Permalänk

Mer RAM till MacBook

Sitter på en MacBook som kanske är lite över 3år gammal nu.
Den har enbart 1gb ram och då ja nu börjat använda den mer o mer även hemma så märker ja att det inte är nog.
Vad är det för minne man ska köpa, vilka passar?

Skulle vilja klämma in en 2 eller 4gb iaf

// Threepwood

Permalänk

Det är bara att Kolla upp Macbook i de där "hitta rätt minne för din dator" funktionerna som verkar finnas på de flesta elektroniksidor nuförtiden, inWarehouse har en t.ex

http://www.inwarehouse.se/k/kl.aspx?bn=11209

jag beställde därifrån både när jag skulle uppdaterna min Macbook för något år sedan och nu några månader sen när jag skulle uppdatera min iMac

Kom ihåg att kolla om din Macbook klarar 4Gb, har för mig att vanliga Macbooks kan ha högst 2gb medans Macbook pro kan ha 4gb...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle-Kabel
Kom ihåg att kolla om din Macbook klarar 4Gb, har för mig att vanliga Macbooks kan ha högst 2gb medans Macbook pro kan ha 4gb...

Nej, så är det inte, det beror på vilken krets som sitter i.

Om den är som du säger lite över 3 år (Vilket gör att du i princip köpte den på lanseringsdatumet) så klarar den maximalt 2*1Gb.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Nej, så är det inte, det beror på vilken krets som sitter i.

Om den är som du säger lite över 3 år (Vilket gör att du i princip köpte den på lanseringsdatumet) så klarar den maximalt 2*1Gb.

Det stämmer väl inte riktigt, eller är det först Core 2 Duo som klarar 3GB isåfall?
Har en av de vita äldre Core 2 Duo, med 950GM-graffet, den klarar iaf. 3GB, dock inte i dualchannel då såklart. Vill minnas att det är samma för Core Duo-varianten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Det stämmer väl inte riktigt, eller är det först Core 2 Duo som klarar 3GB isåfall?
Har en av de vita äldre Core 2 Duo, med 950GM-graffet, den klarar iaf. 3GB, dock inte i dualchannel då såklart. Vill minnas att det är samma för Core Duo-varianten.

Nope, Core Duo-varianterna gick bara att ha 2Gb i. Men första Core 2 Duo-modellen kom ju inte allt för lång efter, redan i slutet av sommaren/hösten '06 vill jag minnas.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Jag hade 3GB i min Macbook 2,0 (Svarta modellen, GMA950) som köptes runt November 2006 om jag inte minns fel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

min mac som var köpt november 2007 klarar upp till 4gb iaf

Visa signatur

Macbook, OSX Leopard, 4Gb, 120+500Gb, Intel C2D 2.2, 256mb dedikerad grafik.

Permalänk
Medlem

http://forums.macnn.com/69/mac-notebooks/358184/a-guide-to-ma...

Denna tycker jag är nice att använda sig av för info om ram till mac

Permalänk

Vill tipsa om ett program som heter 'Mactracker' som listar i stort sett vilken Mac som någonsin gjorts, gratis är det också.

Macbook uppdateringen i mitten på 2007 (maj) med 2,0 och 2,16 GHz Core 2 Duo processor var den sista generationen som klarade Max 3 GB (2 GB enligt Apple),
alla efter det klarar 6 GB (4GB enligt Apple)
alla innan det (förutom Core Duo) klarar samma Max 3 GB (2GB enligt Apple)

Mactracker:
http://mactracker.dreamhosters.com/
OBS! Finns även till Windows

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

ah, http://forums.macnn.com/69/mac-notebooks/358184/a-guide-to-ma... va en intressant sida. Verkar enligt den där sidan som att ja har en "MacBook with Core 2 Duo and Calistoga chipset (Late 2006, Mid 2007): 3GB / 4GB ***"
Nu ska ja bara hitta "4gb" billiga minnen

Tackar för hjälpen.

Permalänk

Om den är över 3 år kan det knappast röra sig om Mid 2007? Troligare är att du har en Intel Core Duo vilket leder till att det är 2x1GB du ska köpa. Om du trycker på äpple och sen "About this Mac" så står det vilken processor du har.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1