Problem att installera (K)Ubuntu

Permalänk
Medlem

Problem att installera (K)Ubuntu

Har försökt att installera både Ubuntu (8.10) och Kubuntu (8.04 och 9.04) utan att lyckas. 9.04-disten lyckades jag installera, men då frös den sig så fort jag kom in i desktop första gången och därefter klagade den på att "x-terminal-emulator was not found, aborting" och startades om.
I Ubuntu 8.10 får jag blinkande scroll-lock + caps-lock i installationsmenyn tillsammans med frysning och Kubuntu 8.04 bara fryser sig utan att göra något i installationsmenyn. Systemet står i sign, någon som har något tips på vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Det låter som att hårdisken är paj, men kan oxå vara minnerna, byt och sen testa.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Blinkande knappar brukar betyda kernel panic. Som Scirocco säger, bör vara minnen eller disk. Att den inte hittar X-terminal-emulator är väldigt konstigt, eftersom en terminal ALLTID installeras vid installation av ett system. Vad väljer du för filsystem? Har du råkat ut för svårigheter att läsa data från disken tidigare?

Permalänk
Medlem

Ska köra memtest under natten sen då. Hårddisken är ganska ny, fick den i julklapp och har bra värden enligt S.M.A.R.T, så den borde det inte vara något fel på. Som filsystem har jag testat med både ext3 och ext4.

Permalänk
Inaktiv

Okej... Ext4 kan i vissa fel ge dataförluster, så håll dig till Ext3 för nu

Permalänk
Medlem

Jag får Kernel Panic i live-cdn också, så HDD bör det ju inte vara något fel på kanske, men jag får kolla om det är minnena ja. :/

Permalänk
Medlem

Minnena fungerar som dom ska enligt memtest, men kan det inte vara DVD-läsaren då? Den har några år på nacken nu.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte en DVD-läsare kan ge kernel panic. Ett livesystem läser in kärnan i minnet och körs därifrån. Hur länge körde du memtest? Känns som minnesfel är i stort sett... det enda det kan vara. Jag kan inte komma på nåt annat iaf

Permalänk
Medlem

Runt 8 tim, över hela natten i stort sett.