Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
MBY/Ilja: Jag har inte argumenterat för IPRED på något sätt. Vad jag säger att jag vill sätta pengar på är att IPRED inte kommer att försvinna oavsett vad man gör, då det är genomgående genom hela EU i liknande form. Vill ni sätta emot och säger att den försvinner så får ni gärna göra det. Jag tänker inte ödsla någon tid på att få bort den i vart fall för jag är rätt så säker på att det inte kommer leda till något annat. Idealistiska protester får andra hålla på med. Vad jag däremot vet är att direktörerna gärna ser lite panik bland befolkningen, och givetvis ökas paniken av liknande kampanjer mot IPRED o.s.v oavsett hur välmenande och fina det är. Men det kommer inte leda till något i vart fall. Vi får väl se om några år om jag hade rätt att IPRED fortfarande är kvar.
Öhh? Vad var det _jag_ händelsevis sa om IPRED och dylika lagar när du kom med nonsensartade metoder att göra IPRED verkningslöst? Dessa typer av lagar _är_ svåra att bli av med, _precis som jag sa_, varvid det är ytterst olyckligt att de tillkom alls. Ändå måste vi försöka få bort lagen. Vi kan inte bara ge upp, lika litet som rättsväsendet ska ge upp inför det hopplösa med ett nollbrotts-samhälle. Och nej, jag har inte påstått att du argumenterar för IPRED. Riktigt vad du argumenterar _för_ vet jag inte. Vet du själv det?
Citat:
Och som jag sa tidigare så är det ytterst tydligt när det gäller film och musik att priset är snedvridet. Däremot programvara och spel är inte riktigt samma sak och där är spridningen också omfattande. Men det är en mikrodiskussion som jag inte tycker har nåt med saken att göra.
Skulle programvarufiler vara mer värda än några andra typer av filer? Hur mäter du? Kostnaden för en fil är helt försumbar, kostnaden för exemplarframställning är praktiskt taget försumbar. Det handlar inte om "snedvridning" av priset, det handlar om att sätta fejkade priser som _inte_ motsvarar marknadsvärdet, som _inte_ motsvarar tillgång och efterfrågan. Det är _inte_ samma sak som att verket som sådan är vare sig värdelöst eller ej skulle gå att tjäna pengar på. Öppen-licenserna på mjukvara är objektivt sätt bättre än propreitära licenser. Programmen blir bättre och säkerheten blir högre då open source automatiskt implicerar något som kan liknas vid peer-review. När det gäller spel handlar det mycket om tjänster (precis som med öppen mjukvara) och där går det att tjäna bra med pengar.
Citat:
Dessutom har piraterna redan fått monopol på argumentationen, som jag sa tidigare så förs inte sådana argument som du(mby) för fram utan det är hippiepunkare som vill slåss med kapitalet som förs fram i media. Det är lite som att kritisera invandringspolitiken med heilande skinheads med i ledet eller när Ohly går runt och med AFA osv.
Men varför argumenterar du mot oss som om vi vore dem? Du upprepar ju bara samma sak. Ibland säger du t.o.m. samma sak som jag själv sagt, men får det att låta som om det skulle vara ett motargument eller något ditåt. Återigen, att "hippiepunkare" utan verklighetskontakt för fram dåliga argument, på vad sätt ger det andra sidan rätt? Jag har ju själv uttryckt smärre förtvivlan när det gäller dessa "hippepunkare" och hur de riskerar att distansiera sig från 'mannen på gatan' som då kanske i stället sväljer osakligheterna i IPRED. Du gör helt rätt i att angripa dessa "hippiepunkare", men du måste inte göra det genom att översläta farorna med IPRED och liknande juridiska tongångar utan existensberättigande. Argumentum ad temperantiam är ett potentiellt argumentationsfel, och dessutom, "When two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly half way between. It is possible for one side simply to be wrong". - Richard Dawkins.
Edit: Vidare, jag vet inte om det är riktigt rimligt att jämföra piratkopierare med skinheads eller AFA. Den första gruppen finns säkert representerad i alla samhällsgrupper, inklusive jubelidioterna till skinheads eller i AFA. Det låter nästan som du bäddar för ett kommande guilt-by-association.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av saddam
Ojojoj, det var en bredsalva mot mediebolagen! Det är intressant, du menar alltså att mediebolagen inte bör sätta ett pris på flera hundra kr för något som är billigt att kopiera upp? Jag tror Hollywood misstycker å det skarpaste, varför skulle de annars ha IFPI, RIA, MPA, etc? De har tjockt med advokater som kan motivera ett pris på flera hundra kr. Varför är det egentligen fel? Ska konstnären få ersättning på några ören endast? Bara undrar, försöker inte provocera.
Och dessutom, hur kommer kassettskatten in i bilden, på DVD och CD? Jag förstod aldrig den? Vad är det?
Kassettavgiften har jag ju inte ens nämnt?!
Det är alltid fel att sätta ett pris genom politik och juridik i stället för att låta marknaden sätta priset. Då får vi bara någon ny flavör av planekonomi. Jag har ingenstans sagt att konstnären enbart ska få betalt i "några ören", jag talar om datafilers intersubjektiva värde, som är näst intill noll. Hur branschen ska tjäna pengar är återigen inte mitt problem och ingen jävel ska komma och försöka göra det till mitt problem heller genom exempelvis IPRED. Det är helt upphovsmannens ansvar att hitta på en fungerande affärsmodell som passar med marknadsekonomi. Mycket möjligt att vissa verk eller upphovsmän är övervärderade och andra är undervärderade. Det finns ingen universell rätt att tjäna pengar på saker som folk inte vill köpa. _Uppenbaligen_ är ett _exemplar_ av ett musikstycke inte mer värt än några ören. Att saker blir billigare är helt naturligt och helt tack vare teknikutveckling och marknadsekonomi. Marknadsekonomi implicerar att ej konkurrenskraftiga affärsidéer försvinner och ersätts av nya. Ingenstans är detta något hot mot kulturen eller cilivisationen. Människan har haft kultur så långt tillbaka vi kan se.
Detta är (bland andra) _skivbranschens_ problem. Folk ville ge lagskydd till dansband som hotades av discomusik kring skiftet 1970/80. Hade sådana stolliga idéer genomförts hade vi kriminaliserat discomusik. Branschen har alltid haft dylika problem och det ena problemet har avlösts av det andra. Detta är ett symptom på dålig konkurrenskraft, inte symptom på att andra saknar moral och inte vill göra "rätt för sig". Att betala hundratals kronor för endast en skiva med musik och få DRM eller rootkit på köpet är inte att göra rätt för sig, det är mer som att bli våldtagen. Att köpa ett operativsystem för tusentals kronor och inte själv få bestämma dess komponenter eller hantera _sin_ dator hur man vill, är inte att göra rätt för sig, det är att bli lurad.
Massor med människor har föreslagit allt möjligt för att branscherna ska tjäna pengar; konserter, reklam, nostalgica, jippon, service, etc, och inget hindrar att man fortsätter som förr och säljer CD-skivor i en glassig box med booklet och andra tillbehör som är fysiska ting med verkligt värde. Ingen kan påstå att branschen förlorar på försäljning. Branschen får helt enkelt mätta mun efter mage; man kan inte fantisera ihop vad man skulle tjäna om alla som nu har filkopior skulle köpa verket, ty det är inte relevant. Alternativet är att inte köpa verket alls. Finns det över huvud taget någon falsifierbar ekonomisk hypotes som kopplar samman kopior med köptillfällen? Jag har då aldrig hört talas om något sådant. Finns det någon kausal koppling mellan kostnaden att framställa ett verk och förlusten genom piratkopiering? Finns det någon teori som kan förklara hur konstnärer skulle kunna gå på knäna genom ökad konstkomsumtion? Pontén är för mig en demagog, FUD- och dyng-spridare, pseudovetenskapare och lögnare.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Merrick
Kassettskatten infördes väl på 70talet typ när skivbolagen nästan gick i konkurs när ungdomarna var rebeller och spelade in låtar från radio på vanliga kassettband. De extra pengarna som ett band kostade skulle försörja skivbolagen när det spelades in.
Och den skatten lever kvar än idag. Dock har det överförts till digitala medier, bla hårddiskar.
eller nåt i den stilen.
Nej. Hårddiskar är inte belagd med sådan skatt även om det har föreslagits. "Skatt" eller det som i egentlig mening kallas för "avgift" är i sak inget annat än kollektiv bestraffning för ett brott som man _kanske_ kan begå _i framtiden_. Och, eftersom man då betalat denna avgift, torde det vara helt okej att kopiera vad fan som helst på dessa kassetter och/eller CD-skivor.