Permalänk
Medlem

22"wide högupplösning = låg

Hejsan har ett problem med skärmen, när jag kör spel i högsta upplösningen "1680x1050" så ser alla spel sjukt låg upplösta ut, låg kantutjämning etc.
Sitter på lan med en polare som har lika stor skärm och lirar med samma upplösning och samma kantutjämning i både spel och grafikkorts inställningar, och mitt är så sjukt mycket kantigare.
Har testat med 2 olika grafikkort nyaste drivrutinerna etc samma problem, har också testat VGA utan ngn skillnad.

Jag sitter på en 22"wide och DVI ingång.

Någon som vet varför jag får så sjukt dålig kantutjämning?

Permalänk
Medlem

Kanske nån skärminställning som är uppåt väggarna?
Tex kanske nån skärpa inställning som behöver dras ner?

Låter annars som den inte kör rätt upplösning iallafall.. Hur ser skrivbordet ut om du kör 1680x1050.. Verkar allting normalt där?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ja då Skrivbordet funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i ditt grafikkorts kontrollpanel och välj "Forced AA" eller liknande.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Testa att gå in i ditt grafikkorts kontrollpanel och välj "Forced AA" eller liknande.

okej tack men drar inte det väldigt mycket på grafikkortet? Kör med 4850 förövrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
okej tack men drar inte det väldigt mycket på grafikkortet? Kör med 4850 förövrigt.

Det har jag ingen aning om Har aldrig behövt använda den funktionen.
Den tvingar spelen till att använda Anti Aliasing, och det var ju det du ville

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag kan köra CoD4 på 4xAA med ett x1950 ska du nog inte oroa dig med ett 4850...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

och om han känner för o lira lite crysis någongång? Okej inte värre än att ställa om but still ^^

Permalänk
Medlem

Men ska jag verkilgen behöva "Forca AA", när min polare har samma upplösning och samma tum på sin skärm. Det är ju inte en "litten" skillnad utan man ser den verkligen så att säga.

Permalänk
Medlem

Vilka spel är det snack om?
t.ex spel baserade på UE3 motorn (och tidigare versioner) har inte native AA support, utan du är tvungen att köra tvingad.

BTW: du kör spelen i skärmens nativa upplösning?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Vilka spel är det snack om?
t.ex spel baserade på UE3 motorn (och tidigare versioner) har inte native AA support, utan du är tvungen att köra tvingad.

BTW: du kör spelen i skärmens nativa upplösning?

När jag jämn för GTA IV på min och min polares skärm så är mitt mycket kantigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
När jag jämn för GTA IV på min och min polares skärm så är mitt mycket kantigare.

Har ni exakt samma skärm? Har båda skärmarna samma native upplösning?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har ni exakt samma skärm? Har båda skärmarna samma native upplösning?

Vi har inte samma model jag har en mycket dyrare skärm och kör på DVI-D har testat VGA samma problem, tycket det är litte konstigt att jag får sämre bild med bättre skärm.

Det är samma storlek alltså tum och vi kör båda på samma upplösning i GTA 4

Permalänk
Medlem

Antalet tum är inte helt intressant, det är upplösningen som betyder något.
Vad har din skärm för native upplösning?

Om du kör spelet i en annan upplösning än den nativa så måste bilden skalas om, det kan ge symptomen du beskriver.

(testa t.ex 1920 x 1080 om det är det som är din skärms upplösning, både skrivbord och spel)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Antalet tum är inte helt intressant, det är upplösningen som betyder något.
Vad har din skärm för native upplösning?

Om du kör spelet i en annan upplösning än den nativa så måste bilden skalas om, det kan ge symptomen du beskriver.

(testa t.ex 1920 x 1080 om det är det som är din skärms upplösning, både skrivbord och spel)

Okej var får jag reda på den nativa uplösningen då? bara att testa sig fram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
Okej var får jag reda på den nativa uplösningen då? bara att testa sig fram?

Det är den högsta upplösningen på din skärm

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Det är den högsta upplösningen på din skärm

Jag kör med högsta,

Permalänk
Medlem

Bra...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Bra...

Jo visst fan är det bra, men varför blir min skärm mycket kantigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
Jo visst fan är det bra, men varför blir min skärm mycket kantigare?

Har ingen aning.
Men ta och testa "Force AA".

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Har ingen aning.
Men ta och testa "Force AA".

OHH Please svara inte om du kommer med så meningslösa lösningar, fråga är "Varför blir min skärm kantigare i samma upplösning och när dom är lika stora båda skärmana är wide"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
OHH Please svara inte om du kommer med så meningslösa lösningar, fråga är "Varför blir min skärm kantigare i samma upplösning och när dom är lika stora båda skärmana är wide"

Har någon annan kommit med ett annat förslag då? Nej, de har de inte.

Det är ju DU som klagar på avsaknaden av AA, och då är det bra att använda Force AA. Jag vet inte varför spelen inte går som de ska på din dator, det är ju trots allt DU som har ändrat någon inställning.

Eller så är ditt grafikkort defekt, kör nån timme 3DMark och se om du får BSOD, artefakter eller något annat.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Har någon annan kommit med ett annat förslag då? Nej, de har de inte.

Det är ju DU som klagar på avsaknaden av AA, och då är det bra att använda Force AA. Jag vet inte varför spelen inte går som de ska på din dator, det är ju trots allt DU som har ändrat någon inställning.

Eller så är ditt grafikkort defekt, kör nån timme 3DMark och se om du får BSOD, artefakter eller något annat.

Du kanske inte har läst vad jag skrev längst upp testa och läsa det först innan du svarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
Du kanske inte har läst vad jag skrev längst upp testa och läsa det först innan du svarar.

Värt o ha en sån uppkäftig attityd. Tycker att du kan lugna ner dig lite, jag försöker ju hjälpa dig.
Citerar nu din förstapost:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raikick
Hejsan har ett problem med skärmen, när jag kör spel i högsta upplösningen "1680x1050" så ser alla spel sjukt låg upplösta ut, låg kantutjämning etc.
Sitter på lan med en polare som har lika stor skärm och lirar med samma upplösning och samma kantutjämning i både spel och grafikkorts inställningar, och mitt är så sjukt mycket kantigare.
Har testat med 2 olika grafikkort nyaste drivrutinerna etc samma problem, har också testat VGA utan ngn skillnad.

Jag sitter på en 22"wide och DVI ingång.

Någon som vet varför jag får så sjukt dålig kantutjämning?

Nej, det är ingen som vet VARFÖR du får en så "sjukt dålig" kantutjämning, men att tvinga ditt grafikkort till att köra med AA hjälper ju.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

gå genom alla insällningar i ccc och se om de överensstämmer med din polares dator. Era skärmar är kalibrerade lika? Sen om det inte funkar så tvinga AA. Har du gjort några tweaks i traytools eller liknande som din polare inte gjort? isf ominstallera drivrutinerna till grafikkortet.

Sen håller jag med eas@tetris att din uppkäftighet inte hjälper nånstanns...
Fråga inte om hjälp om du inte kan vara ödmjuk mot de som försöker hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Exact vad har du för skärm?
Sedan du inte vet vad du har för native upplösning utan bara svarar "högsta" etc. blir det lite tungt att hjälpa.

Antingen är det ett skalnings problem eller inställning i CCC.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Moderator
Testpilot

Att du har en låg kantutjämning, alltså "jagged edges" som det så vackert heter på engelska, har att göra med att du kör i just "native" upplösning. Det innebär att din skärm är skarpare än din polares. Din skärm är alltså bättre eftersom den ger en mycket skarpare bild vilket också medför att du ser alla kantiga detaljer.

Det är därför man arbetar med Anti Aliasing (AA) för att "sudda" kanter så att de inte blir för skarpa i kontrast med varandra. Även Anisotropic Filtering (AF) för att få större detaljrikedom på objekt på distans.

Att köra ICKE "native" upplösning kan lösa ditt problem men det medför också generellt sämre bildkvalité. Allting blir suddigt och inte bara kanter.

Så slå på AA till 4x så ska du se att problemet löser sig. Det kan också vara så att din polare inte kör sin skärm i "native" upplösning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Visst blir det lite kantigt utan AA men att det skulle se ut som TS beskriver låter ju som fel upplösning snarare.
Prova att byta skärm med din polare om det är möjligt för att se om problemet ligger i skärm eller dator. Kolla också för säkerhets skull i skärmens meny om det verkligen är 1680*1050 som kommer även när du startar i ett spel.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tror du verkligen vi kan se problemen med din skärm med screenshots?