Permalänk
Medlem

Mitt moderkort piper, vad göra?

Jag har råkat ut för ett av dessa oerhört irriterande högfrekventa elektroniska pip som en del komponenter kan ge ifrån sig. Jag har stannat fläktar och flyttat på hårddisken för att kunna lyssna. Det enda andra det skulle kunna vara är ifall det är grafikkortet som utsänder samma sorts pip. Dock så tror jag inte det eftersom pipet bara hörs från den undre sidan av grafikkortet.

Det är från det nedre vänstra hörnet på denna bilden:
Asus P5N-D

Grafikkortet är ett MSI Geforce 8800GT.

Går det att få bort det på något sätt? Om inte, är det skäl nog för att kräva av butiken (komplett.se) att byta ut det?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Antielefant

När och under vilka omständigheter piper det? Är det grafikkortet borde det bara tjuta när det belastas med en mycket hög FPS och då är lösningen att aktivera VSync.

Annars ser det nedre vänstra hörnet där (på bilden, dvs nedre högra som moderkortet är monterat) ut att vara sydbryggans kondensatorer, dvs de som går till hårddiskkontrollern. Nedre vänstra hörnet på moderkortet innehållet ljudchippets kondingar, och däremellan har du några till de extra USB-portarna.

Om du har extra USB eller Firewire-portar kopplade, prova att rycka dessa och se om ljudet upphör.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, sorry, jag bara måste..

Surfa in på www.claesohlson.se Sök på "hörselkåpor"