Ny tjänst strömmar konsolspel till datorn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du utgår för att spela på amerikanska servrar från Sverige så är det minst 16ms. Enligt ljusets hastighet så går det inte att få det snabbare än 16ms.

Ingen har väl tänkt sig att Europa skall använda amerikanska servrar; under presentationen avslöjar de att de för närvarande har två servrar i usa och räknar med att nå ~1000 miles (1600 km) via dsl och kanske 1500 miles med fiber.
http://www.gamespot.com/shows/on-the-spot/?series=on-the-spot...

Permalänk
Medlem

Utan att ha lästa alla inlgg här så måste jag säja att jag blev otroligt imponerad av video på siten.

Sen är jag lite osäker på om detta kan funka eller om det blir för mycket fördröjningar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
1920 upplösning? Framtiden? Utomjordisk teknologi?

Vafan yrar ni om, han har redan sagt att max upplösning kommer vara 720p med "bra" bredband. Lägre för lite sämre.

Framtiden? Detta är framtiden, han har poängterat att denna tekniken för komprimering har varit under utveckling i hela 7 år.

utomjordisk teknologi? återgå till det jag svarade om "framtiden".

http://www.gametrailers.com/player/47079.html
http://www.gametrailers.com/player/47081.html

De har även inte ens börjat beta testningen det kommer dom göra i sommar vad jag hört även om dom har goda resultat redan nu.

Hur kan det vara en bluff om dom kommer beta testa allt innan samt har stora utgivare bakom sig?

SweC har nog största procent pessimister i hela världen

Det finns en anledning till varför folk är hälsosamt skeptiska; för att detta är rena sekten som rör upp i den verkliga världen. Detta kommer inte funka. Varför?
- Dyrt och tekniskt omöjligt.

Men visst. De kan snacka fint hur mycket de vill, men jag hoppas ingen låter sig luras. I framtiden eller inte så kommer ändå persondatortekniken bli effektivare och billigare - precis som det sett ut under hela datorhistorien. Visst låter det bra att aldrig behöva uppgradera hårdvara till datorn - men synd bara att själva tjänsten kommer bli dyrare än att faktiskt ha en lokal dator med samma muskler.

Permalänk
Medlem

Responstiden behöver vara extremt låg för att detta ska fungera. Vidare så är det i alla fall så med de spel jag spelar, att jag skräddarsyr dom och har diverse plugins, undrar hur det fungerar med det.

Det är väldigt intressant och kan fungera för vissa typ av spel, de mer arkadliknande spelen, och då är konsolspel särskilt intressant. Men någon entusiastlösning blir det nog aldrig.

Tummen upp för ett djärvt försök dock, som kan bringa en ny dimension till interaktiv underhållning.

Permalänk
Medlem

Framtiden kanske är P2P gaming?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ingen har väl tänkt sig att Europa skall använda amerikanska servrar; under presentationen avslöjar de att de för närvarande har två servrar i usa och räknar med att nå ~1000 miles (1600 km) via dsl och kanske 1500 miles med fiber.
http://www.gamespot.com/shows/on-the-spot/?series=on-the-spot...

Jo, du glömde citera resten av biten.

"Om du utgår för att spela på amerikanska servrar från Sverige så är det minst 16ms."

Exempelvis om någon betatestar från Sverige (om det ens är möjligt) och sedan klagar på dålig ping.

----

Jag tycker det är bättre med lösningar som Battlefield: Heroes och QuakeLive. Sen hur jag kan säga att det är bättre återstår att se.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreaskarlsson3
Jag är helt bortblåst ! KOLLA IN http://gdc.gamespot.com/video/6206692/

Helt blåögd eller?
Finns inget som visar att de faktiskt kör något annat än deras programvara för att välja spel. Var spelet renderas har du ingen aning om, hur uppkoppling dit där är osv. Bara deras ord som i de filmer jag sett hittils varit väldigt kringgående runt saker som faktiskt är intressanta att veta. Känns bara bluff alltihop. Deras klient som de kör inte ens den är laggfri, rycker o fryser till hela tiden. Ser för jävligt ut. Sen hoppar de in i ett spel och whoops så flyter allt som guden. Total bullshit.

Detta kommer ej att fungera punkt slut. Att det kanske kan göra det för barnspel är möjligt men det snackar de inte om. De snackar uteslutande om de absolut grafiskt tyngsta titlarna tillgängliga idag.
INPUT lagget är OMÖJLIGT att slippa på ett modernt WAN. Om så du har perfekt routing och lan-uttag i lägenheten och bor i en storstad där flaskhalsar pga gammla ledningar och avstånd till telias backbone är minimalt. Jag har själv telia stadsnät i min lägenhet och har bättre latens än de flesta. Möjligtvis SUNET användare som kan komma med något.

Om vi t.ex pingar ns.sunet.se som är det som borde svara snabbast som dessutom är gämförbart med hur det hade kunnat se ut om vi hade haft t.ex en serverpark från Onlive här i Sverige.

1 1 ms <1 ms <1 ms gw-n1-m-dp-gr100.ias.bredband.telia.com [81.236.144.1]
2 2 ms 1 ms <1 ms m-sp-d1-link.se.telia.net [81.228.79.136]
3 1 ms <1 ms 1 ms m-b-c5-link.se.telia.net [81.228.76.48]
4 11 ms 11 ms 12 ms fre-c5-link.se.telia.net [81.228.75.188]
5 11 ms 11 ms 11 ms fre-peer1-link.se.telia.net [81.228.94.13]
6 11 ms 11 ms 11 ms sunet.se.telia.net [195.67.220.150]
7 11 ms 11 ms 11 ms c1sth-ae3.sunet.se [130.242.82.193]
8 11 ms 11 ms 11 ms sunic.sunet.se [192.36.125.2]

Som ni ser är det fler än ett steg. Många här verkar tro att när ditt packet lämnar ditt nätverkskort så går det oavkortat till destinationen. Sluta vara naiva. Ett packet måste ta många steg på vägen, alla ökar latensen. Finns där då en endaste flaskhals så kommer det vara markant märkbart i det här fallet med Onlive. Vad de än säger och hur skickliga de är och hur länge de än är så är det bara skitsnack om att det skulle vara laggfritt.
Enda fallet det jag säger är fel är OM de kan använda sig av magi/trollkonster eller någon utomjordisk teknologi som kan få din tangentbords tryckning bort till deras server, beräkna den(som visserligen går snabbt fortfarande, beräkningen dvs. Det måste ju även en hemmadator göra) och sen få den till dator igen i form av en bildstream på 0-0,5 ms. Vilket är, ja ni kan nog gissa det... omöjligt. Så sluta vara naiva och gå på deras naiva skitsnack om deras vaporvare. Det här kommer vara bortglömt om en månad. Naiva vissa är alltså.
Detta är inte negativitet, utan fakta och en realistisksyn på hur ett modernt (extremt modernt och utbyggt WAN i Sveriges fall) WAN fungerar och vilka begränsningar som finns. Att de väljer USA som test land får mig bara att undra hur korkade de egentligen är...

^^

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

@runken 4-5 MB/s är vad okomprimerad 1080p bluray ligger på (eller snarare peakar på)

@mrfisse
dom har bara alla de största spelföretagen i världen bakom sig...
om det skulle vara något annat än det dom går ut o säger, skulle inte dessa dra sig ur då?
om det nu är bluff, hur i all världen skulle onlive tjäna pengar på en sån bluff?

detta är ju botemedlet mot piratkopiering, bara detta i sig talar för att spelbranchen har motivering nog...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@runken 4-5 MB/s är vad okomprimerad 1080p bluray ligger på (eller snarare peakar på)

@mrfisse
dom har bara alla de största spelföretagen i världen bakom sig...
om det skulle vara något annat än det dom går ut o säger, skulle inte dessa dra sig ur då?
om det nu är bluff, hur i all världen skulle onlive tjäna pengar på en sån bluff?

detta är ju botemedlet mot piratkopiering, bara detta i sig talar för att spelbranchen har motivering nog...

På vilket sätt har dem spelföretagen bakom sig? Att de får sälja/hyra ut deras spel? Ja det e ju bara så unikt. Om du har mer information om detta som inte har släppts så informera gärna

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
"What I was getting at was there needed to be the equivalent of a million high end PCs. I'm not naive enough to think there would be a warehouse somewhere with a million desktop PCs plugged in.

The PS3 has a rough power of 1.8 teraflops, and I am forever hearing how a top end PC today can run rings around a PS3. So lets say you need 2.5 Tflops to run crysis at those specs. SO to have a million people playing crysis, you would need 2.5 million TFlops of power to render it all.

The best supercomputers today can manage roughly 1 Petaflop, (1000 Teraflops), so you would need roughly 2500 of the fastest supercomputers (E.g. RoadRunner, $133 million x 2500 = $lots) on the planet today.

That is the part that I find hard to understand. I'm not saying it can't be done, it's just that the costs look impossible. "

citerat från gametrailer så ni vet

dom "supercomputers" har inget grafikkort. Där föll hela det citatet

Permalänk

Det ær med all sækerhet inte førsta(eller sista) gången då ett føretag kanske har en plan, men som sedan visar sig vara att sikta lite væl långt.

Att det skulle bota Piratkopiering tror jag verkligen inte, då tror jag mer på speciella løsningar før dem som faktiskt køper spelen.
Online Funktioner, Co-Op osv.

Æven om den hær tekniken skulle fungerat, så skulle jag personligen fortfarande køpa egen hårdvara. Vill ha en fysisk maskin som faktiskt drivs hemma på den strøm jag betalar.

På så sætt vet jag nær det ær underhåll på min server och sen går burken att anvænda till bra mycket mer æn spel.

Men visst tror jag som vissa sæger att ett system som detta kan hålla før enklare spel, men aldrig i livet att den klarar mer.

Det vi talar om borde i teorin kunna streamas direkt till en TV om du hade kunnat koppla en handkontroll till den. Och något sæger mig att inte 3 konsol byggare skulle støtta ett sådant projekt fullt ut.

Vi talar om något som tekniskt sett långsiktigt kan sænka deras inkomster.... om det nu inte hade vart svæva på rosa små moln teknik.

Utrækningen någon satt før vad som krævs ær inte så dum alls.

Många spelar kanske inte samma spel speciellt længe, men många spelar spel vid release.

Tænk trycket på servrarna så fort ett nytt spel slæøpps.
Inget jag skulle tycka om ændå...

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
dom "supercomputers" har inget grafikkort. Där föll hela det citatet

Men vad hjælper ett grafikkort i en server som ska driva så enorma mængder spel? Det ær knappt så mitt kan driva dagens spel.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Men vad hjælper ett grafikkort i en server som ska driva så enorma mængder spel? Det ær knappt så mitt kan driva dagens spel.

Man får ut mycket mer "petaflops" än en supercomputer i alla fall.
Vilket gör hela den matematiken helt fel.

Och fortfarande vet ni inte ett skit om deras servermiljö. Att ni gissar blint är för fan skrattretande.
Denna tråden är som ett jävla dagis för småbarn.

Permalänk

Visst gissar vi kanske blint, men logiken i det hela pekar åt att det skulle bli førbannat dyrt.

Jag tror det då jag verkligens ser det i praktiken, inte ett demo från en dator till en annan, før det sæger inte speciellt mycket om hur det kan fungera

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Visst gissar vi kanske blint, men logiken i det hela pekar åt att det skulle bli førbannat dyrt.

Jag tror det då jag verkligens ser det i praktiken, inte ett demo från en dator till en annan, før det sæger inte speciellt mycket om hur det kan fungera

logiken pekar också att youtube är jävla dyrt att underhålla och ha igång.
Måste kosta sjukt mycket för dom och användarna betalar inte ens att använda tjänsten.

Men se det FUNKAR och är igång och blir större och större med mer och mer bandbredd, servrar och lagring som krävs för att underhålla det.
Och igen konsumenterna betalar inte ett enda öre för att använda tjänsten.

De har nog tänkt på kostnader, latensen och allt mer än någon annan som PRECIS har hört talas om det.
De har hållt på med att bygga detta i 7 år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
logiken pekar också att youtube är jävla dyrt att underhålla och ha igång.
Måste kosta sjukt mycket för dom och användarna betalar inte ens att använda tjänsten.

Men se det FUNKAR och är igång och blir större och större med mer och mer bandbredd, servrar och lagring som krävs för att underhålla det.
Och igen konsumenterna betalar inte ett enda öre för att använda tjänsten.

De har nog tänkt på kostnader, latensen och allt mer än någon annan som PRECIS har hört talas om det.
De har hållt på med att bygga detta i 7 år.

Jo visst Youtube sænder ut data, men du har inte data som går live.
Hur snabbt laddas en film från youtube till dig?
Sen finansieras Youtube før øvrigt med reklam i ganska stora mængder.
Att behøva plågas med reklambanners då jag ska spela tror jag inte jag hade uppskattat.

Håller sjælv på att strypa Steam varje gång deras "update news" poppar upp som en irriterande popup....

Tekniken i sig med Remote datorer och program ær inte direkt nytt bara inte något man anvænder før spel, men det brukar oftast vara fruktansvært segt, eller iallafall inte helt twitch-spel anpassat.

Samma sak då du jobbar med virituella datorer så blir det alltid en stor prestandasmæll, något vi klart mærkte av då jag jobbade med Norman Antivirus supporten.

Att få ut den kraft, som krævs, ja som sagt de system jag jobbat med de senaste 8 åren har inte gett mig något vidare førtroende før att det ska vara møjligt inom en snar framtid.¨

Visst skulle det vara kul før dem som inte vill ha egen hårdvara, men jag skulle nog avvakta tills man verkligen fått se ett aktivt system innan jag hade hurrat

Men visst ær det kul att folk har olika åsikter, blir mer spænnande diskussioner då, och det ær ju det som håller forum vid liv.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

@mrfisse dom stoltserar ju om partnerskap med spelföretagen.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@mrfisse dom stoltserar ju om partnerskap med spelföretagen.

Jupp de stoltserar även med att det är helt laggfritt vilket är en lögn...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Framtiden kanske är P2P gaming?

Nah, aldrig.
Det behövs ju fortfarande en tillräckligt stark dator på den andra änden - så det enda du gör är ju att köpa ett abonnemang hellre än att ha datorn i huset. Och när vi snackar om platformar för drygt 10.000kr på persondatormarknaden plus att elräkningen hos leverentören av tjänsten lär bli ganska tråkig att se på så lär även dessa två enkla faktorer i sig självt generera värdelös valuta för kunden.

... Sedan förståss är tekniken omöjlig. Så både opraktisk och omöjlig.

Tänker vi konsolspel, hur dyrt kan det vara för att vara värt att börja drömma om P2P-liknande lösningar? Du får ju en Xbox 360, med allt du behöver, plus två fullprisspel för 2699kr. Det kan omöjligen vara en summa grov nog för att motivera att man drömmer bort i skitsnackslandet. Visserligen ramlar ju platformspriserna uppemot det fyrdubbla när vi snacka robusta datorsystem, men likaså kan du uppgradera en dator över tid.

Detta kommer inte funka.
Det funkar inte idag.
Att det varit "i utveckling under sju år" motiverar inte att tjänsten skulle funka.

Permalänk

alright, får väl vänta o se till sommarn helt enkelt, denna diskussion känns ganska meningslös

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

http://i.gizmodo.com/5184502/onlive-streaming-games-hands+on-...

Liten test av Pre-betan.

Låter som det lider lite av lag/komprimerings artifakter før tillfællet...
Men att det inte ær så illa som de først skulle kunna tro

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Ni som är skeptiska mot lagg, tror ni inte dom har tänkt på det?

Tycker också vi ska tänka lite positivt

Idén är väldigt bra tycker jag. Kan dock kanske skada hårdvarumarkanden om detta nu blir väldigt stort.

Kolla här för lite mer info om det hela:
http://www.gametrailers.com/player/47079.html
http://www.gametrailers.com/player/47081.html

Jag kan tänka positivt

Men detta känns så svårt att genomföra och killen i första videon låter som forsakarna som tror på mars-resa nästa månad. Med andra ord ganska uppgiven i sin egna fantasi där de lyckats med detta mellan 2 rum i samma byggnad.

Han nämner att man får 60 fps med 720p - helt okej upplösning för TVn.

Men om du tar 1000ms (1sek) / 60 = 16ms

Med andra ord så måste bredbandet klara av att skicka en signal till servern på 8ms för att man inte ska tappa känslan av input-lagg. Ju större responstid du har, desto fler frames kommer ögat få se innan det ändras efter det du önskar.

Jag kan tänka mig att 1-3 frames i inputlagg ger samma känsla som vissa FPS-spel lyckats ge när de ändp renderas lokalt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Sitter man och spelar mot andra på samma tjänst kan man ju negera den vanliga spelpingen, och har man en sjysst tracert till deras servrar och tillräckligt med bandbredd kan det här fungera riktigt bra tror jag!

Jag är skeptisk eftersom vid den upplösningen så är det väl runt ~200mb i sekunden som måste skickas?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Halo 3 !

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Jag ser på en video, via en väldigt ooptimerad VNC-anslutning. Hyffsad respons på musens rörelser. när jag kastar runt fönstret

Jag tror det är möjligt för spel som inte kräver tidsprecision så hårt. Inget för snabba FPS dock.

Men deras beskrivningar av tjänsten.. mweh, nej det kommer nog inte att slå igenom.

Permalänk
Medlem

för att detta skall slå igenom kommer det krävas 100mbit till hushållen. Visst, streama i tjocktv-kvalitet funkar kanske på adsl men som folk påpekat innan är responstiden viktig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det kan faktiskt vara lösbart detta... Jag trodde inte det först, men det är nog möjligt när jag räknar lite på det. Men abbonemanget kommer troligen att kosta åtminstone 500 kr/månad för att bli lönsamt.

Kostnader
Hårdvara - För varje spelare som är online krävs troligen en dator
Serverhall - De behöver ställa alla servrar någonstans
Bandbredd - 5 mbit/spelare
El - varje dator lär dra ca 500 W

Säg att de har 1000 spelare online och 100'000 spelare totalt.

Servers
1000 spelare online kräver 1000 datorer x säg 10000 kr per dator = 10 miljoner kr. För att detta ska löna sig behöver varje spelare bara betala 10 kr / månad i ett år... Inte så farligt alls. Datorer är billigt.

Bandbredd
Bandbredden vet jag inte vad den skulle kunna kosta, men säg 1 kr per timme/online spelare? Bahnhof t.ex. erbjuder upp till 10 Gbit i sina hallar.
1000 spelare online * 1 kr/h * 24 timmar/dygn * 30 dagar = 720000 kr/mån.
Fördelat på 100000 spelare är det 720 kr per spelare och månad.

El
El visar sig vara en hög kostnad.
Effekt: 1000 datorer * 500 W = 500 KW.
Kostnad: 500 KW * 24 timmar/dag * 30 dagar * 1 kr/KWh = 360000 kr/mån.
Fördelat på 100000 spelare är det 360 kr per spelare och månad.

Fördröjning
Jag har Comhem och en varierande ping till ping.sunet.se på mellan 14 och 25 ms. Det är nog faktiskt acceptabelt. 50 ms är verkligen ett gränsfall, så de vill nog försöka ligga lägre än 50 i snitt, men det är teoretiskt möjligt om servern står i samma land och är kopplad nära alla stora leverantörer, någon fin knutpunkt mao.

Om de skulle ha ett mer gynnsamt förhållande än 1:100 på antal online:antal offline så kan kalkylen gå ihop bättre.

Om enklare spel kan samköras på samma server kan det också bli mer lönsamt.

Men jag tippar på att detta är rimligt och att abben kommer att kosta åtminstone 500:- / mån. Så det kan gå vägen, återstår att se hur det går när de skalar upp detta, men jag är hoppfull.

Permalänk

Även om det mot förmodan skulle lyckas av någon anledning.. Så får dom nog räkna med att Sony, Microsoft och Nitendo kommer gå berzerk när folk långsamt slutar köpa konsollar just p.g.a. detta..påminner det om piratnedladdning kanske ;)?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

TechGuru: Självklart kommer de inte köra en dator per spelare, många spelare kommer köra på samma server, många cores, mycket minne och en bra virtualiseringsteknik gör det möjligt. Jag läste även att de har dedikerade chip för videokomprimeringen, vilket är det mest intressanta imo och är nyckeln till hela konceptet, komprimeringsalgoritmerna alltså.

Din elkalkyl på 500W per spelare som är online är helt orimlig imo.

mrfisse: Säg att spelet körs på servrar i samma hall som Sunets, det ger enligt din egen mätning en ping runt 15 ms. Alltså 15ms för ditt paket att komma dit och sunets burkar att skicka ett svar, hur jämför det här sig mot laget på en vanlig tv? Nu har jag ingen vetenskaplig undersökning att hänvisa till på responstider på tv-apparater men vad jag har sett brukar de ligga runt 10-15ms. Alltså ungefär lika länge som ditt lag till servern. Och nu till det viktiga: jag har inte hört en enda icke-nörd vän till mig klaga på att deras tv laggar när de spelar, inte en enda. Visst gör nördarna det, men mest för att de läst om det och vet vad de ska titta efter. Average joe märker inte av de där extra 15ms, och det är Average Joe det här riktar sig till först och främst. När jag spelar brukar jag ibland en ping runt 5ms på svenska servrar, ett lagg inte ens den svettigaste nörden märker

Den här videon visar en liknande teknik fast över ett trådlöst lokalt nätverk, visst är det ett litet lagg men inte så farligt. http://www.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g

Jag tror på den här idén om det inte märktes, visst kommer det ta ett tag för tekniken att mogna men jag tror definitivt att det är en stor del av den framtida spelmarknaden. Speciellt med tanke på nya ekonomier som Kina och Indien på frammarsh med stort antal IT-sugna konsumenter i sin nya medelklass med relativt låg budget som helt enkelt inte har råd med en konsoll.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

plus att en elmätare ljuger inte. Hade på mitt 360 och dator på i 4 h.
Kostade 16 kr sen
stängde av datorn
efter 4 timmar till 12 kr
Det är konsollerna som drar mest ström efter som man maxar deras hårdvara och använder allt på den hela tiden när den är igång