Permalänk
Medlem

Thinkpad x200s eller Latitude E4200?

Jag måste köpa en ny laptop och behöver då era tips då jag inte kan bestämma mig.

Det står mellan dessa 12-tummare:

DELL LATITUDE E4200
1.40 GHz Intel Core 2 Duo SU9400 3 MB cache
64 GB SSD
Intel Mobile GMA 4500MHD
6 Cell, drifttid 7,3 timmar
2GB internminne (0 lediga platser) DDR III SDRAM - 800 MHz - PC2-6400
1,0kg
1USB-port

LENOVO THINKPAD x200s
1.86 GHz Intel Core 2 Duo SL9400
250 GB Serial-ATA
Intel Mobile GMA 4500MHD
6.2 timmar (4-cells)
2GB internminne (1 ledig plats) DDR III SDRAM - 1066 MHz - PC3-8500
1,1kg
3USB-portar

Dellen är lite dyrare. Jag ska använda datorn till att surfa, jobba, ordbehandla, kolla på film, lyssna på musik, lite photoshop osv.

Klarar båda eventuellt Windows 7? Är det stor skillnad mellan processorerna? Kan jag uppgradera Thinkpaden till SSD-disk på något sätt?

Alla tips eller tankar är välkomna!

Tack!

Permalänk
Medlem

båda klarar Windows 7 med råge. vilken du ska välja är svårt att säga men jag hade helt klart tagit den i det här fallet billigaste, dvs Lenovon! även om Dellen är riktigt tjusig så får du mer för pengarna med Lenovon som du säkert kan få med SSD! sök på prisjakt så finns det en miljard olika modeller/tillval. men det är i slutändan en smaksak, de ligger ganska nära i pris och prestanda. det du du skriver att du ska ha den till fungerar båda.

Permalänk
Inaktiv

Jag äger en x200 tablet och har klämt mycket på e4200 och båda är mycket bra val och klarar Win 7 galant. Du kan lätt uppgradera till en SSD i x200:an (det är en vanlig 2,5 tummare i den). Jag har redan beställt en OCZ Vertex som jag ska skruva in i min till veckan då kan du få veta hur de funkar. Om du är smart så kanske du avvaktar nåt år till priset blivit bättre och köper en 128 el 256 GB SSD. Jag kör ganska ofta en X300 med L7100 (alltså klenare än båda dina val) och tillsammans med SSD flyger det fram med win 7, sinnesjuk skillnad jämfört med min t61p som specmässigt är dubbelt så snabb men har mekanisk HDD.

Det skiljer inte så mycket i upplevd prestanda (jag har SL9400 i min x200t och kört x301 med SU9400 också) men tittar man bara på ren prestanda/benchmark så är SL9400 piggare med snabbare FSB och mer klockfrekvens men parat med en fin SSD är upplever man SU9400 som lika bra (men bäst är förståss SL9400 med SSD hehe) men jag tror inte de behöver vara en faktor om du bara ska ordbehandla,surfa osv. SU har mindre TDP på 10w medan SL vill ha 17w.

Generellt tycker jag paddan har bättre tangentbord,skärm och att trackpointen är överlägsen Dells touchpad men detta är en smaksak. På plussidan på Dellen finns givetvis SSDn (som förvisso går att eftermontera i paddan också), esata samt displayport (detta finns enbart på dockan till x200).

Osäker på vilken SSD som sitter i e4200 men Lenovo som jag är välbekant kommer med Samsungs SSD som inte är riktigt topnotch prestandamässigt utan ligger på ca 80-90 mb/s läs och kring 70 skrivprestanda. Mitt tips är att du avvaktar (om du inte har råd idag) och sen köper en riktigt seriös SSD förslagsvis Intels X25-M (ca 4000 idag) den levererar sjuk prestada i nivå med 220mb/s läs och kring 70 skriv då får du en sjukt snabb dator till de tänkt använda den (speciellt med Win 7 som jag älskar och är optimerad för SSD).

Har du möjlighet så provkör gärna båda (som jag gjorde innan jag köpte) men spontant hade jag valt x200s, köp till de stora batteriet (9 cell) och en Intel SSD så har du en jättefin ultraportabel som du klarar dig 4 år med.

Jag postar en liten recension när jag monterat in min Vertex i x200:an så kan du läsa vad jag tycker om den senare!

Permalänk
Medlem

Tack för det utförliga svaret Zzzandman!!! Uppskattas!

Jag har nog bestämt mig för en Thinkpad ändå eftersom jag i dagsläget har en X60. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Jag tänkte köpa någon av x200s och x200 som finns på Dustinhome. Vilken av dessa ska man satsa på? Båda kostar lika mkt men specarna skiljer sig en del. Man får bland annat med en docka med x200.

Vad skiljer processorerna Intel Core 2 Duo SL9400 och Intel Core 2 Duo P8600 varandra åt? ÄR det stor skillnad på x200ns 2.4 GHz och x200sns 1.86 GHz?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade lätt valt en x200s det är den lättade varianten av standardmodellen x200. Tittar man på ren beräkningskraft så skiljer det ~20% mellan P8600 och SL9400 men jag skulle vilja säga att det är inget du märker om du ska surfa och köra office. Jag byter dagligen mellan mina 5 (!) paddor (kör samma som du surf/jobb/film inget spel) och jag märker inget vid användning (en propp i en modern bärbar går nästan på tomgång hela tiden). Ska du inte rendera/videobehandla osv så är det tvärtom smartare att välja SL då den dels har mindre värmeutveckling (=längre batteritid) menframförallt att den blir tystare. Min x200t kör knappt fläkten alls då den uttvecklar så lite värme. Eftersom jag gissar att du ska ha den ofta och länge så är det mycket uppskattat med en tyst och sval dator istället för en snabbare som blir varmare och för mer oväsen.

Jämför du x200 och x200s så är s-modellen på alla punkter bättre, viktskillnaden på drygt 250 gram kan låta lite men tro mig de märks speciellt om du ska släpa med datorn överallt också. Jag hade nog hellre tagit x200s och sedan köpt till en x200 ultrabase sen vid behov. Jag fick tag i en beggad på blocket för 500kr (ouppackad!) och den är klockren med dvd-möjligheter,displayport,laddare till extra batteri,fler usb osv men jag tycker ändå att 200s är en bättre dator trots prisskillnaden.

Jag hade dock valt x200s modellen med 1440x900 (mycket sällsynt) men det är en stor skillnad på upplösningen jämfört med 1280x800 (är upplösningsfanatiker och kör 1920x1200 på 15.4 hehe). Nackdelen då är att du missar WWAN-uppgraderingsmöjligheten (antennen ryms inte i skärmen) och att webcam utgår samt en högre prislapp....

Edit: jag jämförde de 2 på dustin och x200 har wwan och docka och snabbare cpu jämfört med x200s som är 1200 kr billigare. Köp till ett 3g-modem till x200s så hamnar den på 16k och då är prisskillnaden i praktiken värdet av dockan dvs 1800 kr (på amentio.se tex) och den skillnaden är motiverad med tanke på den lägre vikten och svalare/strömsnålare CPUn. Köp till en Intel SSD och du har en av världens bästa ultraportabla (vikt 1.1kg är sinnesjukt bra) om du frågar mig.

Permalänk

Är du student kan www.campusdiscount.de vara ett alternativ - €1388 för en x200s med WXGA+ skärm och 9 cells batteri är inte ankskit. I övrigt håller jag med Zzz, satsa på en Thinkpad. Efter mer än ett år av velande hit och dit (Zzzandman vet ) så har jag bestämt mig, det ska bli en x200s. Dessvärre är ekonomin något begränsad atm, men det största steget är redan taget.

- Kapten K, som väntar på att euron ska gå ner...

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Underbara svar allihopa! Jag bugar och bockar för dem.

Det blir en Thinkpad x200s!

Permalänk
Medlem

Istället för att göra ny tråd så postar jag i denna;

Läst runt på review och fann att X200 ger nästan 2h mer än X200s, visst om man skruva ner ljuset lite eller stängde av wifi kunde man komma upp i detta, men e inte X200 bättre i batteri tid än X200s såfall? (Kollat med 9-cell batteri)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Istället för att göra ny tråd så postar jag i denna;

Läst runt på review och fann att X200 ger nästan 2h mer än X200s, visst om man skruva ner ljuset lite eller stängde av wifi kunde man komma upp i detta, men e inte X200 bättre i batteri tid än X200s såfall? (Kollat med 9-cell batteri)

Jag antar att det är notebookreview som du läste siffrorna och jag håller med att det är lite skumt men dom är ganska inkonsekventa när dom testar x200 fick tex idla nästan hela tiden (och således dra minimalt med ström på cpun) medan när dom testade x200s så jobbade dom med datorn halva tiden, dessutom hade de olika brightness på skärmen. Det centrala mellan x200 och x200s är att s-modellen har en SL-cpu medan x200 har en "vanlig" P-cpu som drar mer ström (vilket det tom står i samma review även om de inte kom till den slutsatsen).

Enligt Lenovo så ska x200 komma upp i 9.8 timmar medan x200s levererar 13.2 timmar båda under samma (orealistiska) förhållanden och med 9-cellaren.

Permalänk

Jag tror att LaptopMags recension ligger närmare sanningen när det gäller batteritid.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Ah okey, tack för infon ^^ kanske blir en liten X200s såfall

Permalänk

Till saken hör att LaptopMags x200s är den som kommer med WXGA+ LED = strömsnålare.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje
Till saken hör att LaptopMags x200s är den som kommer med WXGA+ LED = strömsnålare.

Nu blir jag lite förvirrad och måste ställa en dum fråga: har inte x200s med 1280x800 skärmen led skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
Nu blir jag lite förvirrad och måste ställa en dum fråga: har inte x200s med 1280x800 skärmen led skärm?

Inte den på Dustin iaf. Står TFT.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
Nu blir jag lite förvirrad och måste ställa en dum fråga: har inte x200s med 1280x800 skärmen led skärm?

Jag är inte 100% säker men jag har för mig att det enbart är x200s med WXGA+ och x200 tablet (som bara finns med WXGA) som har LED-backlight, tableten som jag har är dessutom ingen TN-panel utan AFFS+ (för att betrakningsvinkeln ska bli bättre när man kör den i tablet mode).

Den vanliga x200 med WXGA har CCFL. Synd att PC tillverkarna är så sega på detta med LED, jag menar Apple har ju tom släppt en WUXGA skärm på sin MBP som är LED....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag är inte 100% säker men jag har för mig att det enbart är x200s med WXGA+ och x200 tablet (som bara finns med WXGA) som har LED-backlight, tableten som jag har är dessutom ingen TN-panel utan AFFS+ (för att betrakningsvinkeln ska bli bättre när man kör den i tablet mode).

Den vanliga x200 med WXGA har CCFL. Synd att PC tillverkarna är så sega på detta med LED, jag menar Apple har ju tom släppt en WUXGA skärm på sin MBP som är LED....

Vi har ju diskuterat x200s med inbyggt 3g i en annan tråd men då är det alltså så att ledskärm=1400x900= inget 3g.
vanlig skärm=1280x800=3g.
Då känns det ju som att man nästan kan gå på en vanlig x200 ist om det är så att man måste ha inbyggt 3g. eller?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
Vi har ju diskuterat x200s med inbyggt 3g i en annan tråd men då är det alltså så att ledskärm=1400x900= inget 3g.
vanlig skärm=1280x800=3g.
Då känns det ju som att man nästan kan gå på en vanlig x200 ist om det är så att man måste ha inbyggt 3g. eller?

x200s väger som sagt mindre och har snålare propp och ger längre batteri-tid (även med ccfl) men visst är det som du säger: 1440x900 finns inte med 3g dvs du får en CCFL-skärm om du har 3g som krav :(. Helt idiotiskt av Lenovo att inte erbjuda 3g i kombination med 1440x900 skärmen om du frågar mig, personligen grymt nöjd med 3g-modemet i min x200t och vill inte vara utan de.

Personligen hade jag ändå valt en x200s framför x200 (om båda hade CCFL) då vikten och proppen är trevligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
x200s väger som sagt mindre och har snålare propp och ger längre batteri-tid (även med ccfl) men visst är det som du säger: 1440x900 finns inte med 3g dvs du får en CCFL-skärm om du har 3g som krav :(. Helt idiotiskt av Lenovo att inte erbjuda 3g i kombination med 1440x900 skärmen om du frågar mig, personligen grymt nöjd med 3g-modemet i min x200t och vill inte vara utan de.

Personligen hade jag ändå valt en x200s framför x200 (om båda hade CCFL) då vikten och proppen är trevligare.

iofs kanske skönare processor men angående vikten kan man som lekman tänka att dom där 4hg som skiljer kanske bidrar till en bättre hållbarhet och robusthet hos x200, annars så är ju tableten grym men inget realistiskt för oss vanliga dödliga he he. Varför skulle du förresten köpa en x301 eller x200s för? Du har ju redan tusentals "paddor" tableten måste ju tillfredställa alla dina ultraportabla behov.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
iofs kanske skönare processor men angående vikten kan man som lekman tänka att dom där 4hg som skiljer kanske bidrar till en bättre hållbarhet och robusthet hos x200, annars så är ju tableten grym men inget realistiskt för oss vanliga dödliga he he,, varför skulle du förresten köpa en x301 eller x200s för du har ju redan tusentals "paddor" tableten måste ju tillfredställa alla dina ultraportabla behov.

Problemet är att tableten inte direkt är en ultraportabel, den väger nästan 2kg (!) med 9 cellaren dvs inte direkt nån lättviktare. Vill jag ha en "äkta" ultraportabel blir det till att ta fram min gamla trotjänare x61:an :).

Jag köpte mest tableten då prislappen var omöjligt att säga ner till (12.500kr kan jag lätt sälja den för idag 6 månader senare). Priset berodde på en felaktig pris-fil från Lenovo vilket jag nappade på snabbt :).

Ang hållbarheten så tycker jag tvärtom, dels skapar en lättare dator mindre slitage på tex gångjärn eller skada vid ett fall men framförallt så har x200s rollcage i skärmen som den vanliga x200 saknar, vad jag läst så är det skärm-vikten som nerbantad på s-modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Problemet är att tableten inte direkt är en ultraportabel, den väger nästan 2kg (!) med 9 cellaren dvs inte direkt nån lättviktare. Vill jag ha en "äkta" ultraportabel blir det till att ta fram min gamla trotjänare x61:an :).

Jag köpte mest tableten då prislappen var omöjligt att säga ner till (12.500kr kan jag lätt sälja den för idag 6 månader senare). Priset berodde på en felaktig pris-fil från Lenovo vilket jag nappade på snabbt :).

Ang hållbarheten så tycker jag tvärtom, dels skapar en lättare dator mindre slitage på tex gångjärn eller skada vid ett fall men framförallt så har x200s rollcage i skärmen som den vanliga x200 saknar, vad jag läst så är det skärm-vikten som nerbantad på s-modellen.

ja dåså då behåller jag x200s som första alternativ, annars så kan jag slanta up 12.5k för din tablet om du vill

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
ja dåså då behåller jag x200s som första alternativ, annars så kan jag slanta up 12.5k för din tablet om du vill

Jag är helt övertygad om att du kommer att trivas med x200s:en, enda molnet tycker jag som sagt det är att man måste välja mellan antingen en högupplöst LED-skärm eller en standardupplöst CCFL men med cam och 3g-modem, det optimala hade ju varit en 1440x900-skärm med integrerad 3g men de finns inte :(.

Tyvärr är det också som vi diskuterade i den "stora" x200 tråden så att x200s med 1440x900 är komiskt överprissatt i Sverige (börjar på >21k) medan den i utlandet ligger på ca 15kkr så i praktiken måste man importera in den för att de ska vara ett realistiskt alternativ, även om jag gillar mina paddor högupplösta så finns de gränser för vad man vill betala och frånvaron av WWAN gör ju inte saken bättre...

Permalänk
Medlem

förresten känner du till någon butik i sthlm eller sverige som har ett hyfsat utbud av paddor så man kan testa och känna lite på dom.
Kollade på lenovos hemsida och deras återförsäljare kändes inte riktigt riktiga. (säg inte mediamarkt bara)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
förresten känner du till någon butik i sthlm eller sverige som har ett hyfsat utbud av paddor som man kan testa och känna lite på dom.
Kollade på lenovos hemsida och deras återförsäljare kändes inte riktigt riktiga. (säg inte mediamarkt bara)

Nej tyvärr inte Lenovo skulle säkert kunna sälja lite mer om de fanns representerade bättre i vanliga butiker och inte bara hos web-handlarna.... Den enda gången jag nånsin sett en padda hos en fysisk el-lada är på MediaMarkt i Kungens kurva (ooops!)

Permalänk
Medlem

jag var på mediamarkt i nacka härom veckan dom sålde en x300 för 21k och en x61 för typ 19 he he, annars känns det som att om man vill köpa en dator som är dyrare än 10k så så är man hänvisad till nätet eller applebutikerna som finns i varje gathörn vilket ju är rätt sjukt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avokado
jag var på mediamarkt i nacka härom veckan dom sålde en x300 för 21k och en x61 för typ 19 he he, annars känns det som att om man vill köpa en dator som är dyrare än 10k så så är man hänvisad till nätet eller applebutikerna som finns i varje gathörn vilket ju är rätt sjukt.

Ja mediamarkts prissättning är lite skoj, speciellt med tanke på att x300 är ersatt av x301 sen i fjol och Dustin reade ut dom sista för 15k vid årsskiftet :).

Jag kan inte annat än hålla med om att det är tråkigt att man inte kan provköra och klämma lite på dom på fler ställen, tror säkert många idag (som inte hänger här eller på andra forum) ratar paddorna då de bara tittar på specen och prislappen. Fick vederbörande skriva lite på tangentbordet och känna lite på finishen skulle nog fler ingå i fan-klubben :).

Permalänk
Medlem

Vad innebär Rollcage?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chugusa
Vad innebär Rollcage?

Det behövs när man ska göra så här med sin padda :

http://www.youtube.com/watch?v=-CrpUU3cCPE

Det är alltså en skyddsbur som skyddar skärm och dator mot tryck,slag och annat våld.