Telia och Bredbandsbolaget följer IPRED

Permalänk
Melding Plague

Telia och Bredbandsbolaget följer IPRED

Flera stora internetleverantörer kommer inte att radera någon kundinformation. Orsaken sägs vara att IP-adresser måste sparas för att bekämpa grov brottslighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

haha jo eller hur

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Kan ju hända att de kommer bli av med en hel del kunder om de inte gör det.

Men vi får se, tiden får avgöra.

Permalänk
Medlem

Var ju inte så otippat, även om Telias respons var liberalare än jag hade väntat mig

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Yes! Lösningen är äntligen här! Nu kommer den grova kriminaliteten försvinna från Sverige för all framtid!

ps
Ironiskt inlägg, för er som inte förstår det.
ds

Permalänk
Medlem

Det är så idiotiskt. De låter mindre onda gärningar stå som försvar för att låta ett förtryck ligga över hela samhället. Men såhär har det väl alltid fungerat? Småbrott gör att stora brott tillåts.

Tycker det är förjävligt.

Permalänk
Avstängd

Nu kommer dom inte slänga ut information till vem som helst som vill ha tag på dem, och heller inte efter förfrågan från te.x polisen, utan enbart i kritiska fall som domstolsbeslut. Informationen sparas även bara tillfälligt under korta perioder, och hur lång tid tar det inte att få ett domstolsbeslut i sverige utifrån utomstående befogenheter?

Dom sparar det inte för att främja Ipred lagen utan det är som dom säger. Man behöver inte vara rädd.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden BBB, fan va idiotiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tragiskt... Kom igen BBB

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Medlem

Då kanske det var dags och byta från BBB då. trodde de skulle ha mer stake än så!

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk

BBB är det enda jag kan ha i min lägenhet <.< 100/10 ju :/

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Medlem

meen sega jävlar.

Permalänk

Jag gillar telias svar när jag frågade hur länge ip-adresserna sparas: "Så länge som det behövs".

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trodee jag läste att comhem skiter i IPRED men sen läste jag om och läste rätt.

Borde ju fattat att comhem skiter i kunder och deras integritet, jävla as.

Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns Banhof i Västervik för då skulle jag byta.

För sånt tänker jag inte respektera.

Håller på och kollar alternativ. Men det ser inte bra ut.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Kan faktiskt inte låta bli att fnysa åt vissa av kommentarerna som ges här. Verkar som att hela världen och internet kretsar kring er fildelning.

*Suckar djupt*

Om dessa internetleverantörer skulle förstöra all information gällande IP adresser, skulle det markant försvåra arbetet för de myndigheter och organisationer som faktiskt bekämpar andra brott än fildelning, såsom prostitution, droghandel och pedofilbrott, för att nämna några. Förstår inte hur man kan vara så kortsiktig att man överväger byta internetleverantör för att de resonerar på det här viset. Är ju rent ut sagt korkat.

När det gäller fildelning så håller jag med majoriteten här, att det är löjligt att det läggs så stora resurser på att sätta dem i kläm. Men som sagt, att inte kunna se andra användbara områden för IP adresser än sin fildelning tyder ju på en klar nedsättning av de celebrala förmågorna att flytta sig utanför sin egen lilla värld.

Permalänk
Medlem

BBB/Glocalnet vet jag sparar IP-uppgifter i minst 4 månader.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Telia kommer tappa en kund iaf..
Redan bytt bort mobiltelefons abonnemanget, snart påväg att dumpa deras telefoni samt bredband, båda 2 är enormt mycket dyrare än konkurenterna..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankmeister
Kan faktiskt inte låta bli att fnysa åt vissa av kommentarerna som ges här. Verkar som att hela världen och internet kretsar kring er fildelning.

*Suckar djupt*

Om dessa internetleverantörer skulle förstöra all information gällande IP adresser, skulle det markant försvåra arbetet för de myndigheter och organisationer som faktiskt bekämpar andra brott än fildelning, såsom prostitution, droghandel och pedofilbrott, för att nämna några. Förstår inte hur man kan vara så sjukt långsiktig att man överväger byta internetleverantör för att de resonerar på det här viset. Är ju rent ut sagt korkat.

När det gäller fildelning så håller jag med majoriteten här, att det är löjligt att det läggs så stora resurser på att sätta dem i kläm. Men som sagt, att inte kunna se andra användbara områden för IP adresser än sin fildelning tyder ju på en klar nedsättning av de celebrala förmågorna att flytta sig utanför sin egen lilla värld.

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankmeister
Kan faktiskt inte låta bli att fnysa åt vissa av kommentarerna som ges här. Verkar som att hela världen och internet kretsar kring er fildelning.

*Suckar djupt*

Om dessa internetleverantörer skulle förstöra all information gällande IP adresser, skulle det markant försvåra arbetet för de myndigheter och organisationer som faktiskt bekämpar andra brott än fildelning, såsom prostitution, droghandel och pedofilbrott, för att nämna några. Förstår inte hur man kan vara så sjukt långsiktig att man överväger byta internetleverantör för att de resonerar på det här viset. Är ju rent ut sagt korkat.

När det gäller fildelning så håller jag med majoriteten här, att det är löjligt att det läggs så stora resurser på att sätta dem i kläm. Men som sagt, att inte kunna se andra användbara områden för IP adresser än sin fildelning tyder ju på en klar nedsättning av de celebrala förmågorna att flytta sig utanför sin egen lilla värld.

Lagen är "puckad" och oönskad av folket i första hand. Riv upp IPRED så försvinner alla problem runt ISP:ernas lagring av uppgifter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
BBB/Glocalnet vet jag sparar IP-uppgifter i minst 4 månader.

BBB sa till metro att de sparar i max 3 veckor och enligt dem själva vara ungefär som tele 2s alternativ. http://www.metro.se/2009/04/28/24497/vi-sparar-uppgifterna-et...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankmeister
Kan faktiskt inte låta bli att fnysa åt vissa av kommentarerna som ges här. Verkar som att hela världen och internet kretsar kring er fildelning.

*Suckar djupt*

Tyvärr kretsar den kring fri spridning av information och hur dåligt vi "fildelare" tycker att det är när demokratin försvinner för varje ny lag som fattas utan att folket får vara med och säga sitt, någonsin i detta land.

Jag tror inte folk byter operatör enbart för fildelningengs skull, utan för att deras nuvarande/föredetta ISP har visat vad dem har för åsikt i en fråga som är väldigt integritetskränkande.

Jag respekterar ändå din åsikt om pedofiler och andra brott, men det är tyvärr så Pontén och medieindustrin velat ha det en längre tid. Tar man upp en kamp mot en generation så får man ta dess eftergifter!

Permalänk
Medlem

FAN TELIA! dags att välkomna nästa generation! Inte låsa in den....:@

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Blir nog Tele2 senare :=)

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem

Får mitt nya Tele2 abonnemang den 31 maj! Hej då BBB, kommer inte att sakna dig.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankmeister
Om dessa internetleverantörer skulle förstöra all information gällande IP adresser, skulle det markant försvåra arbetet för de myndigheter och organisationer som faktiskt bekämpar andra brott än fildelning, såsom prostitution, droghandel och pedofilbrott, för att nämna några. Förstår inte hur man kan vara så kortsiktig att man överväger byta internetleverantör för att de resonerar på det här viset. Är ju rent ut sagt korkat.

Tänk dig då vad skönt med TOTAL kontroll över samhället, INGEN skulle ha möjlighet att begå brott, hipp hurra. Det många menar är att de inte vill ge upp stora delar av sin egen integritet för att det finns rötägg i samhället. Ur den vinkeln liknar det mer kollektiv bestraffning än något annat. Att folk utövar en av sina RÄTTIGHETER (att byta internetleverantör) för att försöka behålla sin peronliga integritet så långt det är möjligt ser jag inte som något kortsiktigt tänkande, det sänder tvärtom signaler till internetleverantörer och högre politiska makter. Vilket i sig är den enda långsiktiga lösningen på sådana här problem förutom revolution.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett bra pogramm som gör att dom inte kan hitta ens ip-adress?
Nu när man inte kan så är där plöttsligt så mycket man vill ladda ner

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Blir väl att byta från BBB...

Permalänk
Medlem

Tur att man sitter med Tele2 då

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

"Vi kommer bara att lämna ut uppgifter efter kritiskt granskande av domstolens förfrågning förutsatt att vi fortfarande har kvar informationen."

Det är väl BS? Om dom har uppgifterna kvar så måste dom väl lämna ut dom?