Tyst vattenkylning - Aquacomputer Aquaduct 360 XT mark III ??

Permalänk
Medlem

Tyst vattenkylning - Aquacomputer Aquaduct 360 XT mark III ??

Hej,

Jag söker tyst vattenkylning och tycker "Aquacomputer Aquaduct 360 XT mark III 12Volt" från aquatuning.de verkar bra: http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p5358_Aquacomp...

Vad tror ni om detta systemet för att kyla en överklockad Core i7 och ett GTX 295 grafikkort? Man kan ju välja att fläktarna ska stängas av, tror ni man kan köra överklockat då?

Vet någon hur hög ljudnivån och elförbrukningen är (när fläktarna är avstängda)?

Finns det något billigare alternativ som är väldigt tyst och samtidigt kyler bra för överklockning?

Jocke

Visa signatur

System:
Asus P6T. Intel Core i7 920. GTX 295 (ENGTX295). Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 3GB CL9. Samsung Spinpoint 500 GB. Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan. Chassi: Antec P182.

Permalänk

den va dyr, och med alla vattenblock så kommer det att kosta ca 5600kr + frakt, det är riktigt dyrt, men du kanske inte tycker att det är nått stort hinder. annars så finns det anndra alternativ som tex http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p3359_Cape-Cor... men då inngår inte pump slang eller nått sånt.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

När fläktarna är avstängda är det bara vattenpumpen som körs, och den borde vara så gott som helt tyst.
Det ser ut som hög kvalitet rakt igenom - men det kostar ju också 400 euro plus frakt. Styrning ingår och då dras fläktarna ned automatiskt tills vattentemperaturen kommer upp till den temperatur som du önskar 8vilken hålls konstant genom att öka fläkthastigheten).

Det fanns ett liknande system från Asetek i Danmark för några år sedan (Asetek Xternal). Det fungerar utmärkt och klarar att kyla CPU, chipset samt 2 GPUer - men fläktarna hörs ganska mycket då (det systemet har bara en 240 radiator). Vattentemperatur ca 34 grader vid max belastning.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Fungerar säkert, men är väll ungefär som att köpa en fabriks byggd dator typ Dell, du har ingen egen kontroll på vad du får, du kommer antagligen få ett helvete om du vill modda/byta något. Sen känns det dyrt, man får ett bra custom kitt inklusive CPU block för de pengarna. Vist du slipper, får inte nöjet, att bygga själv.

Sen om det där "bara" är en trippen rad så kommer det inte att bli tyst under belastning med en i7 och en 295 i loopen, vet inte vad iddle lasten är på grejerna men tveksamt om det ens kommer gå att köra passivt utan last. Skulle personligen satsa på mer radiator area , 4-6 st 120 mm fläktar och en fläkt kontroller.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Re: Tyst vattenkylning - Aquacomputer Aquaduct 360 XT mark III ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke123
Hej,

Jag söker tyst vattenkylning och tycker "Aquacomputer Aquaduct 360 XT mark III 12Volt" från aquatuning.de verkar bra: http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p5358_Aquacomp...

Vad tror ni om detta systemet för att kyla en överklockad Core i7 och ett GTX 295 grafikkort? Man kan ju välja att fläktarna ska stängas av, tror ni man kan köra överklockat då?

Vet någon hur hög ljudnivån och elförbrukningen är (när fläktarna är avstängda)?

Finns det något billigare alternativ som är väldigt tyst och samtidigt kyler bra för överklockning?

Jocke

Pumpen drar 11w, ingen aning hur mycket resten av delarna drar, men under 40w borde det nog vara.

Och du kan nog glömma att köra med fläktarna av, även om du inte överklockar, den typ av radiator som sitter i aquaducten är beroende av ett visst luftflöde för att kunna göra sitt jobb.

Om du nu inte är helt insnöad på att ha ett externt kit/ett färdigt paket så kommer det bli mycket billigare att köpa likvärdiga delar själv, men då¨måste du iofs bygga ditt eget system.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en thermochill 120.3 med 3st Nexus, kyler min i7 @ 3990 med HT på samt mitt överklockade 295 utan problem.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Jag håller med om att det är lite dyrt. Jag tar och funderar lite till innan jag bestämmer mig. Största anledningen till att jag vill vattenkyla är för att få ner ljudnivån, överklockningen kommer i andra hand. Om fläktarna bara är tillräckligt tysta är det nog bättre att sätta ihop ett system själv.

Kan ni möjligtvis ge råd om någon kombination av vattenkylningskomponenter som är tyst, billig men som inte nödvändigtvis kyler mycket mer än luftkylning? Jag vill kyla processorn (Core i7 920), grafikkortet (GTX 295) och nätaggregatet (Corsair 620W, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112022) om det är möjligt. Det är en fördel om det får plats inuti mitt Antec P182 chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=167319

(Det är OK att skicka PM om någon har ett system man vill göra sig av med)

Jocke

Visa signatur

System:
Asus P6T. Intel Core i7 920. GTX 295 (ENGTX295). Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 3GB CL9. Samsung Spinpoint 500 GB. Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan. Chassi: Antec P182.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke123
Tackar för alla svar!

Jag håller med om att det är lite dyrt. Jag tar och funderar lite till innan jag bestämmer mig. Största anledningen till att jag vill vattenkyla är för att få ner ljudnivån, överklockningen kommer i andra hand. Om fläktarna bara är tillräckligt tysta är det nog bättre att sätta ihop ett system själv.

Kan ni möjligtvis ge råd om någon kombination av vattenkylningskomponenter som är tyst, billig men som inte nödvändigtvis kyler mycket mer än luftkylning? Jag vill kyla processorn (Core i7 920), grafikkortet (GTX 295) och nätaggregatet (Corsair 620W, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112022) om det är möjligt. Det är en fördel om det får plats inuti mitt Antec P182 chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=167319

(Det är OK att skicka PM om någon har ett system man vill göra sig av med)

Jocke

nätagget blir svårt att vattenkyla om du inte bygger ett block själv. ska du ha radiatorn internt eller en extern?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
nätagget blir svårt att vattenkyla om du inte bygger ett block själv. ska du ha radiatorn internt eller en extern?

Jag misstänkte att det är svårt att kyla nätaggregatet.

Jag har helst radiatorn internt så det inte blir så fult och så det blir lättare att transportera, men det är inte det viktigaste.

Visa signatur

System:

Permalänk

så, här har jag knåpat i hop ett kitt lite snabbt

https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/bkey/99e0052192c9...

finns säkert bättre cpu och gpu block men det gör inte så stor skillnad ändå. sen så kommer du att behöva såga upp i taket på chassit om du ska ha trippelradiatorn internt annars så kan du sätta fast radden i den bakre fläktplatsen. finns säkert bättre fläktar till radden, men mitt kitt är en bra början, den behöver bara lite personliga finjussteringar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
så, här har jag knåpat i hop ett kitt lite snabbt

https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/bkey/99e0052192c9...

finns säkert bättre cpu och gpu block men det gör inte så stor skillnad ändå. sen så kommer du att behöva såga upp i taket på chassit om du ska ha trippelradiatorn internt annars så kan du sätta fast radden i den bakre fläktplatsen. finns säkert bättre fläktar till radden, men mitt kitt är en bra början, den behöver bara lite personliga finjussteringar

Jag tackar så mycket! Jag ska iväg nu, men ser på delarna senare.

Visa signatur

System:

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa något med passiv kylare? Tystare än så blir det ju inte.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....