Permalänk

Två nätverk på samma gång?

Halloj!

Behöver lite hjälp...

Jag har kopplat ihop 2 datorer (en liten och en stor) i ett lokalt nätverk och kan dela filer. Den stora datorn har även access till Internet men inte den lilla.
Jag vill kunna komma åt både filerna på den lilla datorn samt kunna surfa samtidigt på den stora datorn. Jag använder kabel och 2 nätverkskort på den stora datorn för min koppling.
Jag har fixat min kopplinga via 2 routrar och kopplingen ser ut som nedan:

Problemet är att när jag har igång bägge nätverken samtidigt så kan jag inte surfa.
Finns det någon lösning på detta då jag vill vara uppkopplad på bägge nätverken samtidigt?

Jag får IP-adresser till båda nätverkskorten (en från varje router) men när jag försöker surfa med bägge igång så väljer XP (IE?) att använda IP-adressen från routern utan Internetaccess och jag kan därför inte nå Internet.
Om jag kopplar från nätverkskortet som jag kopplat det lokala nätverket till så kan jag dock surfa som vanligt (men det är tråkigt att slå av och på!).

Hoppas det inte var för krångligt förklarat...

Supertacksam för alla svar!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Om du kö XP så kontrollpanelen, nätverksanslutningar, avancerat, avancerade inställningar, sen sätter du nätverket mot internet högst upp..

Vet inte hur menyn ser ut i Vista / 7 men borde va liknande.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså absolut inte ha internetaccess från den lilla datorn?
Varför vill du ha en router mellan de båda datorerna?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Du vill alltså absolut inte ha internetaccess från den lilla datorn?
Varför vill du ha en router mellan de båda datorerna?

Nej jag vill inte ha Internetaccess på den lilla datorn.
Jag använder routern för att skapa ett nätverk mellan den stora och lilla datorn utan att behöva ha patch-kabel (har ingen sådan hemma nu).

Citat:

Om du kö XP så kontrollpanelen, nätverksanslutningar, avancerat, avancerade inställningar, sen sätter du nätverket mot internet högst upp..

Det funkade inte! Jag ville så gärna att det skulle fungera på ditt sätt. Smart och smidigt hade det varit!

Någon som har fler förslag jag kan testa?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Det kan fungera utan patchkabel (korskopplad) om du inte har alltför gamla datorer/nätverkskort. De flesta nyare nätverkskort fungerar även med vanlig kabel kopplad dator-dator.

Det är inte så att du använder DHCP på båda routrarna, och alltså låter dom dela ut ip-adresser till dina datorer? Det är i så fall möjligt att det blir en konflikt. Se till att dina båda nätverk inte har samma adressrymd (använd till exempel 192.168.1.*** på det ena och 192.168.2.*** på det andra). En annan metod är att helt enkelt ställa in fasta lokala ip-adresser för dina datorer och dina routrar, om det inte är så att du ansluter nya datorer eller andra enheter ofta.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Antingen sätter du statiskt ip utan gateway på nätverket på insidan eller kopplar en kabel mellan och sätter statiskt på båda. Rak borde funka bra då den vänder rätt om den inte är stenålders.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Jag har testat sätta i en vanlig nätverkskabel men det står bara att det inte finns någon kabel isatt på bägge datorerna. Behöver man göra något mer för "dator till dator" - kopplingen för att de skall känna av?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta i en Proxy på den lilla datorn och blocka port 80 ? Det bör lösa ditt problem med att inte komma åt internet men bara lokala nätverket

Permalänk

Det funkar!

Det funkade som maniak sa:
- Statisk ip utan gateway.

Jag kör nu med samma koppling som på bilden eftersom jag inte fått dator till dator kopplingen att fungera med vanlig nätverkskabel.

Tusen tack för alla svar!

/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!