Domare medlem i piratkritiska lobbyorganisationer

Permalänk
Medlem

Skandal.

Trodde han verkligen att ingen skull få reda på det? Han valde själv att inte berätta om det.

Självklart borde han få sparken!

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag hoppas VERKLIGEN Piratpartiet tar en plats i EU parlamentet, inte minst för att vi behöver tala om för våra politiker att vi tycker det här är viktigt.

...

Det är den viktigaste signalen. Om nu piraterna eventuellt uträttar något är bara ett plus.

Jag har inte bestämt mig för vad som får min röst i valet men jag kommer försöka hjälpa till med att dela ut valsedlar åt piratpartiet dock. Dem av er som hemskt gärna vill se dem i parlamentet bör ta en titt på piratpartiets hemsida och hjälpa till med detta. Finns inga valsedlar så minskar ju chansen stort för dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Jo, det har du rätt i, men förtroendet för rättsväsendet är ju minst lika viktigt...

jag anser det är viktigare..

hursomhaver, ska bli intressant att se vad hovrätten säger om detta i slutändan, misstänker att det blir knepigt att hitta en helt opartisk instans i just denna fråga.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
jag anser det är viktigare..

Så du menar att det är viktigare att de har stort förtroende än att de gör sitt jobb ordentligt?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Han är inte köpt.
Han låter bara sina politiska övertygelse stå över sina faktiska arbetsuppgifter och så.

Snarare hans moraliska/etiska övertygelse som ligger bakom att han gjort bort sig. Man kan inte få tillåtas blanda in sådant när man ska arbeta som domare.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Thierry Mollet-Vievill på AIPPI ger följande uttalande:

Ska man ha upphovsrätt så måste man kunna se till att folk följer lagen. Ju hårdare straff desto värdefullare är upphovsrätten. Vi försöker kämpa mot intrång i upphovsrätten och piratkopiering.

Det är ju så man spyr!

Tack, tack för att ni visar vilken förvrängd bild ni har av vad upphovsrättens uppgift är som får för er att strängare straff --> bättre upphovsrätt. Vad är det för nonsens och trångsynt perspektiv på upphovsrättens funktion. Upphovsrätt är till för marknaden som är till för att samhället skall kunna forma denna och positiva saker stimuleras, det som uppfyller detta är alltså en bra upphovsrätt, inte en upphovsrätt som tjänar privata intressen för deras egen skull. Med detta resonemang så skulle dödsstraff och 10 000 års upphovsrätt vara en "värdefullare upphovsrätt". Värdefullare för vem!? Inte för marknaden och samhället!

Jag var lite mer sparsamt kritisk i första nyheten om denna skandal, men nu rinner det verkligen över när alla kort kommer upp på bordet. Inte konstigt att det kunde gå som det gick.

Upphovsrätt existerar INTE för sin egen skull, den existerar för att fylla ett behov och allting med den är INTE självklart. Personrätt och demokrati är viktigare än upphovsrättsdetaljer som i sig är en detaljfråga inom ett detaljområde av marknadsrätt. Det sistnämnda som också är subjekt för demokrati och personrätt (även om jag tycker det borde vara direktdemokrati).

Den sista lilla droppen respekt jag hade för upphovsrättsorganisationer och deras arbete försvann just nu. De har inte för avsikt att skapa en vettig upphovsrätt och vettig och effektiv hantering av upphovsrättsbrott som faktiskt är proportionell med deras verkan. Sådana här uttalanden visar klart, definitivt och utan några om och men att deras ENDA och ENDASTE mål är att arbeta för privata verksamheter och deras möjligheter att villkorslöst dra in maximal vinst. Och som sådant har en person associerad med dom inget att göra som domare i en process som är relaterad till detta.

Fy fasen, så kan man väl sammanfatta det. Ut med packet. Rött kort. Matchstraff. Avstängning från verksamheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Snarare hans moraliska/etiska övertygelse som ligger bakom att han gjort bort sig. Man kan inte få tillåtas blanda in sådant när man ska arbeta som domare.

Håller med, implikationerna är många och dom är absolut avgörande i fallet. Och inte bara fallet utan som ett prejudikat som formar riket inför framtiden, baserat på detta. Helt ofattbart om privata intressen tilläts forma landets framtid på detta vis. Om de delas av hans personliga övertygelser eller inte. Det finns en mer än överliggande risk för det i detta fall, vilket torde vara glasklart nu, om det inte redan var det.

Personliga övertygelser eller ej, det är väl bra med olika perspektiv, men det här behöver göras rigoröst och med bevis och tydlighet. Med en hänsyn till, ja, rättvisa och en öppen process. Klarar dom inte av att motivera vad de gör, och hitta rigorösa bevis och argument som är övertygande, då är det inte minst ett tecken på deras egen inställning när de tar sig an ett mål.'

Konkret; de går inte in i målet med avsikten att hitta en bra allmän lösning i frågan som lämpar sig för samhället, utan istället arbetar de med spekulationer vars verklighet de inte lyckas bevisa att den finns, och inte heller har motsatt sida denna avsikt. Så om då domaren inte heller har det, som är fallet här, uppenbarligen. Så vem är det då som ska se till att det blir en rättvis lösning.

P.S. Borde inte dessa organisationer, föreningar, grupper eller vad de är, känna till att han är medlem däri eller i deras förgreningar? Då de själva var involverade i rättegången så... ja, då dyker ytterliggare implikationer och möjligheter upp som jag inte tror att jag behöver specificera rakt ut.

Men allra minst i alla fall, så om inte det är att vara jävig att lyssna på personer från en förening man själv är med i, då vet jag inte vad som är. Det är så uppenbart att det är skamligt.

___________

Kan säga att jag personligen inte är någon piratpartist eller stödjer den ensamma fråga de arbetar för (tvärtom så finner jag det faktiskt tragiskt att folk röstar på piratpartiet när samhället står inför desto värre saker). Däremot stödjer jag en ärlig lösning i upphovsrättsfrågor, det fanns goda möjligheter för det men sådant här förstör dessa möjligheter.

Personligen så tycker jag inte TPB har existerat under några lagar som gjort dom brottsliga, däremot så kan nya prejudikat definieras

- En tjänst som fungerar som mellanhand av information genom Internet, bör inom en omfattning som är rimlig söka hålla spridning av skyddade verk borta från deras tjänst.

Nu var det inte så bra formulerat men jag hoppas att exemplet går fram.

Att TPB inte ens försöker göra detta och till och med uppmuntrar motsatsen är uppenbart, men som sagt, de har inte existerat under några sådana lagar. Så de borde få en tidsperiod att ändra sin tjänst och uppfylla dessa och andra möjliga nya prejudikat. Om de inte lyckas då så kan de provas igen, under de nya lagarna. Har en tjänst inte själv tjänat massa miljoner på detta så tycker jag dock inte det behövs så höga böter för att lagens effekt ska fungera. Det finns ju värre brott och här tycker jag att nedstängning och tillräckliga straff är viktigast.

Vidare finns en skillnad mellan kommersiell och icke kommersiell piratkopiering. I att det förstnämnda direkt skapar "malplacement" av resurser och förstör för marknaden. Det sistnämnda är dock inte så klart att det orsakar något sådant, men trots det behöver verksamheter och upphovsparter kunna sprida sitt verk som de vill. Med det sagt så är det viktigare att gå efter det förstnämnda, och inte heller lika lönsamt att gå efter de sistnämnda, där det också bara är rättsåtgärd och eventuella böter som gäller, medan de första kan dömas att betala det dom omsatt.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen tingsrätten tar om målet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Snarare hans moraliska/etiska övertygelse som ligger bakom att han gjort bort sig. Man kan inte få tillåtas blanda in sådant när man ska arbeta som domare.

Nja, det tycker jag själv absolut inte. För mig handlar det om det politiska. Moraliska/etiska handlar om rätt och fel, när man förlänger det till att handla om lagar och straff blir det politik.
Som i det här fallet.
Så är min syn på saken iaf, du kanske har en annan definition men så här är min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Det är den viktigaste signalen. Om nu piraterna eventuellt uträttar något är bara ett plus.

Jag har inte bestämt mig för vad som får min röst i valet men jag kommer försöka hjälpa till med att dela ut valsedlar åt piratpartiet dock. Dem av er som hemskt gärna vill se dem i parlamentet bör ta en titt på piratpartiets hemsida och hjälpa till med detta. Finns inga valsedlar så minskar ju chansen stort för dem.

Det är egentligen ett ickeproblem. Bara skriva exakta partinamnet på en blank valsedel så tillfaller rösten partiet. Men se för guds skull till att stava rätt och särskriv inte så kommer det nog gå bra. Problemet är att Piratpartiet vänder sig till en ung målgrupp som verkar ha lärt sig sin stavning via Firefox rättstavningskontroll istället för att vara närvarande under svensklektionerna i skolan.

Permalänk
Medlem

Gillar Bilden på Piratebay-skeppet...

Någon som kan länka till hela bilden kanske om en sådan finns (a) alltså inte den urklippta..

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Public service <3

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk
Medlem

Skumt att man inte får diskutera fildelning på detta forum med tanke på att vi har skrivarfrihet i detta land, samt är inte anses olagligt enligt 8 999 945 personer i Sverige land. Fildelning = Teknik.

Källa, JAG HAR INGEN.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Skumt att man inte får diskutera fildelning på detta forum med tanke på att vi har skrivarfrihet i detta land, samt är inte anses olagligt enligt 8 999 945 personer i Sverige land. Fildelning = Teknik.

Källa, JAG HAR INGEN.

Oavsett vad du tycker och vad lagen säger får sweclockers ha vilka regler dom vill... precis som alla andra om dom startar ett forum med sina egna medel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Skumt att man inte får diskutera fildelning på detta forum med tanke på att vi har skrivarfrihet i detta land, samt är inte anses olagligt enligt 8 999 945 personer i Sverige land. Fildelning = Teknik.

Källa, JAG HAR INGEN.

Håller med om terminologin, tycker inte om att det dras en parallell mellan fildelning och piratkopiering. Piratkopiering är ett eget fenomen och behöver dessutom definieras.

Vad jag menar är att det t.ex. inte är olagligt att dela med sig av upphovsskyddade verk till sina vänner, anhöriga osv. Helt enkelt för att det inte är praktiskt att detta ska beivras.

Däremot stödjer jag upphovsrätt i och med att jag anser att den fyller en viktig funktion, men jag stödjer också en rättvis process för att definiera hur den ska se ut i ett större perspektiv inkluderandes personrätt, demokrati och marknadsfrågor. Snarare än att behandla det som en ensam fråga som står för sig och för sin egen skull.

Som ovanstående skribent postade, så är SweClockers en privat verksamhet och får ha vilka regler de vill inom lagens ramar . Och jag tycker det är förståeligt att de har en sådan regel då de är ansvariga för vad som publiceras här och det kan bli resurskrävande att se över sådana diskussioner.

Rent allmänt så tycker jag att SweClockers är väldigt måna om att tillåta diskussion, när de publicerar en sådan här nyhet så är de medvetna om att en diskussion i ämnet kommer att följa. Så då antar jag att de gärna ser en diskussion i frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Skumt att man inte får diskutera fildelning på detta forum med tanke på att vi har skrivarfrihet i detta land, samt är inte anses olagligt enligt 8 999 945 personer i Sverige land. Fildelning = Teknik.

Källa, JAG HAR INGEN.

Man får diskutera fildelning då det inte är olagligt men problemet är att det för det mesta handlar om piratkopiering. Här har du mer information om vad som gäller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrnLu
Public service <3

+1

Permalänk

RÄTTSSKANDAL!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
RÄTTSSKANDAL!!!

+1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Om fallet går till sin högsta instans, HD, kan rättegången vara klar först om runt 5-6 år... så lång tid tar det..

De som tror att killarna redan sitter i fängelset är ute o cyklar mao..

japp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
jag anser det är viktigare..

hursomhaver, ska bli intressant att se vad hovrätten säger om detta i slutändan, misstänker att det blir knepigt att hitta en helt opartisk instans i just denna fråga.

undrar vilken domare som inte har någon koppling till målet själv.... xP

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Idioti

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Piratpartiet vänder sig till en ung målgrupp som verkar ha lärt sig sin stavning via Firefox rättstavningskontroll istället för att vara närvarande under svensklektionerna i skolan.

Nu är du elak. Det är snarare så att sverige har den högsta andelen dysel... dylx... dysfun... äh CP-skadade medborgare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Nu är du elak. Det är snarare så att sverige har den högsta andelen dysel... dylx... dysfun... äh CP-skadade medborgare.

+1

OT: Bra, då hoppas man på en ny, regelrätt rättegång då.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Nu är du elak. Det är snarare så att sverige har den högsta andelen dysel... dylx... dysfun... äh CP-skadade medborgare.

Synd att du klippte citatet just där Dr.Mabuse, för det ser ju ut som jag har något emot Piratpartiet vilket jag inte har. De tillför något oerhört viktigt i debatten. (Läs hela mitt tidigare inlägg så slipper vi en diskussion kring detta).

Antar att det finns en stor gnutta av sarkasm i ditt svar.

Permalänk
Medlem

Brukar normalt inte likställa mig med mindre missnöjespartier, men när inget av de etablerade partierna vill inse värdet av personlig integritet kvarstår inga andra alternativ för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Och jag som precis startade en egen tråd om det här

Edit: Det jag tycker är intressant i detta fall, specifikt nu är att en ny undersökning stärker misstankarna. Samt att andra domare tycker att det är jävigt. Snacka om subjektiv bedömning.

Eftersom detta skulle bli en prejudicerande (med förbehåll för stavningen) dom, så är detta otroligt klantigt gjort. Här skulle dom göra allt för att inga tvivelaktighet skulle uppstå.

Dock blev jag förvånad när jag hörde att det är nämdemännen och domare själva som bestämmer om dom anser sig jäviga.Det trodde jag granskades innan av någon neutral (nåja) part.

Sen uppstå ju då i min skalle frågan, vem som i sin tur utser nämdemän o. domare till dom olika domstolsförhandlingarna.

Valdes denna domaren ut för att garantera en fällande dom tro ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge

Valdes denna domaren ut för att garantera en fällande dom tro ?

Troligtvis och om rättegången är köpt (vilket jag inte tror) så kan dom lika gärna lägga ner hela rättsväsendet för sånt får inte förekomma! Domaren har säkert inte fått några pengar utan har säkert sin egna agenda och hade troligtvis redan dömt grabbarna innan rättegången.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
RÄTTSSKANDAL!!!

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nja, det tycker jag själv absolut inte. För mig handlar det om det politiska. Moraliska/etiska handlar om rätt och fel, när man förlänger det till att handla om lagar och straff blir det politik.
Som i det här fallet.
Så är min syn på saken iaf, du kanske har en annan definition men så här är min.

Jag tror vi är överens. Vad jag syftar på är att jag inte tror han har någon medveten politisk agenda utan nog bara tycker att TPB-gänget har "stulit" och allmänt ogillar deras attityd. Sedan att det blir politik av det är mer en följdeffekt.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

som vanligt är det skattebetalarna som får betala kalaset när de sammansvärda gubbklubbarna jävlas med demokratin.

bankerna styr världen och när de schabblar till det så skickar de notan över till skattebetalarna och sen skrattar de när de lånar ut våra egna pengar till oss själva 10 ggr om.

rösta på piratpartiet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Eftersom detta skulle bli en prejudicerande (med förbehåll för stavningen) dom, så är detta otroligt klantigt gjort. Här skulle dom göra allt för att inga tvivelaktighet skulle uppstå.

Valdes denna domaren ut för att garantera en fällande dom tro ?

Hade inte kunnat säga de bättre själv.. en domare får inte vara partisk, utan borde inte ha någon slags ställning till någon av sidorna...

man blir så grymt förbannad på dessa lobbyister och rika små svenne domar.. skulle inte förvåna mig om han också fick en saftig liten bonus för sin insats...

lagen i dessa i-länder är helt f**kade.. tycker ändå vi borde fokusera vår tid o pengar på folk som svälter och inte ens har nånstans att bo här i världen istället för att fokusera på "virtuella" produkter..

hur ska vi annars kunna utforska galaxen om vi inte går tillsammans för att skapa en världsfred.

grrr!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A