Hur stor partion till win7?

Permalänk

Hur stor partion till win7?

Hur stor partion bör man ha till win7 64-bit? (a)

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Tror Microsoft säger 20gb och det stämmer ganska så bra eftersom att jag använder 37gb av min 150gb partition, varav 19gb är min musikmapp. I denna har jag då även installerat Firefox, deepburner, winamp, msn, mirc, AVG, med mera.

Däremot så ska man väl inte lägga sig precis på gränsen, så jag vill rekommendera dig att åsidosätta minst 30-40gb, ännu mer om du tänker använda det till att lagra större filer än musik.

Det är en avvägning man får göra beroende på hur stort utrymme man har att röra sig med och hur man tänker använda det. Jag vill kunna använda Win7 fullt ut på min sekundära dator, så jag gjorde en backup på viktiga filer och formaterade hela min 160gb disk, och har nu den som Win7 disk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Är inte själva grejen med att partionera att man bara har OSet på en partion och spel, musk, lagring etc på den andra? Så att man har kvar allt när man ominstallerar OSet?

Jag hade tänkt mig typ 30gb där jag bara har OS + virusskydd. Resterande delen av min HDD har jag allt annat på. Bra eller anus?

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Bra eller anus? Smaksak skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

En ren installation tar runt 15GB (32-bit win7), så med tanke på framtida uppdateringar så är nog 25GB (32bit) eller 30GB (64-bit) att rekommendera för säkerhets-skull.

Sen beror det ju också på om du tänkt installera program på den partitionen eller lagringspartionen, och då behöver du nog lite mer utrymme än det ovan, och var du har pagefilen.

Permalänk
Medlem

Jag körde en partion på 40GB, vilket vart lite mycket för min smak, då jag nästan aldrig har någonting annat på C:\ än windows.

Kör på 25-30GB så är du helt klart safe.

Permalänk

Kör själv en Partition på 30Gb bara för Win7 64, sen en Partition för växlingsfilen 10Gb, sen resten är uppdelad på två partitioner.

Permalänk

Körde allt på samma, som jag alltid gjort. Kanske gör partioner nästa gång jag omformaterar.

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
Kör själv en Partition på 30Gb bara för Win7 64, sen en Partition för växlingsfilen 10Gb, sen resten är uppdelad på två partitioner.

Egen partition för växlingsfilen? Är det bra att ha så? Är det flera som gör så?
Varför vill man lägga den på annan partition än windows?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Ang växlingsfil så är det fortfarande några som tror på det. Ett modernt operativsystem sköter detta automatiskt på ett ypperligt sätt.
Och ska det göra någon som helst nytta så bör den ju ligga på en egen disk och inte på samma disk som operativsystemet. Att bara lägga den på annan partition hjälper ju inte mycket. Så de allra flesta låter Windows sköta detta själv.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

20-25Gb är för lite iallafall... räcker knappt till några program om du har hibernate-stödet på och stor pagefile, dessutom kan du inte uppgradera Windows 7 om det kommer någon ny beta för en uppgradering kräver en jävla massa ledigt utrymme.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

partitionera inte alls:);) Ha en HDD som du har OS:et på + de program och övrig mjukvara som behövs för mus, skrivare m.m. Sen fixar du en biiig HDD som du kan ha all musik och personliga saker på^^ Kraschar OS:et så har du kvar allt annat på HDD nr. 2.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Prövade i virtualbox att installera W7 på en partition på 16gb. När operativet var installerat och skrivbordet kom fram för första gången så tog den upp 7,5 GB. Vet inte hur mycket mer som läggs till eller ifall W7 själv på något magiskt sätt krympte sig men 16 gb bör räcka om man inte installerar några extra program på den partitionen.

Anledningen att jag testa 16gb var att kolla möjligheten att ha W7 på en usb-sticka.

Visa signatur

Yuri <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
partitionera inte alls:);) Ha en HDD som du har OS:et på + de program och övrig mjukvara som behövs för mus, skrivare m.m. Sen fixar du en biiig HDD som du kan ha all musik och personliga saker på^^ Kraschar OS:et så har du kvar allt annat på HDD nr. 2.:)

Eller en "biiig" hårddisk som man partitionerar. Precis samma sak. Doh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Ang växlingsfil så är det fortfarande några som tror på det. Ett modernt operativsystem sköter detta automatiskt på ett ypperligt sätt.
Och ska det göra någon som helst nytta så bör den ju ligga på en egen disk och inte på samma disk som operativsystemet. Att bara lägga den på annan partition hjälper ju inte mycket. Så de allra flesta låter Windows sköta detta själv.

Jo, tror & tror, har en gammal ovana snarare, fast bäst är den om den är låst så slipper man låta den växla i storlek, samt defragmenteras, fast det tar längre tid numer :), men det isig är heller numer inget problem då det går att fixa rätt fort :), nyrare Windows sköter som du säger det aldeles utmärkt

Sant är det som du säger att bästa är om den får vara på en egen fysisk snabb disk, där är det en liten prestanda boost, ska införskaffa en disk till i min släptop om nån månad

Permalänk
Medlem

Jag har två diskar i min laptop, är det en mätbar prestandavinst med växlingsfilen separerad från systemdisken? Är det värt mödan?

Permalänk

Jag har delat upp systemhårddisken i 3 partitioner, en systempartition på 20 GB där jag bara har Windows 7, en program-partition på 30 GB där alla program installeras, samt en spel-partition på 135 GB. Sen använder jag 3 andra hårddiskar för lagring.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag har två diskar i min laptop, är det en mätbar prestandavinst med växlingsfilen separerad från systemdisken? Är det värt mödan?

Nej, inte direkt.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Det är väl ingen mening att ha spel på en annan partition? Du måste ju ändå installera om dem. Ja det vore ju Steam spel kanske då.

Jag funderar på en 80 eller 60gb SSD system disk när de går ner i pris och skulle villja använda den till OS/program/spel och my documents. Och då my documents på en egen partition. Hur skulle ni dela upp det? (känns som man ändå får skippa mina dokument mappen på den disken, men hade varit bra o ha bilder och sånt på en SSD då de kan ladda segt på vanliga diskar tycker jag)

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

jag kör med 50gb part. 25gb är använt och då har jag bara isntallerat småprogram etc till c:\

win 7 rc 7100 64bit med win xp mode installerat.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Det är väl ingen mening att ha spel på en annan partition? Du måste ju ändå installera om dem. Ja det vore ju Steam spel kanske då.

..my documents på en egen partition.

Jag sparar de spel jag kan på D:\Games exempelvis så är min Steam mapp > 32 GB ( D:\Games\Steam ). De flesta spel jag sparar där behöver vid en ominstallation/formatering bara starta installern så den kan lägga några få filer på C: och ev. några register nycklar. Snabbt är jag redo att game:a igen.

Ang my documents så har jag bytt "location" på dom så t.ex C:\users\nisse\documents flyttas till D:\Documents. Desamma gäller för Music, Videos etc. Det rekommenderas verkligen så man kan hålla C nere i storlek & slippa oroa sig för att man glömde spara några filer vid formatering

BTW så har jag en 50 GB C:\ för jag har så förtvivlat mkt\stora apps. Ser att jag använder 25 GB av C: just nu ..

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Jag har delat upp systemhårddisken i 3 partitioner, en systempartition på 20 GB där jag bara har Windows 7, en program-partition på 30 GB där alla program installeras, samt en spel-partition på 135 GB. Sen använder jag 3 andra hårddiskar för lagring.

Kan det göras när W7 redan är installerat? Jag har en 160gb i min laptop men skulle gärna vilja ha ca 20gb med OSet på som egen partition och resten av utrymmet som egen partition. Jag vill helst inte omformatera för jag har precis blivit klar med min Windows 7 installation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Kan det göras när W7 redan är installerat? Jag har en 160gb i min laptop men skulle gärna vilja ha ca 20gb med OSet på som egen partition och resten av utrymmet som egen partition. Jag vill helst inte omformatera för jag har precis blivit klar med min Windows 7 installation.

Jag vet inte säkert, det skulle väl möjligen vara om du avinstallerar alla program du har i vanliga "Program files-mappen", krymper C:\ med något partitioneringsprogram till 20 GB, skapar en ny partition av det resterande utrymmet och installerar allt du vill ha på denna partitionen istället. Förutsatte att du ville ha systempartitionen skilld från resten av grejorna?

Personligen är det nog enklast att göra det från grunden, men det du vill göra borde gå att fixa efteråt, tror jag.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Hejsan lånar tråden lite, installerade nyss windows 7 och installerade på min windows partition och har en extra partition med filer på bara , men nu så kan jag inte hitta min partition med filer i utforskaren? Någon som vet hur jag ska göra för att få tillbaka den ?
Tacksam för svar !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanssonjo
Hejsan lånar tråden lite, installerade nyss windows 7 och installerade på min windows partition och har en extra partition med filer på bara , men nu så kan jag inte hitta min partition med filer i utforskaren? Någon som vet hur jag ska göra för att få tillbaka den ?
Tacksam för svar !

Hm, är du säker på att den partitionen är formaterad? Nu vet jag inte om du har engelskt eller svenskt Windows 7, men starta "Computer Management" och tryck sen på "Disk Management" och kolla om du kan se partitionen där. Låter konstigt att du till och med har filer på den. =/

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Hm, är du säker på att den partitionen är formaterad? Nu vet jag inte om du har engelskt eller svenskt Windows 7, men starta "Computer Management" och tryck sen på "Disk Management" och kolla om du kan se partitionen där. Låter konstigt att du till och med har filer på den. =/

Yes jag hittar den där "Filer" heter den men saken är den att den inte har någon bokstav som "C:" eller liknande har nigen aning hur jag ska få fram den heller :S

Edit: fick till den att kunna sätta en "label" eller va de heter på den så nu kommer jag åt den ska kolla mer imon tack annars jävligt mkt för hjälpen du har räddat mitt betyg i historia !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanssonjo
Yes jag hittar den där "Filer" heter den men saken är den att den inte har någon bokstav som "C:" eller liknande har nigen aning hur jag ska få fram den heller :S

Edit: fick till den att kunna sätta en "label" eller va de heter på den så nu kommer jag åt den ska kolla mer imon tack annars jävligt mkt för hjälpen du har räddat mitt betyg i historia !

Varsågod.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4