kamera?
Känns som ingen fungerar när det är saker som rör på sig o de blir bara massa streck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Finns det ens någon mobil med bra kamera?
Känns som ingen fungerar när det är saker som rör på sig o de blir bara massa streck.

Då är ju frågan vad bra är? Att det blir massa sträck beror ju på att slutartiden är för lång. Längden på slutartiden är en åtgärd för att få lite brus eftersom så små och okänsliga sensorer används.

Köp en sonyericsson och ändra i drivrutinen. Då kan du själv välja vilken slutartid telefonen ska använda i olika situationer.

Eller slutartid. De flesta mobiltelefoner har ingen slutare..

Visa signatur

Sonyericsson Oldschool..

Permalänk
Medlem

Känns inte som jag orkar vänta på en ny mobil. Vill helst ha en ganska så snart. Sen även priset då som såklart stiger en hel del på nya mobiler i början så då vill man gärna vänta ett tag till bara för det. Behöver inte vara det värsta av det värsta. Desto billigare desto bättre egentligen men är det nått som är dyrt och skitbra så är det klart att jag hellre väljer den.

Film och musik i mobilen är dock inte så viktigt. Kanske ska nämna detta. Därför jag har räknat bort nya Nokia 5800. Känns bara som en ren musikmobil enligt mig. Bor på landet så jag lyssnar på musik i bilen om jag ska ha musik:P Kameran däremot är desto viktigare faktor. Inte super viktig men heller inte dåligt. Såklart så vill man ju helst ha blixt också och där går ju en hel del modeller bort.

LG är snäppet billigare än Samsungen. Fast LGn känns ändå strået vassare på papper. Vet dock inte så mycket om deras touch funktion. Hur smidig och användarvänlig den är så att säga. Dock så vet jag att Samsung är en windows mobile medans LG har ett eget gränssnitt. Kan det hända att man förlorar mycket funktioner med LGn då tack vare att det inte finns någon 3e parts marknad speciellt på applikationer mm?
Är dom här två mobilerna jag fortfarande är insnöad på. Dom känns lite lite vassare än allt annat på marknaden "idag". Rätta mig om jag har fel på någon modell som kanske jag har missat och golvar dessa. Funktioner är ju trots allt roligt att ha. Men inget utan användarvänlighet. I alla fall en liten sådan.

Angående prat om kameran och om den är bra eller inte så vet jag hur en mobilkamera fungerar och att man ska inte hoppas på allt för mycket. Använder själv en systemkamera då fotografi är en stor hobby för mig. Använder dock mobilkameran rätt mycket till dom där ögonblicks bilderna som dyker upp rätt ofta för mig.

Ingen som har provat både KC910 och Omnia som kan säga hur användarvänligheten är dom två mobilerna mellan. Lutar nämligen mest åt någon av dom just nu.

Är dock glad för alla förslag och tips. Tittar upp allt lite närmare jag lovar:P

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Om jag skulle köpa en pekskärmsmobil (ej iphone) idag skulle jag nog ta Nokia 5800. Operativet är bra om än kanske inte det fingervänligaste ännu och tryckkänslan är bra för att vara en icke-kapacitiv skärm. Dessutom har Nokia bra kameror i sina mobiler.

I dagsläget känns det ändå bättre att vänta på OmniaHD eller något annat.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå någon av glofiish-nallarna. Har själv en X800 och är grymt nöjd. Kan iofs bli lite seg ibland om man har många program igång samtidigt (något förlite ramminne) men bortsett från det så är den kalas. Den har dock nått år på nacken så finns säkert någon fetare. Denna har dock allt man kan önska och lite till (gps, 3G, radio, 1,3mpix kamera, ficklampa etc )

http://nussse.smugmug.com/gallery/5051013_4FybT/1/303639649_t...

Edit: Länk till Glofiish: http://www.glofiish.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är också ute efter en fin touchmobil och sprang runt i 4 olika butiker där jag frågade om olika mobiler och fick pilla lite på vissa. Blev faktiskt inte imponerad av någon. X1an hängde sig såklart efter 2 min

Den jag mest var sugen på var HTC Touch Diamond som tyvärr inte fanns framme.

Kollat mycket från CES och MWC 2009 och det ser ut och bli ett spännande år!

Jag sitter oväntar på antingen KM900 eller den otroligt läckra Diamond2. Vilken jag väljer beror på tåldamodet eftersom Arenan verkar komma redan denna månad.

Mitt tips är att läsa runt, kolla youtube videor, besök gsmarena.com och kolla deras recensioner m.m.

Visa signatur

Mac Mini nov 09 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xibbu
Är också ute efter en fin touchmobil och sprang runt i 4 olika butiker där jag frågade om olika mobiler och fick pilla lite på vissa. Blev faktiskt inte imponerad av någon. X1an hängde sig såklart efter 2 min

Den jag mest var sugen på var HTC Touch Diamond som tyvärr inte fanns framme.

HTC TOUCH Diamond är katastrof.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
HTC TOUCH Diamond är katastrof.

Har du haft en själv?

Jag gillade inte min första veckan heller, tar lite tid att vänja sig. Men nu är den klockren! Perfekt storlek, kan allt jag vill, bra skärm. Det enda smolket i bägaren är att batteritiden kunde varit lite bättre, men det är absolut inget som hindrar användandet av telefonen.

@Ts

Jag hade väntat till htc kommer ut med sina nya! Htc touch diamond 2 ser ut att bli riktigt jäkla bra!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt diamond + tangentbordet , men jag sålde den o köpte mig en touch hd skillnad som natt o dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag har ägt diamond + tangentbordet , men jag sålde den o köpte mig en touch hd skillnad som natt o dag.

Vad är den största skillnaden du upplevde?

Har samma gränssnitt, samma WM version, samma processor. Enda som ändrats är arbetsminnet..

Vad var katastrofalt på diamonden?

Visa signatur

Mac Mini nov 09 :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Touch Pro 2 för att den har större skärm än Diamond 2 + att den har ett tangentbord

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
[B]Jag skulle rekommendera Touch Pro 2 för att den har större skärm än Diamond 2 + att den har ett tangentbord

Men shit, läs vad snubben skriver innan du kastar in ett inlägg. Han ska helt gå över till touch skriver han, och då rekommenderar du en mobil med fysiskt tangentbord.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk

man måste ju inte använda tangentbordet:P

Permalänk
Medlem

Ojoj här var det många svar.
Men måste nog tyvär göra alla besvikna och säga att jag kör på en Omnia. Tycker den är störtskön efter att ha provat den lite. Får se hur det går men jag ska köpa den på måndag i vilket fall. Om ingen skriker rakt ut nu att det inte är något att ha. Och kommer med bra argument till varför inte bara att den är skit.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Omnian saknar väl en 3,5mm port?

Permalänk

Egentligen borde du inte skaffa den, Windows mobile 6.5 kommer snart (2 månader). Men om ett år så kommer antagligen Windows mobile 7 och det är en rejäl uppdatering. Du borde kunna uppdatera Omnian till 6.5 men antagligen inte till 7 sen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Omnian saknar väl en 3,5mm port?

Helt utan intresse för mig eftersom jag aldrig någonsin lyssnar på musik i mobilen. Gör jag det så duger det med orginal hörlurarna. Sen så medföljer det en 3,5mm adapter till den också.

Det var väldigt vad alla föreslår telefoner och saker som kommer om ett par månader eller om nått år. Så länge kan man väll inte hålla på att vänta om man ville ha telefonen nu? Sen att man ska vänta på något nytt är ju helt och hållet onödigt eftersom när det nya har kommit så kommer det något nytt efter de också. Precis som det alltid varit. Ska man köpa så ska man. Men ja jag fick många bra tips och jag har kollat upp allt noga men inget föll mig i smaken. Så det blev en Omnia. Den är helt underbar. Får se hur många månader man orkar med den bara. När man tröttnat på allt nytt och den ska fungera bra också.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

htc touch HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Ojoj här var det många svar.
Men måste nog tyvär göra alla besvikna och säga att jag kör på en Omnia. Tycker den är störtskön efter att ha provat den lite. Får se hur det går men jag ska köpa den på måndag i vilket fall. Om ingen skriker rakt ut nu att det inte är något att ha. Och kommer med bra argument till varför inte bara att den är skit.

Jag hade Omnia hemma nägra dagar och måste säga att jag inte var nöjd. Gick från en N95 till Omnian. Kameran tycker jag var klart sämre på Omnian. Har haft flera telefoner med Widows och måste säga att Omnian inte var bättre en tidigare modeller alltså seg och pillrigt. Att använda pennan ganska ofta när man går in i menyerna är som jag ser det nästan ett måste. Och då ska man veta att pennan har ingen plats i själva telefonen utan man får ha den löst i fickan Nä den telefonen är inget jag rekommenderar. TRE har tagit bort den ur sitt sortiment på grund av för mycket återlämnade telefoner. Kollar du runt lite på olika forum så får du se att flera är väldigt missnöjda med den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX
Jag hade Omnia hemma nägra dagar och måste säga att jag inte var nöjd. Gick från en N95 till Omnian. Kameran tycker jag var klart sämre på Omnian. Har haft flera telefoner med Widows och måste säga att Omnian inte var bättre en tidigare modeller alltså seg och pillrigt. Att använda pennan ganska ofta när man går in i menyerna är som jag ser det nästan ett måste. Och då ska man veta att pennan har ingen plats i själva telefonen utan man får ha den löst i fickan Nä den telefonen är inget jag rekommenderar. TRE har tagit bort den ur sitt sortiment på grund av för mycket återlämnade telefoner. Kollar du runt lite på olika forum så får du se att flera är väldigt missnöjda med den.

Och är som dom flesta win mobile mobiler: usel...