Windows 7 får högre pris

Permalänk
Medlem

Undrar hur microsoft hade tänkt sig ta en ansenlig del av netbookmarknaden med ett operativsystem som är lika dyrt som halva datorn!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis leder ju detta, som sagt, till en ännu mindre spridning av Windows. Detta behövs verkligen då marknaden för OS i dag är helt sjuk. Windows 7 kändes ju också som lite av en ersättare för XP i netbooks, vilket förhoppningsvis ändras om priset blir för högt. Då kanske Linux får ett nytt uppsving. Själv kör jag 7 RC just nu, men bara på en liten partition för att kunna spela. Primärt kör jag Ubuntu och på mina andra datorer har jag inget annat. Efter att ha glidit över till Linux stegvis hela vintern under resa med min laptop, stod jag inte ut i mer än två dagar när jag kom hem till min speldator med XP. Nu är jag ganska nöjd.

Permalänk
Medlem

jag som tänkte köpa detta. Nee man får fortsätta vara en pirat då.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Blir att fortsätta köra dual boot windows XP och Vista. För äldre spel och program kör jag XP, och nyare spel kör jag Vista.

Finns ingen billigare lösning när jag redan har dessa två OS.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte officiellt? Dell kan väl inte veta helt 100%.

Sen även om det vore sant, komigen nu hur många KÖPER OS

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Undrar hur microsoft hade tänkt sig ta en ansenlig del av netbookmarknaden med ett operativsystem som är lika dyrt som halva datorn!?

Var det inte tänkt att dessa skulle köra starter-versionen (vars oem-variant förmodligen blir betydligt billigare)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Dock har M$ en sak att lära sig av Apple, EN version av varje generations OS hade förenklat väldigt mycket och eventuellt till och med sänkt priset en smula (från Ultimate-nivån då alltså) även om det går ganska fort att markera kod och trycka "Delete" för att ta väck funktionerna ur de billigare utgåvorna så är det alltid något.

Vad skulle man vinna på detta? Jämfört med utvecklingskostnaderna är troligen de pengar man skulle spara väldigt små och samtidigt skulle det ju som sagt bli besvärligt att få folk att betala högre priser än nu (alternativt gå miste om de pengar som folk som anser sig ha råd med premiumverioner bidrar med).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Var det inte tänkt att dessa skulle köra starter-versionen (vars oem-variant förmodligen blir betydligt billigare)?

Vad skulle man vinna på detta? Jämfört med utvecklingskostnaderna är troligen de pengar man skulle spara väldigt små och samtidigt skulle det ju som sagt bli besvärligt att få folk att betala högre priser än nu (alternativt gå miste om de pengar som folk som anser sig ha råd med premiumverioner bidrar med).

Man skulle få större spridning på sina funktioner (Media center etc) och skulle på så sätt ta större del i hemmen. 90% av alla datoranvändare laddar inte ned funktioner utan sitter med det som datorn levererades med.

Viljan att uppgradera skulle dessutom bli större om dessa man fick folk att använda dessa förinstallerade funktioner.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Detta är väl inte officiellt? Dell kan väl inte veta helt 100%.

Sen även om det vore sant, komigen nu hur många KÖPER OS

Jag själv har köpt Mac OS X Leopard (familjelicens t o m) och Win XP (Nu för tiden får jag Windows gratis genom MSDNAA). Kommer att köpa Snow Leopard.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Windows 7 blir dyrare än både Vista och XP. Det rapporterar Dell, som tror att priset kommer att hindra spridningen av operativsystemet.

Läs nyheten

Altså vill microsoft att folk ska förbli pirater eller? jag tänker inte skaffa nytt windows om windowls ska fortsätta kosta 1500-2000kr då håller jag mig till pirat kopierade versoner eller mitt windows xp orginal

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Det är vad MS fortfarande säger, men samtidigt tycks de inte dra tillbaka den versionens begränsning, nämligen max 3 applikationer igång samtidigt.

En intressant utveckling där är Intels information om Moblin skrivbordet: http://arstechnica.com/open-source/reviews/2009/05/hands-on-i...

Det ser ut att faktiskt vara den första helt genomtänkta lösningen för netbooks. Det blir något att bita i för MS.

Permalänk
Medlem

Blir det dyrare än Vista Home Premium (ej OEM) kommer man ju kunna köpa en laptop med W7 installerat för samma pris som en lös licens. Helt sjukt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Man skulle få större spridning på sina funktioner (Media center etc) och skulle på så sätt ta större del i hemmen. 90% av alla datoranvändare laddar inte ned funktioner utan sitter med det som datorn levererades med.

När man har uppnått microsofts dominans behöver man inte bry sig så mycket om sådant; folk kommer ändå få windows7 med nästa dator de köper.

Permalänk
Medlem

Tycker att vi ska vänta tills det finns ute i butikerna innan vi börjar slänga skit på dom

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk

Hoppas på en billig studentversion... betalar gärna för bra programvara, men inte hur mycket som helst. I värsta fall får man väl köra Vista(ej pirat) tills priserna blir humanare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det är vad MS fortfarande säger, men samtidigt tycks de inte dra tillbaka den versionens begränsning, nämligen max 3 applikationer igång samtidigt

Frågan är om detta kommer vara en så allvarlig begränsning för de flesta. Ryktet säger väl att många inbyggda applikationer inte räknas?

Permalänk
Medlem

Är det konstigt att folk piratkopierar?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Tror definitivt att det kommer förhindra användningen av Windows 7 och en större spridning av piratversioner.

Själv tror jag att piratversionerna kommer användas i större utsträckning

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Är det konstigt att folk piratkopierar?

Väldigt, väldigt konstigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Väldigt, väldigt konstigt.

Skit skumt alltså, fattar inte varför

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur ni får det att låta sååå dyrt.
Om du använder win7 i 4år och slår ut 2500kr över den perioden är det inte direkt "dyrt". 1,7kronor per dag ungefär.
Jämför med den otroligt populära tv- och radiolicensen på 3ggr högre pris eller varför inte bara ta vanlig godiskonsumtion för de flesta människor.

Jag tycker inte det är dyrt om man räknar så för att få ett operativ och jag är långt ifrån rik. Jag köpte xp pro och kommer även att köpa win7.

Permalänk

Smakar det så kostar det.

Om nu Windows 7 blir så bra som alla säger så förstår jag att MS vill ha betalt för det.
Efter som MS har tagit bort försäljningen av XP så tror jag att dom i skulle tjäna mer på att sänka priset på windows 7, efter som fler skulle köpa det istället för att köra piratversion.

Själv bryr jag mig inte vad windows 7 kommer att kosta då linux fungerar utmärkt för mina behov.

/ T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Altså vill microsoft att folk ska förbli pirater eller? jag tänker inte skaffa nytt windows om windowls ska fortsätta kosta 1500-2000kr då håller jag mig till pirat kopierade versoner eller mitt windows xp orginal

Antagligen håller de fast vid att det bästa sättet att motverka piratkopiering är att trycka in en massa WGA-skräp överallt. Att erbjuda mervärde för att locka kunder kommer visst inte på fråga.
Dock är det deras val och deras förlust. Jag köpte XP men kommer antagligen inte att köpa flera Windows just på grund av att man trots äkta köp behandlas som om man piratkopierat med all WGA. Höjt pris gör det inte mer attraktivt heller.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det? Inget man skall bli förvånad över i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Sen är väl det där priser för retail Win7, så vad kommer OEM kosta.

Sist jag titta var väl XP pro något dyrare än Vista home premium också.
Så begriper inte riktigt varför folk säger att vista är sååå dyrt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

nån som har peil på windows versoner som man får med datorn , jag har en xp home som jag aldrig akiverade utan bara bytte ut ,dock har jag licenskoden kvar ,kan jag köra på den igen det är troligastvis en oem verson så frågan är hur den fungerar.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
nån som har peil på windows versoner som man får med datorn , jag har en xp home som jag aldrig akiverade utan bara bytte ut ,dock har jag licenskoden kvar ,kan jag köra på den igen det är troligastvis en oem verson så frågan är hur den fungerar.

Du kan köra den igen. Bara att sätta in CD:n och installera.
Skillnaden mellan OEM och retail är egentligen bara att OEM bara får säljas med en dator och support är där du köpte det, alltså får du inte support av Microsoft. Annars funkar det likadant, jag har haft OEM sen XP släpptes och installerat om flera gånger.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Inaktiv

1500 är max pris för en OEM version tycker jag.

Permalänk
Medlem

vem vill lägga ner tusenlappar på software när man plöjt ner sina surt förvärvade pengar i hardware? Lär bara leda till att fler laddar hem det istället. Eller använder XP/vista. Enda egentliga anledningen att köra nyare än XP är directX känns det som iaf när man inte bryr sig specielt om eye candy.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad är/blir skillnaden med Windows 7 jämfört med Windows XP? Med andra ord, vad har jag att vinna på att köpa Windows 7?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Snälla barn.

För det första är produkten inte färdigställd, så rykten om dess pris bör tas med en nypa salt.

För det andra är en någorlunda fri ekonomi en förutsättning för att ni ska ha någon mjukvara att tala om över huvud taget. Det är inte i Nordkorea som vare sig datorkomponenter eller program produceras.

Att priserna på viss mjukvara stiger har flera anledningar. Finanskrisen, att centralbanker expanderar krediten och skapar inflation, stigande utvecklingskostnader samt piratkopiering.

Microsoft har inte något monopol. Den som påstår det vet inte vad ordet betyder.

Slutligen är mjukvara ingen mänsklig rättighet. Så att känna sig kränkt av ett den som producerat mjukvaran väljer ett högre pris är rent trams. Ingen tvingar er. Om det inte passar så låt bli, strunta i Windows 7 då. Använd en XP-licens ni redan pröjsat för eller ladda hem nån gratis Linux-distribution?