Permalänk
Medlem

Förlänga sladd till router

Hej har ett litet problem. Vill ställa ut min router i hallen men närmsta eluttag där jag vill ha den är 4 meter bort så jag tänkte förlänga kabeln, Då jag inte är så high på el så är min fråga finns det nån bra guide till att göra det eller är det "bara" att klippa kabeln löda ihop rätt kabel med rätt kabel och sen sätta in den i eluttaget?

MVh Conny

Permalänk
Medlem

Ja, gör så du. Orkar inte skriva en avhandling om alla tänkbara scenarion (men någon efter mig lär göra det ändå).

Men go for it. Funkar ba bra att göra så.

(Uttalar mig i egenskap av elektriker)

Lite bonusinfo: Eftersom det är en transformator så måste du löda ihop kabeln rätt. Routern ogillar om den får + på - sidan

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

Klipp kabeln. löda ohop den som den satt. Använd krympslang eller eltejp/isoleringsband på Kablarna.

Permalänk
Medlem

Lättast är väll att köpa en förlängningssladd på 4M eller mer, vill du bygga själv ska väll inte det vara några problem dock. Bara se till att du kopplar rätt.

Permalänk

blir förluster men sällan så mycket att det kommer märkas med din förlängning på 2-3m löd bara rätt och skydda med krympslang i lagom storlek. gärna två lager!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ok tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att trä på krympslang innan du löder. Ett misstag som man aldrig lär sig av hehe.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Haha, speciellt när man har fått till den där perfekta lödningen, så märker man att man har glömt krympslangen!

Permalänk
Medlem

De är då man uppskattar att de finns eltejp

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att köpa en 220v förlängningskabel i en valfri affär.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk