Ett spel jag gjort i Java
Läste tråden med java-bashing en bit ner och fick tanken att jag skulle bidra med min egen kreation:
http://www.karlmacklin.com/java/memory/memory.jnlp
- Vad det är:
Ett spel gjort i Java, med hjälp av spelbiblioteket Slick:
http://slick.cokeandcode.com/
Ett sorts memoryspel med en poäng som ständigt räknas nedåt så man får skynda sig för att få bra highscore. Highscoren ligger online, och man kan se de tio bästa för stunden. Spelet har funnits ett bra tag så poängen är svåra att slå.
- Vad det inte är:
Korrekt optimerat. På min Core2Duo E4200(@2.89GHz) går det utmärkt. På en mycket sämre dator på jobbet så går det för snabbt. Jag vet inte hur det kommer fungera på era datorer, men det går antingen som det ska, eller så märker ni när ni parat ihop kort att dom försvinner innan man fått se att båda hör ihop.
Beter det sig på det viset blir det lite buggigt på det sättet att man kan trycka på supermånga kort och vända upp fler än 2 totalt.
- Vad jag gjort:
Kodningen (eclipse) musiken (cubase) och grafiken (photoshop). Slick-libraryt har en engelsk snubbe som heter Kevin Glass gjort.
- Slutsats:
Med dagens hårdvara kan man göra rejäla spel som bygger på Java. Det är en slutsats jag drar efter ha sett saker gjorda i typ jmonkeyengine:
http://www.jmonkeyengine.com/
inte utefter mitt lilla fjuttspel här.
Jag har inte programmerat java ALLS innan jag gjorde detta spela, som tog ungefär en dryg vecka att göra, med några timmars pillande om dagen. Så med detta library så är det ganska lätt att göra saker.