Permalänk

Felsökning: Min Asus är död!

Min Asus laptop dog häromkvällen!

Den hängde sig, jag startade om och sen var den död.

Märkte att musen slutade funka, inte heller touchpaden funkade. T-bordet var också ej funkis.

Startade om via av/på-knapp.

CPU-fläkten drar igång, den läser från dvd'n (allt som den brukar göra) men sen händer inget mer. Inte en tillstymmelse till störning ens i skärmen. Helt svart. Låter inte som den läser från disk heller.

CPU'n bränd?
Skärmen funkade ju innan omstart.
Om hårddisken är kass så varnar den för det via skärm.

Permalänk
Medlem

Gör de enkla o testa med annat RAM, samt rensa CMOS

Visa signatur

---

Permalänk

Känner du till hur man rensar CMOS på en laptop? Är det skruva isär och flytta jumper som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Känner du till hur man rensar CMOS på en laptop? Är det skruva isär och flytta jumper som gäller eller?

Du har förmodligen precis som jag en liten reset knapp på undersidan av datorn...

Min asus dog precis likadant för några veckor sedan å jag har provat allt jag kan, å konstaterat att moderkortet gått sönder.. ;/

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

Den resetknappen gör inget annat än att hjälper mig stänga av datorn nu då den inte går att stänga av på annat sätt.

Skrot alltså.. skit.

Hade precis inte hunnit backupa farsans bröllopsbilder heller. Kanon. Måste man skaffa adaptrar och skit för att snurr på disken, om inte den också är stekt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Den resetknappen gör inget annat än att hjälper mig stänga av datorn nu då den inte går att stänga av på annat sätt.

Skrot alltså.. skit.

Hade precis inte hunnit backupa farsans bröllopsbilder heller. Kanon. Måste man skaffa adaptrar och skit för att snurr på disken, om inte den också är stekt.

Skulle förvåna mig om disken är rökt så du behöver nog inte oroa dig för korten. Det är inte så att den piper, många datorer kör "morsekod" med olika koder som kan indikera moderkort,ram,osv

Permalänk

Helt tyst förutom cpu-fläkt.

Permalänk
Medlem

ljusmönster vid power, laddning och batteri lampan?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

normalt!