Kubuntu 9.04 fryser helt ibland

Permalänk
Medlem

Kubuntu 9.04 fryser helt ibland

Hej!

Har installerat nya Kubuntu och är grymt imponerad. Det jag undrar är om andra har problem med att systemet fryser ibland? Helt plötsligt stannar allting upp och det går inte att röra någonting eller trycka på någon knapp. Allt man kan göra är att reboota genom att trycka på knappen på datorn.
Någon som har liknande problem, eller vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Har samma på min laptop, dock med vanliga ubuntu.
På den stationära fungerar det dock kalas.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Skumt, känns som det är något moderkortsproblem?

Permalänk
Medlem

hmm, vet inte vad det kan vara. Nåt liknande hände alldeles nyss för mig, men det kan bero på att jag körde en realtids kärna vid tillfället. Ett litet tips, nästa gång nåt liknande händer reboota genom att trycka in alt + printScrn och skriv "reisub" . Det är en aningen hälsosammare form av omstart. Man kan också först testa genom att starta om X genom att trycka ctrl-alt-backspace men jag har för mig att dom har avaktiverat detta kommando i 9.04

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Skumt, känns som det är något moderkortsproblem?

Hade det också så innan ... dock var det min hårdisk som krånglade ... när det händer igen LYSSNA då på hårdisken om den slutar att låta eller gör något konstigt ljud ifrån sig. Min tickade och väsnades ett tag men gick sedan tillbaka till det vanliga surrande ljudet

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Inaktiv

Vad kör du för filsystem? Ext4 kan vara problematiskt ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem också, på vanliga Ubuntu. Även här används en laptop.

Permalänk
Medlem

Gjort för mig med. drog ur alla usb saker till datorn och satte i dom igen så funka det. =/

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips! Nån som har hittat nån buggrapport på det här? Jag hittar ingenting, sjukt irriterande problem ivarjefall.

Edit: Har nu märkt att hårddisken låter konstigt, ett väsande högfrekvent ljud när detta händer. Någon lösning?

Permalänk

Jag har problemet att mitt Ubuntu fryser sig när jag startar Mullvad, 9.04 :S gorde inte det med 8.10

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med att Ubuntu 9.04 fryser/kraschar helt ibland.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/jaunty

Permalänk
Medlem

Jag var tydligen inte ensam, skönt det.

Här är ännu fler som har samma problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1135055

Verkar vara ett riktigt stort problem, hoppas någon kommer med en lösning snart för man blir galen!