Cooler Master HAF 932 vs. Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem

Cooler Master HAF 932 vs. Cooler Master Cosmos S

Tjenare!

Som topic lyder har jag (sedan en tidigare tråd om chassin) gallrat ut de chassin jag tycker verkar vara mest intressanta. Det står nu alltså mellan HAF 932 och Cosmos S.

Tänkte skriva också vad som talar för, respektive mot de olika chassin.

För Cosmos S

Snygg design
Bra luftflöde
Dammfilter
Stort
Hyfsade kabeldragningsmöjligheter

Mot Cosmos S

Man får inte med så många fläktar
Dyrt
Svårt att få tyst på (efter vad jag har läst)
Hårddiskupphängningen

För HAF 932

Ganska snygg design
Bra luftflöde
Bra upphängningar för HDD och 5.25"
Stort
Bra kabeldragningsmöjligheter
Billig(are)t

Mot HAF 932

Högljutt
Inte lika läcker design
Inga dammfilter
Fläktarnas röda färg gillas bara i fronten (för mig)

Nu vill jag alltså höra era åsikter. Vilket chassi är bäst utav de här två, eller vilket har mest fördelar?

Det bästa är om ni talar utifrån egna erfarenheter.

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

vet inte

Permalänk
Medlem

HAF 932 givet vis...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Älskar mitt cosmos s, fast gillade inte sidopanelen man fick med så jag ersatte den med ett fönster, så nu ser det bra mycket snyggare ut.har just nu 5 stycken nexus och fractal design fläktar i men det är långt ifrån tyst . har alldrig rört en en haf så kan inte uttala mig .

Permalänk
Medlem

So far är det egentligen bara ett givande svar. Vad var det du inte gillade med sidopanelen på ditt Cosmos S då?

Jag är inte jättekräsen vad det gäller oväsen. Så länge det inte låter som en dammsugare så är jag nöjd. Men går det inte att göra tyst om man har bra, tysta fläktar och sätter dit någon form utav antivibrationsgummi runt HDD-buren?

Bring it on!

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Den här tråden kommer jag följa med spänning Är själv sugen på vanliga Cosmos 1000 till nästa burk då jag vill ha ett prestandasystem som är så tyst som möjligt...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Gillar att se min hårdvara samt att slippa ljudet som kom inifrån datorn och ut genom den perforerade plåten , Hela toppen där man kan sätta en radiator(jag har 3 stycken fractal fläktar där istället) är ju öppen så en del ljud kommer ut där, har inte testat att montera hdd i buren än kör 2 stycken https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-himur... , vilket gör dom knäpptysta. Vet inte ifall du har varit och tittat på en cosmos s men lådan e helt enorm och det är ren och skär glädje att jobba med den . Det är dock ett rent helvete att flytta lådan med allt innehåll:D

Permalänk
Medlem

Skulle man inte lika gärna kunna lägga in en "isoleringsmatta" för att slippa ljudet? Jag förstår om du bytte mot plexi eftersom du ville se dina prylar men det är inte så viktigt för mig. Dock är det heller ingen nackdel i mitt val utav chassi.

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Tror att man förstör en hel del av kyl egenskaperna om man lägger en matta över ,Men man kanske ska prova och se . något du skulle älska med cosmos är alla dammfiltrena överallt helt suveräna och lätta att rengöra , hmm försöker komma på mer bra saker att säga men vad kan man säga ? ett grymt chassie som jag kommer ha en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Okay, det låter ju bra.

Det enda som stör mig riktigt ordentligt med Cosmos S är hårddiskburen. Hade mycket hellre sett en likadan lösning som i vanliga Cosmos eller kanske som i HAF 932.

Varifrån köpte du din nya sidopanel?

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte från http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=... , fick tips om det här på sweclockers!

Permalänk
Medlem

Inga haf ägare som vill lämna komentarer? skulle vara trevligt att höra era åsikter om chassiet .

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar ju lustigt att det bara är Cosmos S-folk som är nöjda med sina chassin.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Är det samma som den här:? https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Antar att det är det men frågar för att vara säker.

Skulle alltså ljudnivån sjunka om jag väljer en sådan sidoplåt istället?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

yepp är samma , visste dock inte att inet sålde dem annars hade jag linkat till dom då det är mitt nr1 choice Jag tycker att min ljudnivå sjönk en del samt att det ser bättre ut . mer stil rent på något sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
yepp är samma , visste dock inte att inet sålde dem annars hade jag linkat till dom då det är mitt nr1 choice Jag tycker att min ljudnivå sjönk en del samt att det ser bättre ut . mer stil rent på något sätt.

Är det på den plåten som du byter ut som den där 200mm fläkten sitter?

Isåfall, klarar man sig utan den i kylningsperspektiv?

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

japp märkte ingen märkbar skillnad i temp när jag bytte ,dock kan det bero på alla fläktar jag har i lådan !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
japp märkte ingen märkbar skillnad i temp när jag bytte ,dock kan det bero på alla fläktar jag har i lådan !

Okay. Du har då bara fyllt antalet fläktplatser? Alltså, du har ingen egen upphängning utav fläktar?

Det kanske är bra att byta sidoplåt, skulle nämligen vilja ha en Cooler Master V8 CPU Cooler men det går inte om man kör med den sidoplåten, eftersom den begränsar CPUkylaren till en höjd utav 14,5 cm.

Fortfarande ingen nöjd HAF-ägare?

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

nej är inte direkt händig så körde bara på alla platser där man kunde.Du kan faktiskt köra en cm v8 i den ifall du tar bort fläkten , jag lyckades iallfall med Noctua NH-U12

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att det går att köra högre kylare än 14,5cm om man plockar bort fläkten. Dock vet jag inte hur mycket högre, men eftersom V8:n är på ca 16cm så borde det inte vara några problem att få till 1,5 extra centimeter.

Tycker dock fortfarande att det är lustigt att ingen verkar vara nöjd med sina HAF 932.

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Jo det är ju rätt märkligt då lådan(haf) har fått rätt bra recensioner.

Permalänk
Medlem

Eftersom HAF 932-ägarna verkade så missnöjda så har jag beställt ett Cooler Master Cosmos S. Ett senare projekt (när ekonomin tillåter) är att inhandla https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste... och https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Det blir nog bra, när ekonomin väl tillåter.

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

nice ,du får gärna posta lite bilder sen när du har gjort kabeldragning osv !

Permalänk
Medlem

Det kan jag göra. I mitt nuvarande chassi finns det ingenting som heter kabeldragning så det skall bli skönt med lite ordning och reda i burken. Dock är jag inte jättepedantisk så överdrivet proffsigt lär det inte bli. Men jag gör mitt bästa.

Fortfarande för få HAF kommentarer. Även om jag nu har köpt så finns det alltid andra som kan komma att dra nytta utav denna tråd.

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |