BIOS-hack aktiverar SLI

Permalänk
Melding Plague

BIOS-hack aktiverar SLI

Användare rapporterar att SLI kan aktiveras på moderkort som inte stödjer tekniken, enbart genom att uppdatera med ett nytt BIOS.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

haha trevligt. Men varför inte bara aktivera det ifrån början när det ändå stödjer det?

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk

kunna sälja billigare kort?

Permalänk

Gjorde samma sak med mitt A8N-SLI, flashade om det till ett Premium och fick tillgång till fler (fungerande) inställningar.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Hehe roligt att de lyckades med det:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
haha trevligt. Men varför inte bara aktivera det ifrån början när det ändå stödjer det?

Licensfråga troligtvis. Intel eller Gigabyte (vet inte riktigt) måste betala Nvidia licenspengar för att få använda deras SLi teknik på sina styrkretsar/moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
haha trevligt. Men varför inte bara aktivera det ifrån början när det ändå stödjer det?

För att det ska finnas ett "sortiment" av i7 kort med bl.a. billiga kort som inte stödjer SLI och lite dyrare som gör det och det warfaren skrev.

Permalänk
Avstängd

Hm tror ni det funkar på ett Asus P5K moderkort?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Hm tror ni det funkar på ett Asus P5K moderkort?

Eftersom att det inte finns något liknande kort som har SLI så går det nog inte, däremot så har jag för mig att det går att få igång SLI på P35 på något annat haxigt sätt.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd

skulle varit fett bra om det skulle funka :D. Ska söka vidare efter det haxet

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Hm tror ni det funkar på ett Asus P5K moderkort?

Är inte P5K ett crossfirekort?

Permalänk
Medlem

om moderkortet inte stödjer sli från fabrik så antar jag att det inte har 2st eller fler pci-e 16x portar, vad ska man då med sli till om inte hårdvaran stödjer det?

man låser upp så bios stödjer det men moderkortet har inte hårdvaran som krävs?
fattar inte meningen med det hela:P

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
om moderkortet inte stödjer sli från fabrik så antar jag att det inte har 2st eller fler pci-e 16x portar, vad ska man då med sli till om inte hårdvaran stödjer det?

man låser upp så bios stödjer det men moderkortet har inte hårdvaran som krävs?
fattar inte meningen med det hela:P

Jodå, de har 2 st. Det stöder bara crossfire från början.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
om moderkortet inte stödjer sli från fabrik så antar jag att det inte har 2st eller fler pci-e 16x portar, vad ska man då med sli till om inte hårdvaran stödjer det?

Har du hort talas om Crossfire? Sadana moderkort har 2 eller fler pci e och inte stod for SLi.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kanske det funkar på ett ASUS M3A78-T kort? (crossfire-x) någon som vet? har inte tid att kolla själv nu.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Görs på egen risk.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Görs på egen risk.

Gå och köp en Dell med 3 års garanti

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Är inte P5K ett crossfirekort?

Har med för mig det. Men jag ska söka på google

Edit: Skit med det stödjer bara Crossfire

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Gå och köp en Dell med 3 års garanti

Tyvärr tänker jag inte göra det.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
om moderkortet inte stödjer sli från fabrik så antar jag att det inte har 2st eller fler pci-e 16x portar, vad ska man då med sli till om inte hårdvaran stödjer det?

man låser upp så bios stödjer det men moderkortet har inte hårdvaran som krävs?
fattar inte meningen med det hela:P

Sen kan du faktiskt köra grafik + fysikkort också, ifall du skulle ha varken crossfire eller SLi, men ändå 2st PCI-E 16x portar

Permalänk
Medlem

Alltså, fattar vissa trögt? Sluta fråga om det funkar på era moderkort, läs artikeln igen så förstår ni vad de har gjort. No hack, no trick no haxx....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Någon som fått reda på vilken bios version det är dom kör in då? Eller är det bara den som EX58-UD4P har default?

Visa signatur

i5 9600k @ 5Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Corsair Veng LPX DDR4 3200mhz 32GB (XMP)| ASUS ROG Z390-F | ASUS RTX3060TI Dual OC | Corsair RM750x | Win 10

Permalänk

har en fråga
sli e när man koplar ihop 2 st tex nvidia geforce kort??
och crossfire e när man gör de med ati kort???

llr har jag helt fel?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
har en fråga
sli e när man koplar ihop 2 st tex nvidia geforce kort??
och crossfire e när man gör de med ati kort???

llr har jag helt fel?

Nä det är helt rätt uppfattat !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Som sagt är det väl ingen nyhet att annan mjukvaran och hårdvara kan passa med yterslite eller ingen modifikation på någon konkurents eller en billigare modell.. troligen är det bara ett uppdaterat bios som finns i de dyrare och därför så stöds det så pass enkelt rakt av. men som sagt görs på egen risk.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
haha trevligt. Men varför inte bara aktivera det ifrån början när det ändå stödjer det?

För att då åker dom på en fet stämmning av nvidia.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Gå och köp en Dell med 3 års garanti

Men oj vilket lidande man samtidigt skulle plågas av.. en Dell. Yuuck if u ask me

EDIT: glömde ju att komma on-topic ehhum..

Så det här kortet har CF-stöd? Det har ju dubbla x16 portar... Det man låser upp är SLI, eller är jag ute på cykeln? Det är väl inte vanligt att mobos stöder både SLI och CF?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Men oj vilket lidande man samtidigt skulle plågas av.. en Dell. Yuuck if u ask me

EDIT: glömde ju att komma on-topic ehhum..

Så det här kortet har CF-stöd? Det har ju dubbla x16 portar... Det man låser upp är SLI, eller är jag ute på cykeln? Det är väl inte vanligt att mobos stöder både SLI och CF?

Helt rätt. Med 'fel' bios på moderkortet identifierar nVidias drivers moderkortet som ett SLI-godkännt moderkort, och tillåter därmed att SLI aktiveras i drivrutinen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta mig för att jag ställer en sådan n00b-fråga som jag nu gör men jag har inte hängt med i datorvärlden på ett tag.

Jag förstår inte riktigt varför Nvidia riskerar att hamna utanför marknaden om de inte licenserar ut SLI till moderkortstillverkarna och hur det hänger ihop med Intels nya Core i7. Hur löser det problemet med att deras sortiment saknar denna styrkrets?