Permalänk
Medlem

OS till en tiger?

Jag har fått ta över en iMac dator, blev helt lyrisk tills jag insåg att den inte hade något operativsystem...

Har väldigt lite erfarenhet av Mac, är en gammal PC användare men är ju helt klart nyfiken på varför alla tycker de är så bra.

Ringde mac support och frågade vad kalaset skulle kosta, 1100 bara för att kolla upp den och ytterligare 1200 för ett nytt operativsystem...
Är ju uteslutet eftersom jag pluggar...

Det är en stationär dator, mac os x 10 4 2 tiger, är nog ca 2-3 år gammal. Provade en väns os till hans gamla bärbara med samma os men funkade inte eftersom det inte var en imac.

Någon som har nått tips eller nån erfarenhet om hur man kan lösa detta, känns lite surt eftersom det är en fullt fungerande dator...

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Vaddå, du skriver att du inte har något OS, sen skriver du att den har Tiger??? Det är ingen skillnad på OS-skivorna för olika varianter av maccarna. Din kompis skiva borde funka, även om det är lika olagligt som att tanka från TPB. Om du bara vill testa om den funkar så kan du ju låna en skiva av nån. Senaste versionen heter Leopard och borde funka fint om den bara har ett par år på nacken, kanske kan sega lite om du har ont om RAM.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

det stämmer faktist att skivorna är låsta till den modellen som du köpt till. En vän till mig har både en macbook och en imac och när hårdisken dog i hans macbook så bytte vi den och så hittade vi inte skivan till den så vi tog hans andra imac skiva och får ett härligt medelande om att detta system kan inte installeras på denna dator. Däremot om man köper en osx skiva fritt så får man en universal skiva som funkar på alla modellerna. Eftersom apple inte har några cd nycklar på vanliga osx så är detta nog ett litet kopieringskydd

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Ta reda på om du har en intel elller en äldre ppc-modell. Då kan du lista ut vilken version av OS X du kan installera. Mac OS X v10.5 "Leopard" kan väll köras om man har en G4 som är 867MHz eller snabbare om jag inte minns fel..

http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X#Versions

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
det stämmer faktist att skivorna är låsta till den modellen som du köpt till. En vän till mig har både en macbook och en imac och när hårdisken dog i hans macbook så bytte vi den och så hittade vi inte skivan till den så vi tog hans andra imac skiva och får ett härligt medelande om att detta system kan inte installeras på denna dator. Däremot om man köper en osx skiva fritt så får man en universal skiva som funkar på alla modellerna. Eftersom apple inte har några cd nycklar på vanliga osx så är detta nog ett litet kopieringskydd

Aha, det visste jag inte. Vad skumt gjort av Apple, men det kanske är smart för att hindra kopiering.

Till TS: Kan du inte slänga upp en bild på den så kan man ju berätta för dig vad det är för något du fått tag i?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du skriver "mac os x 10 4 2 tiger", vilket är operativsystemet, men om det finns något så gör det väl inte det.
Om den är 2-3 år gammal är det en intel-propp i den. Om den skulle vara lite äldre är det PPC men i vilket fall så klarar den OS X v10.5 Leopard utmärkt.
Länk till applestore: http://store.apple.com/se/product/MC094

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc