Permalänk

1TB HD, 18MB syns

hej,

har kört en snabb sökning, hoppas på ett snabbt svar,

har precis kopplat in min nyinköpta 1TB samsung F1 HD, men när jag ska partionera ser jag bara 18MB, känns väldigt skummt,

min kompis snackade idag att han hade liknande problem, att VISTA löste hans problem, har dock INGA planer på att lägga in VISTA, har XP SP3 och är nöjd,

hoppas någon kan hjälpa mig

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

* Symptom
1. Someday my PC HDD shows and recognizes capacity only 32~33MB.
2. First back original data up to a new 1TB HDD, then re-boot PC, it shows only 32MB and original data has been gone.
3. When I access my 1TB HDD with specific mainboard, it recognizes but shows only 10GB.

* Cause
At some mainboard, Host sets the LBA value automatically.
This problem often happens at normal HDD(other company's HDD).

* Solution
The solution is that you can update the mainboard BIOS as newest version.
(Please visit your mainboard manufacturer website to get the newest BIOS version.)

http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmodel.do?ty...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

tack för svaret!

helt rätt, den HDn har jag köpt

mitt moderkort är MOBO

har tankat ner det senaste och näst senaste BIOSet,

tror jag har minst F11, då jag har en E6420 CPU,

vad tycker ni, ska man chansa på beta BIOSet eller ska man ta det innan ?

oavsett verkar det inte stå något om att det löser 1TB problemet

MVH

EDIT: installerade @BIOS mjukvaran från GIGABYTEs hemsida, verkar ha F10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
INTEL says megahertz
AMD says performance
SO WHAT THA FUCK DO´YA CHOOSE

............................................________........................
....................................,.-‘”...................``~.,..................
.............................,.-”...................................“-.,............
.........................,/...............................................”:,........
.....................,?......................................................\,.....
.................../...........................................................,}....
................./......................................................,:`^`..}....
.............../...................................................,:”........./.....
..............?.....__.........................................:`.........../.....
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../........
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/...........
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}...........
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../............
...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../.............
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”...............
............/.`~,......`-...............................\....../\...................
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__...........
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,....
.....`=~-,_\_......`\,.................................\........................
...................`=~-,,.\,...............................\.......................
................................`:,,...........................`\..............__..
.....................................`=-,...................,%`>--==``.......
........................................_\..........._,-%.......`\...............
...................................,<`.._|_,-&``................`\..............

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
INTEL says megahertz
AMD says performance
SO WHAT THA FUCK DO´YA CHOOSE ............................................________........................
....................................,.-‘”...................``~.,..................
.............................,.-”...................................“-.,............
.........................,/...............................................”:,........
.....................,?......................................................\,.....
.................../...........................................................,}....
................./......................................................,:`^`..}....
.............../...................................................,:”........./.....
..............?.....__.........................................:`.........../.....
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../........
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/...........
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}...........
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../............
...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../.............
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”...............
............/.`~,......`-...............................\....../\...................
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__...........
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,....
.....`=~-,_\_......`\,.................................\........................
...................`=~-,,.\,...............................\.......................
................................`:,,...........................`\..............__..
.....................................`=-,...................,%`>--==``.......
........................................_\..........._,-%.......`\...............
...................................,<`.._|_,-&``................`\..............

Tvärtom väl då Phenom II har högre klockfrekvens än i7 920.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

moget killar

har nu uppgraderat till F13, löste ej problemet, uppgraderade till f14b, löste ej problemet,

har ni fler tips, altså, jag köpte den för jag är i kritiskt behov av utrymme

hoppas någon kan hjälpa mig,

har sökt runt på google, och många påstår ju att det inga ska vara några problem med supporten, vilket är egentligen självklart,

MVH

Permalänk
Medlem

Du skall ladda ner Samsung EStool och i det välja "Select max adress" Recover native size. Sedan fungerar det.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk

ok, nu har jag laddat ner det som exe, som ej gick så bra,

så jag laddade ner .iso, och brännde ut, bootade och detta fick jag

"cant open cd driver cd001 SHS cant install"

"out of memory error"

"bad command or filename"

varför måste man via det programmet välja så, har jag gjort ett felaktigt hårddiskval ?

tack!

MVH

Permalänk

ojojoj, nu är problemet löst

Peter233, det är lösningen, tack!

men dock, så funkar inte ISO filen, utan man måste köra via en botbar cd/diskettstation, eller som i det forum som de sa, via USB

och så sätter man dosversionen på den median,

bara en sånn där allmän fråga,

kommer jag alltid ha detta problem med denna hårddisk, säg att jag sätter den i en annan dator, kommer det krångla på samma sätt, eller är det löst NU ?

MVH

Permalänk
Medlem

Eftersom inställningen gjordes på hårddisken ska den funka lika bra på alla andra datorer nu.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070