Permalänk
Medlem

northbridge på asus gene för varm ?

är tvungen och fråga om detta är för höga temp på min northbridge!

i idle ligger den på 59 och sen i spel så går den upp i 69grader ?!?!?!

cpun är clockad till 3.5ghz .. (core i7 920)
har ett 4850X2 precis under northbridge men kylaren på grafikkortet är inte så att den drar ut värmen utan den har 2 fläktar på kylaren så all värme går i lådan ! kan de vara orsaken att northbridge blir så varm ?

borde jag köpa till en 40mm fläkt och fäst den på NB så den hjälper till och kyla ?

/ EddA

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och tror inte det är någon fara. Hade 71 grader på min idle och det var ingen fara, inte heller när jag spelade... Har lyckats sänka den till 59 grader nu..

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv

Re: northbridge på asus gene för varm ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
är tvungen och fråga om detta är för höga temp på min northbridge!

i idle ligger den på 59 och sen i spel så går den upp i 69grader ?!?!?!

cpun är clockad till 3.5ghz .. (core i7 920)
har ett 4850X2 precis under northbridge men kylaren på grafikkortet är inte så att den drar ut värmen utan den har 2 fläktar på kylaren så all värme går i lådan ! kan de vara orsaken att northbridge blir så varm ?

borde jag köpa till en 40mm fläkt och fäst den på NB så den hjälper till och kyla ?

/ EddA

Prova om möjligt om det gör någon skillnad med 40mm fläkt på NB. Även min har varm nordbrygga, vet inte om jag drömt men har för mig att en recensent av moderkortet upptäckte att kylanordningen på moderkortet hade en underlig blandning av kyltejp och kylpasta. I övrigt så lastas ju kortet rätt hårt, trång layout och den omringas av en varm CPU och en eller två varma grafikkort.

Jag ska eventuellt prova det när jag monterar in min i min NSK 3400 (kör i en Antec P182 då jag väntar på att Scythe Mugen II ska behaga sig att ta sig hit någon j-a gång).

Permalänk
Medlem

har ett rampage extreme och NB e grymt varm där med så

Permalänk
Medlem

okej men vad har ni för temp på den då ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Har på mitt Gigabyte UD5 ca: 51-52C i idle oklockat och lätt 60C+ vid load, om jag klockar så hamnar det lätt på 65C+ i ett CM ATSC840 chassi.

Så jag tror att du är långt ifrån ensam om sådana temps, vilket X58 kort det än handlar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Har på mitt Gigabyte UD5 ca: 51-52C i idle oklockat och lätt 60C+ vid load, om jag klockar så hamnar det lätt på 65C+ i ett CM ATSC840 chassi.

Så jag tror att du är långt ifrån ensam om sådana temps, vilket X58 kort det än handlar om.

okej .. men tycker ni att man borde satsa på en extra fläkt ? ska ju klocka den till 4ghz sen ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

eller kan man göra så här ? sätta grafikkortet på den andra pci-e slotten så slipper deb vara så nära northbridge ? och är de ens möjligt att ha grafikkortet i den nedre pci-e?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
okej .. men tycker ni att man borde satsa på en extra fläkt ? ska ju klocka den till 4ghz sen ..

Ja, om du tycker det blir för varmt. Min logik säger mig att Asus inte klantat sig med överhettande NB på detta kort när de tycks ha tänkt till med allt. Med andra ord så tål den säkert strax under 100 grader med tanke på temperaturer vi ser oklockat och att Gene är gjord för att OC'a skiten ur prollen med.

Och jag står inte för att kortet skulle klara strax under 100 grader eller något, den som hittar några officiella siffror på vad den tål får gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ja, om du tycker det blir för varmt. Min logik säger mig att Asus inte klantat sig med överhettande NB på detta kort när de tycks ha tänkt till med allt. Med andra ord så tål den säkert strax under 100 grader med tanke på temperaturer vi ser oklockat och att Gene är gjord för att OC'a skiten ur prollen med.

Och jag står inte för att kortet skulle klara strax under 100 grader eller något, den som hittar några officiella siffror på vad den tål får gärna rätta mig.

hade varit trevligt med lite siffror ..

hur är de med pci-e slotten då kan jag använda vilket som eller mpste det vara den första ( den högst upp) ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
hade varit trevligt med lite siffror ..

hur är de med pci-e slotten då kan jag använda vilket som eller mpste det vara den första ( den högst upp) ?

Sitter i Ubuntu och har inte orkat konfigurera in stöd för tempavläsning ännu. Ska kolla när jag sitter i windows igen lite senare ikväll.

Borde gå, prova? AFAIK är kortplatserna likvärdiga så bör inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Sitter i Ubuntu och har inte orkat konfigurera in stöd för tempavläsning ännu. Ska kolla när jag sitter i windows igen lite senare ikväll.

Borde gå, prova? AFAIK är kortplatserna likvärdiga så bör inte vara något problem.

yes tackar .. testar i slutet av månaden när jag ska dra ut hela systemet ur burken för lite kabel dragning och montering av NB fläkt ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
okej .. men tycker ni att man borde satsa på en extra fläkt ? ska ju klocka den till 4ghz sen ..

Om du inte tycker att extra fläktljud stör dig så + att det får dig att känna dig lite "säkrare" vid överklockning, varför inte!

Du kan ju prova att först "strappa" fast en extra fläkt lite provisoriskt, som blåser lite extra luft på nordbryggan och se om tempem sjunker något.

Annars så tror jag inte det är någon fara då många har liknande temps som du, dessutom så har du ju ett mycket fint mobo där som säkerligen är konstruerat för att klara dessa temps och högre än så också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Om du inte tycker att extra fläktljud stör dig så + att det får dig att känna dig lite "säkrare" vid överklockning, varför inte!

Du kan ju prova att först "strappa" fast en extra fläkt lite provisoriskt, som blåser lite extra luft på nordbryggan och se om tempem sjunker något.

Annars så tror jag inte det är någon fara då många har liknande temps som du, dessutom så har du ju ett mycket fint mobo där som säkerligen är konstruerat för att klara dessa temps och högre än så också.

Exakt.

Rekommenderar ADDA's 40mm fläktar: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/40mm-...

Körde med två sådanna på mitt Abix X38-QuadGT tills moderkortet dog. Tysta fläktar men osäker på hur länge de håller, men med lite smörjning bör det inte vara något problem iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Om du inte tycker att extra fläktljud stör dig så + att det får dig att känna dig lite "säkrare" vid överklockning, varför inte!

Du kan ju prova att först "strappa" fast en extra fläkt lite provisoriskt, som blåser lite extra luft på nordbryggan och se om tempem sjunker något.

Annars så tror jag inte det är någon fara då många har liknande temps som du, dessutom så har du ju ett mycket fint mobo där som säkerligen är konstruerat för att klara dessa temps och högre än så också.

ska jag ta och testa allt nog .. men får bli när jag känner att jag orkar pilla med datorn

anders.149 : menar du att dom inte håller länge.. är dom kulagrade eller något annat ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag satte på en 40mm fläkt (fractal design) på min NB på ett Gigabyte MA790X-DS4. Sänkte tempen med typ 4 grader... Från 85 till 81. Och ja, NBn ska tydligen vara så varm. Eller, ska och ska, men alla MA790X-DS4 verkar ha det så och ingen har haft problem vad jag vet.

Mer info om varm nb på MA790X-DS4 (lite off topic) http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=916...

Permalänk
Medlem

så här är det, det spelar ingen större roll hur varm nordbryggan är så chilla det är lungt ända upp till 100

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
ska jag ta och testa allt nog .. men får bli när jag känner att jag orkar pilla med datorn

anders.149 : menar du att dom inte håller länge.. är dom kulagrade eller något annat ?

Mest av tidigare erfarenheter med andra tillverkares 40mm fläktar. Dessa använder något ADDA kallar för Hypro bearing, finns lite info om det här: http://www.adda.se/tech.html . Lite dyra är de (iallafall hos Inet) men levererar gör de iallafall.

Och nej, jag jobbar varken för inet eller adda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Mest av tidigare erfarenheter med andra tillverkares 40mm fläktar. Dessa använder något ADDA kallar för Hypro bearing, finns lite info om det här: http://www.adda.se/tech.html . Lite dyra är de (iallafall hos Inet) men levererar gör de iallafall.

Och nej, jag jobbar varken för inet eller adda.

tackar=)

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
tackar=)

Everest anser att min nordbrygga ligger på 78 grader i idle, 80 grader vid 100% belastning med HT ikryssat i OCCT.

Att beakta är att jag kör oklockat för stunden och att jag inte är helt säker på att det går att lita på min Everest (trial), coretemps skiljer sig till exempel mot andra program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Everest anser att min nordbrygga ligger på 78 grader i idle, 80 grader vid 100% belastning med HT ikryssat i OCCT.

Att beakta är att jag kör oklockat för stunden och att jag inte är helt säker på att det går att lita på min Everest (trial), coretemps skiljer sig till exempel mot andra program.

vad får du i dom andra då ?

när jag kör max med clock 3.5ghz 1.23v resten auto . så maxar min nb 60grader med HT på och 60 grader utan HT ? men i spel så blir den varmare ? :/ kör everesr ultimate ..

använda program : intel burn test 30loops prime 95 2tim och 20min .. occt 2timmar ! allt precis efter varandra och den kom inte över 61grader ? =/ skumt !!!

Edit: kolla med PC probe II som man får med på Cd skivan samma temps där .. även HWmonitor !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
vad får du i dom andra då ?

när jag kör max med clock 3.5ghz 1.23v resten auto . så maxar min nb 60grader med HT på och 60 grader utan HT ? men i spel så blir den varmare ? :/ kör everesr ultimate ..

använda program : intel burn test 30loops prime 95 2tim och 20min .. occt 2timmar ! allt precis efter varandra och den kom inte över 61grader ? =/ skumt !!!

Edit: kolla med PC probe II som man får med på Cd skivan samma temps där .. även HWmonitor !

Betydligt lägre, dock går CPU-kärnorna upp i knappt 70 grader.. idle.. med TRUE + 2x120mm ADDA's vid 1000RPM. Misstänker att min kylare börjar lägga av..

Prova att låta något som använder grafikkortet vara igång medans du pressar CPU så får du se att temperaturerna börjar stiga.

OCCT + Furmark tex..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Betydligt lägre, dock går CPU-kärnorna upp i knappt 70 grader.. idle.. med TRUE + 2x120mm ADDA's vid 1000RPM. Misstänker att min kylare börjar lägga av..

Prova att låta något som använder grafikkortet vara igång medans du pressar CPU så får du se att temperaturerna börjar stiga.

OCCT + Furmark tex..

körde de runt 1 timme innan .. men ska testa igen ..

Edit : kör de nu och mina temps är cpu kärna 1: 61c 2: 60c 3: 60c 4: 59c NB : 60c (som alltid med alla 3 programn )SB 40c gpu : 45 gpu 2 :45 hdd 28 hdd 2 42(extern)

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Kört mitt rampage II extreme utan problem i flera månader.
Plötstligt dog datorn och när jag boota upp den igen så varnade den i post om att nordbryggan var för varm.

Jag kör oklockat och de flesta komponenter ligger och snurrar på runt 34 grader, bortsett från gpu'n som ligger på 41 och nordbryggan som lallar mellan 90 och 95 grader(!)

Jag ska installera en 40mm på nordbryggan idag. Återkommer när jag sett resultatet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyrobban
Kört mitt rampage II extreme utan problem i flera månader.
Plötstligt dog datorn och när jag boota upp den igen så varnade den i post om att nordbryggan var för varm.

Jag kör oklockat och de flesta komponenter ligger och snurrar på runt 34 grader, bortsett från gpu'n som ligger på 41 och nordbryggan som lallar mellan 90 och 95 grader(!)

Jag ska installera en 40mm på nordbryggan idag. Återkommer när jag sett resultatet.

Det låter på tok för varmt, kolla om nordbryggekylaren verkar sitta som den ska. Kör du oklockat borde den iallafall ligga under 80 grader.