Permalänk
Medlem

Bästa 24" skärmen

Hej, jag tänkte köpa en 24" skärm åt mej.
Dock undrar jag vilken som är bäst.

Har väldigt dålig koll på vilka som är bra nuförtiden.

Har lagat en lista från multitronic där jag beställer ifrån.

Priser (enligt google):
200 € = 2300 SEK
250 € = 2900 SEK
300 € = 3500 SEK

Citat:
  • LS24MYNKBB/EDC SAMSUNG 24" WIDE 2443NW 5MS/20000:1 BLAC
    09.03.2009 € 220,95

  • 9H.L0RLB.Q8E BENQ G2411HDA 24" 5MS/40000:1/FULL HD
    10.03.2009 € 229,00

  • (e) VH242H ASUS VH242H 23.6"W/HD/5MS/20000:1/HDMI
    >50 € 236,25

  • (e) VX2433WM VIEWSONIC VX2433WM, FULL HD
    1 € 243,25

  • (e) LS24KIVKBQ/EDC SAMSUNG 23.6" WIDE 16:9 2494HS HDMI/MM/B
    >50 € 249,00

  • LS24MYKABC/EDC SAMSUNG SM 24" WIDE 2443BW HAS+PIVOT BLA
    16.03.2009 € 253,00

  • VW246H ASUS 24" LCD VW246H 2MS HDMI MM
    1 € 254,25

  • (e) 9H.0BJLB.DBZ BENQ G2400WD DVI-D/HDMI/4000:1/24" WIDE
    >50 € 259,00

  • LS24MYKDSC/EDC SYNCMASTER 24" WIDE 2443FW SILVER DUAL H
    10.03.2009 € 262,40

  • (e) LS24CMKKFV/EN SAMSUNG SM 24" WIDE 2433BW 5MS/20000:1 B
    11 € 269,00

  • 9H.L0RLB.QBE BENQ G2411HD 24" 5MS/FULL HD/HDMI/DVI
    10.03.2009 € 279,00

  • (e) VK246H ASUS VK246H 24"W/HD/2MS/20000:1/HDMI/CAM
    50 € 279,05

  • (e) 9H.Y3WLA.TBE BENQ E2400HD 24" 2MS/10000:1/FULL HD
    >50 € 299,00

  • (e) 9H.0BJLB.HSE BENQ 24" WIDE G2400WT 2MS 4000:1 SILVER
    14 € 329,00

  • 9H.0F9LB.QBE BENQ V2400W/DVI/HDMI/4000:1/2MS/24" WIDE
    12.03.2009 € 329,00

Listan är på de lite billigare 24" skärmarna som jag har råd med.
Är det värt att köpa någon av dehär skärmarna eller ska jag vänta och
satsa på en bättre skärm?

Har just nu Samsung 913n vilken jag är riktigt nöjd med faktiskt.

Okej, men gärna så billig som möjligt men mest prisvärd fortfarande.

MvH Humper

Permalänk

Jag skulle ju själv helt klart spara slantarna ett tag och satsa på en skärm med bättre panel. Men det är jag det.

LG2600HP, 495 euro.
25,5 tum.

Du hittar recension på prad.de, vet inte om några mer recenserat den.
Den har dock inte pivot som det står på Multitronic.
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/w2600hp.jhtml#

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hmm okey, men 26" börjar bli lite väl stort.

Vad är "pivot" och är inte BENQ E2400HD bra?

Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Sök på TN-panel på google så hittar du nog svaret. För en vanlig användare duger tn oftast, men ifall man är lite känslig så kan en tn vara illa. P-MVA paneler eller bättre har dock gått och blivit dyrare med dollarn som allt annat. Den billigaste du kan få tag på idag ligger runt 4500 tyvärr

Permalänk
Medlem

"Bästa" är väligt subjektivt. Vilka egenskaper är du ute efter?

Permalänk
Medlem

Bästa 24" tänkte jag på dehär som jag hade givit som förslag här.
Och med bästa tänkte jag även bästa pris/prestanda.

Jag använder photoshop amatörmässigt och sedan kommer
den att användas lite till spel men även surfande.

Dreas89:
Okej, men det är inte så farligt mycket, något förslag.
Och är det värt det eller funkar det bra med en TN?

MvH Humper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Hmm okey, men 26" börjar bli lite väl stort.

Vad är "pivot" och är inte BENQ E2400HD bra?

Tack för tipsen.

Alla 26-tummare har 25,5 tum yta som sagt.
Din 19-tummare som du har nu har väldigt stora pixlar, tror dot pitchen är på 0,294mm eller så. En 25,5-tummare har ung. 0,285mm medan en 24 tum har 0,270mm.
Pivot = möjligt att vrida skärmen 90° så den står på högkant. Bra när man surfar eller kollar på bilder som är förhållandevis höga.

E2400 bra? Ja, det beror väl på vad man har för krav.
Enligt Prad så har den ganska rätt/korrekta färger från start, däremot är ju betraktningsvinkeln värdelös så en viss färg är inte densamma över hela skärmen, saker och ting förändras så fort du rör lite på dig.
exempel
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=470&p1...
http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-benq-e2400h...

Vill du väldigt gärna ha 24 tum finns ju den här annars, en Philips som skulle kommit i början av januari men datumet flyttas fram hela tiden.
Är väl ett par hundra kronor billigare än LGn jag rekommenderade, men inte mer än så. Den har pivot också.

http://prisjakt.nu/produkt.php?rec=351401
En enda liten recension än så länge.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hmm du gör valet svårt för mig.
Tror nog jag iallafall inte tar philips skärmen.

Blir LG'n eller Benq'n.

Har en liten fråga dock:
"With its 26-inch screen, the LG W2600HP does not offer more space on its desktop than a 24-inch model, but it does offer larger pixels and therefore larger text display."

Alltså, samma resolution men mer tum eller hur?

LG'n verkade riktigt bra, men är det värt det att köpa den istället för
benq'n det är frågan...

Och pivot kommer nog inte att användas av mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Bästa 24" tänkte jag på dehär som jag hade givit som förslag här.
Och med bästa tänkte jag även bästa pris/prestanda.

Dreas89:
Okej, men det är inte så farligt mycket, något förslag.
Och är det värt det eller funkar det bra med en TN?

MvH Humper

Jag har suttit på en TN, och ifall man börjar sitta på en så är det lugnt, kollar man dock på en med bättre panel blir det svårt. Jag säger varken bu eller bä, men efter att ha haft en bättre panel så kommer jag inte byta til tn iaf.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709 är rätt ljusstark men är riktigt bra, frågan är ifall det inte finns bättre i den prisklassen nu...

Det finns en tråd om skärmen här på forumet, läs i den tråden, finns mycket bra där.

Permalänk
Medlem

Som sagt, så sitter jag på en Samsung 913 som jag själv tycker
att är bra. Jag har den dock alltid på 0 brightness, utom mitt på ljusa dan då
jag har den lite kraftigare dryga 40-50.

Blev lite orolig för detta:
"Min surrade klart över min toleransnivå, och ljusstyrkan var alldeles för stark. Kändes inte snäll mot ögonen, och jag fick till och med huvudvärk :S"
Det är någe inte jag tolererar, surrande skärmar.
Sånt får jag någe fel på. Iallafall inte något tjutande.
Och sedan skall det gå att ha lågt ljus, snällt o skönt om man jobbar länge vid datan.

Tack för alla riktigt bra svar.

Men har en fråga till, BENQ'n är den lika bra som min gamla samsung
isånafall tror jag den borde räcka bra.
Det som är lite trist är väl betraktnings vinkeln på den.

Permalänk

Ja, din Samsung har också TN-panel så Benqen är absolut inte sämre, du lär uppleva den som snäppet bättre (minst).
Sen är LG 2600HP ingen höjdare om man vill ha "mörkt", är nog bäst du stryker den.
Enligt Prad-recensionen som jag länkade till där så gick ju däremot E2400an att få riktigt mörk med bibehållen färgkvalité.

Tjutande kan variera från exemplar till exempalr så det är bara att hålla tummarna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jag har en benq e2400hd. den är iaf utmärkt! + att den är relativt billig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Sen är LG 2600HP ingen höjdare om man vill ha "mörkt", är nog bäst du stryker den.

Senaste LG revisionerna (812) går dock att sänka ljusstyrkan lite extra på, till en sån nivå att de flesta bör bli nöjda! (åtminstone var det så på min) Kontrasten är dock förstås lite begränsad, så då försvinner ju ljustrycket i de ljusare partierna... Möjligen oxå att färgerna påverkas lite, men tror inte det är speciellt påtagligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Som sagt, så sitter jag på en Samsung 913 som jag själv tycker
att är bra. Jag har den dock alltid på 0 brightness, utom mitt på ljusa dan då
jag har den lite kraftigare dryga 40-50.

Blev lite orolig för detta:
"Min surrade klart över min toleransnivå, och ljusstyrkan var alldeles för stark. Kändes inte snäll mot ögonen, och jag fick till och med huvudvärk :S"
Det är någe inte jag tolererar, surrande skärmar.
Sånt får jag någe fel på. Iallafall inte något tjutande.
Och sedan skall det gå att ha lågt ljus, snällt o skönt om man jobbar länge vid datan.

Tack för alla riktigt bra svar.

Men har en fråga till, BENQ'n är den lika bra som min gamla samsung
isånafall tror jag den borde räcka bra.
Det som är lite trist är väl betraktnings vinkeln på den.

Betraktningsvinklarna på FP241W är det absolut inget fel på! Den har garanterat bättre färger än din gamla skärm. Jag tror du kommer bli nöjd ifall du väljer den.

Surrandet har inte funnits på de två exemplar jag sett och ljusstyrkan är acceptabel vid 0-30 enligt mig, och jag är rätt känslig.

Permalänk
Medlem

Okej, stryker LG'n och går
över till BENQ:
- FP241W
+ Har både DVI och HDMI
+ Bättre betraknings vinklar
+ Pivot
+ 3 usb portar
+ Bättre bild kvalité
- Inte så snygg design
- 100+€ dyrare
- respons tid, 6ms

- E2400HD
+ 100+€ billigare
+ Har både DVI och HDMI
+ snyggare
+ Ljudport (för hörlurar?)
+ respons tid, 2ms
- dåliga betraknings vinklar
- Ingen dvi kabel medföljer

Så nu, vilken är bäst..
Ni har gjort det svårt ännu en gång, men många tack för tipsen!

Nu är dock frågan, är domdär extra 120€ värt det?

MvH Humper

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska göra med skärmen, är det endast spel som gäller 2400HD, ifall det är film och annat så tycker jag FP241. 2 eller 6ms kommer du knappast märka skillnad på, jag gör det iaf inte.

Du gör som du vill, och du kommer inte ångra något av köpen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Betraktningsvinklarna på FP241W är det absolut inget fel på! Den har garanterat bättre färger än din gamla skärm. Jag tror du kommer bli nöjd ifall du väljer den.

Surrandet har inte funnits på de två exemplar jag sett och ljusstyrkan är acceptabel vid 0-30 enligt mig, och jag är rätt känslig.

Jag skulle tro han tycker den är för ljus tyvärr, hans nuvarande skärm är speccad till 300cd/m2 enligt prisjakt och han skriver att han ibland kör på 0 i brightness.
Kan tänka mig att den inte går att justera så där jättemycket, 0 innebär inte direkt helmurrigt men ändå rätt mörkt. Vad jag läst i tråden om Fp241 (är det i 24-tumstråden ni skriver om den?) så verkar många tycka den är lite väl ljus. Tidigare versioner av den gick ju att få mörkare.
Är man då van vid riktigt låg ljusstyrka så kan jag tänka mig att FP241an är för mycket.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hmm då får det nog bli 2400, nästan hela vintern så kör jag på 0 brighness.
Så sommaren kommer jag nog ha högre men jag gillar lite lägre som sagt.

Tror jag beställer in skärmen efter att jag ha fått hem nya ramminnena
och grafikkortet.

Kan lägga upp en liten recension om vad jag tycker om skärmen lite senarre
så att andra också kan göra ett bra val.

Tycker att moderatorerna borde lägga upp en klistrad tråd
om bästa monitorerna i 17/19/22/24/24+ " och lite olika budgetar.

Hjälper sådana som mig att inte behöva fråga så mycket.

Och kanske en klistrad tråd med ordförklaringar:
- Responstid
- Pivot
- Paneltyp (skillnaden)
- Kontrast/dynamisk kontrast
- ljusstyrka (vad är mkt osv)
- mm.

Själv har jag inte problem efter att jag fick reda på vad pivot är
men andra kanske har.

Lite extra fråga om 2400:

Citat:

BENQ G2400WD
BENQ G2400WT
BENQ E2400HD
BENQ M2400HD

Någon skillnad på dem?

MvH Humper

Permalänk

Är denna bra grabbar? http://www.dustinhome.se/pd_5010213160.aspx

Tänkte köpa en sån, bra pris.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Är denna bra grabbar? http://www.dustinhome.se/pd_5010213160.aspx

Tänkte köpa en sån, bra pris.

Bra och bra, det beror på vad du ska ha den till. Ifall det är spelande så funkar det nog prima, är du ute efter bra färger och annat så är en TN-panel inte ditt val.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Bra och bra, det beror på vad du ska ha den till. Ifall det är spelande så funkar det nog prima, är du ute efter bra färger och annat så är en TN-panel inte ditt val.

Spelar mest, men var behöver man bra färger nånstans? är det när man ska behandla en bild?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Spelar mest, men var behöver man bra färger nånstans? är det när man ska behandla en bild?

Bildbehandling är ett bra exempel. Eller då man känner själv att man förtjänar bra grejor och ingen förbannad tn-panel Den duger nog till spel, eller så väntar du och köper en 120hzare istället, kommer garanterat vara bättre till spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Bildbehandling är ett bra exempel. Eller då man känner själv att man förtjänar bra grejor och ingen förbannad tn-panel Den duger nog till spel, eller så väntar du och köper en 120hzare istället, kommer garanterat vara bättre till spel.

Ok, såg att tn panel var ett gammal metod också. När du säger 120hz, menar du 3d skärm?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Samsung 2233rz / Viewsonic VX2265wm är 120 Hz skärmar dvs kan uppdatera bilden 120 ggr/sekund. Tidiga tester (googla) visar att de gör spelupplevelsen till det bättre. Själv hade jag en BenQ G2400WD men återlämnade den då jag var besviken på svärtan som var i en mörkgrå nyans (problemet med TN skärmar..) annars hade den bra inställningsmöjligheter för bilden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
Samsung 2233rz / Viewsonic VX2265wm är 120 Hz skärmar dvs kan uppdatera bilden 120 ggr/sekund. Tidiga tester (googla) visar att de gör spelupplevelsen till det bättre. Själv hade jag en BenQ G2400WD men återlämnade den då jag var besviken på svärtan som var i en mörkgrå nyans (problemet med TN skärmar..) annars hade den bra inställningsmöjligheter för bilden.

Såg också den, full hd skärmen. Verkar som att den är inte lika bra som den låter.
Angående 120hz, vet inte om jag behöver gå så långt egentligen. Är inte jätte kräsen när det gäller bild, behöver en skärm så håller och har en bra bild som man inte blir störd över, som jag har nu tex. Som är hd ready också.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64