Korkade jävla nVidia!

Permalänk
Medlem

Korkade jävla nVidia!

Okej... tänkte att jag skulle uppdatera till de senaste drivrutinerna för mitt grafikkort för lite extra prestanda, går in i kontrollpanelen och väljer "NVIDIA drivers", väljer "Remove only the following" och tar enbart displaydrivern. Jag noterar att även fast jag bockat för "only the f.." så är "Remove all drivers" fortfarande förbockat. Försöker bocka ur det men det går inte. Måste vara en windowsbugg tänker jag och går vidare.

Guuuuuuud så fel jag hade! ALLA drivers inklusive chipset försvinner såklart (har ett nForce moderkort)!

Nu måste jag istället formatera hela jävla skitdatorn.... kan ju knappast vara optimalt att installera om chipset drivrutinerna igen i det här stadiet.

Hur fan tänkte nvidia?! Eller är det Windows som buggade sönder?

Tämligen ointressant tråd, jag vet. Men kände att jag var tvungen att skriva av mig lite för att dämpa frustrationen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har man Vista så är det ju bara att installera den nya drivrutinen.
Borde vara samma i XP tycker man.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Borde det inte räcka med att installera chipsetdrivrutinerna igen? Låter alltid lite desperat att formatera om.

Permalänk
Medlem

Känd bug med vissa nvidia chipset/video drivisar, installera om chipset och det löser sig.
Om jag inte minns fel så började detta med Forceware 169.21

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

2000+ man behöver inte avinstallera drivrutiner till sitt grafikkort när man ska installera nya drivrutiner till grafikkoret för den nya drivrutinen ersätter den gamla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manskiller
2000+ man behöver inte avinstallera drivrutiner till sitt grafikkort när man ska installera nya drivrutiner till grafikkoret för den nya drivrutinen ersätter den gamla.

Rekommenderat att man avinstallerar allt gammalt skräp iaf.

Sen om man behöver eller inte, tja är väl bara testa.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att installera chipsetdrivisarna igen?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Mjo men det är ju inte ett "korrekt" förfarande. Drivrutiner skall installeras i denna ordning:

Chipset
Eventuellt (DirectX)
Grafik
Andra drivrutiner för moderkort
Ljudkort och annat skräp

Att avinstallera chipsetdrivare och sedan installera dem igen känns riktigt fel.

Och även om man inte "behöver" avinstallera grafikkortsdrivrutiner när man skal lägga in nya så gör jag alltid det ändå, gäller alla drivrutiner. Avinstallation + Driver Cleaner så det blir rätt gjort!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

på mitt P5N-D nForce 750i så fungerar inte drivrutinen till nätverket som nVidia ger ut, men när jag installerar ljuddrivrutinen från asus hemsida så fungerar nät-kortet igen :P, konstigt värre....

Permalänk
Medlem

Äh, va fan. Det spelar väl ingen roll i vilken ordning man installerar drivrutinerna? Jag har då alltid lyckats lösa det ändå. Du kan väl testa iallafall, jag tror inte det kommer funka sämre.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Det spelar roll i vilken ordning de installeras, Intel gick tom ut officelt med vilken ordning de skall installeras och vilken eventuellt prestandaförlust man fick genom att inte göra det (uppemot ca 80% tror jag). Detta var dock flera år sedan så det kanske inte är aktuellt överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, 80% sämre prestanda om man installerar drivrutinerna i fel ordning. Det stämmer inte. Källa på det tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det spelar roll i vilken ordning de installeras, Intel gick tom ut officelt med vilken ordning de skall installeras och vilken eventuellt prestandaförlust man fick genom att inte göra det (uppemot ca 80% tror jag). Detta var dock flera år sedan så det kanske inte är aktuellt överhuvudtaget.

Jag höll också på som dig ett tag där allt skulle installeras i rätt ordning. Insåg till slut att det inte spelar någon roll alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är visst viktigt att du installerar vissa drivrutiner innan andra, eftersom de krävs för att de andra skall hittas alls

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

kan säga så här man instalerar:
windows
drivrutiner för moderkort ,chipset samt ljudet (ljudet vill jag ha i bland dom första eftersom bögmicrosoft jämt ska lägga in en massa helveteskap med just hd audio drivrutinerna. höll på o kasta microsofts instalatiions cd då jag fick instalera om windows 2 gånger för att få det förbenade ljudkortet att fungera ,så ska det fasen inte vara. HATA microsoft mer o mer för var dag som går)

det är som sagt windows, Och man betalar för o ja va får man en massa updateringar som måste instaleras för att få saker som SKA funka att fungera. börjar va så less.

OT: det spelar som sagt ingen roll vilken ordning bara du ser till att instalera ett visuprogram innan du pluggar in nätverkskabeln

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

2000+ du verkar lite paranoid faktiskt.
Inte fan kommer du få prestanda förlust för att du tar bort drivrutiner och sedan installerar om dom. Du kommer snarare uppleva bättre prestanda med tanke på att du _uppdaterade_ drivrutinerna.

Du kan ju alltid testa, innan du formaterar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|