Permalänk
Medlem

vad handlar foldingen om ??

sweriöst? jag fattar inte vad all den här hysterin om folding handlar om? varför i hela friden vill man tex köpa värsting grafikkort för att bara folda med? nån ville köpa en 3-4 st PS3or, bara för att låta dom stå o folda hela dagarna.. VARFÖR? känner ni att ni har för mycket pengar? snälla, förklara det här fenomenet för mig..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

För min del handlar det nog om att kombinera ett intersse för datorer & hårdvara med lite nytta.
Hade jag inte foldat skulle utrustningen ju bara stå och skrota större delen av dygnet.

Sen kan man ju alltid dividera om det där med nyttan kontra elförbrukningen. Själv cyklar jag till jobbet istället för att ta bilen vilket innebär ca 30-40:-/dag i bensin + mindre utsläpp. Elkostnaden för foldingen blir ungefär 350:-/mån. 10 bilfria dagar= 1 månads folding.

Bilskrället kostade dessutom bara 20.000:- att jämföra med grannens sprillans nya Volvo som gick lös på 350.000 bagis. Mellanskillnaden räcker med råge till både folding & el.
Fast det är klart: det är inte lika lätt att förlänga snorren med ett par foldande datorer i källaren som en sprillans stadsjeep.

Alla blir saliga på sin grej mao, till syvende & sist slänger väl dom flesta i den så kallade västvärlden pengarna på ren skit på ett eller annat sätt?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

jag kan fortfarande inte förstå! det är ju helt sjukt.. inte en jävel betalar ju in till tex "Barnen i Afrika", men köpa datorer för 10 tusentals kronor och ha flera hundra extra i elräkning varje månad, det kan dom göra.. det går inte ihop i min hjärna.. jag förstår verkligen inte

såg det var nåt psycho som köpt typ 12st GTX295 och körde folding på! heeeeeelt wicked om ni frågar mig..

dom som startade det här projektet är säkerligen glada i alla fall.. tänkt vilken computing power dom fått typ "gratis", sen alla EL som folk gladeligen betalar åt dom.. SNYLTARE är vad dom är!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Om man har datorer som hobby är det väl självklart att man lägger pengar på det.

Ser man på ditt sätt blir ju allt sjukt, varför köpa MC när man har bil?
Varför gå på krogen, det producerar ju oftast inte mer än en bakfylla?
Vad ska man med båt till om man inte fiskar för sitt uppehälle?
Varför fetingstereo när köksradion låter?
Osv, osv.

Sen tror jag att många misstror stora tungrodda hjälporganisationer eftersom mycket av hjälpen förvinner på vägen. Lägger själv 300 i månaden till läkare utan gränser, dessutom har jag ett elabonnemang där överskottet går till Rädda Barnen. Mao en win-win.

Edit: Om ovan nämnda krogbesök skulle resultera i god kontakt med det motsatta könet tillkommer frågan:
Varför utföra parningsakter om man inte tänkt skaffa barn. Ett riktigt slöseri på energi som iofs förhoppningsvis är närproducerad & ekologisk.
Dock lär denna energi som gått åt i form av födointag ändå på något sätt ha krävt el/bränsle för sin produktion.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

jo det förstår jag, om man har datorn som hobby, har lagt massa pengar på den, så vill man ju gärna dra lite nytta av den, och vad är ett par hundringar i el, när datorn kanske kostat 15K.. men dom som bara bygger en monsterdator för att folda? eller han som ville köpa 3-4 PS3or, som han tänke låta stå och folda hela dagarna.. vad tjänar det till?

är det nån sorts inbördes tävling vem som ar mest poäng eller nåt sånt?

Mc har man för det är sjukt kul att köra, betydligt roligare än en gammal 740 (exempelvis). Krogen, jaa säg det, också en kul grej, dock ganska onödigt egentligen om man ska se det på det sättet..Och köksstereon den låter, men jäääävligt illa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är lite rejs det där med poängen, så är det ju i princip med allt. Ett liter vad eller tävlingsmoment kittlar ju alltid lite xtra.

På tal om sjukt; en jobbarpolare köpte en PS2: på den tiden dom var det hottaste i konsolväg.
Varför?
Jo, han tyckte det var snyggt att ha en i hyllan. Använde den aldrig enligt egen utsago.
Now that´s a real sick MF!!!

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

jo jag har en bekant som är likadan.. prylnörd -- Javisst!!

OT, men det är så sjukt så du bara måste veta! han är alltså en barndomsvän till min far, och när dom var typ i 20års åldern, som mig då alltså, så fiskade dom väldigt mycket. peter (farsan), sa till mikael, att : jag tycker vi ska åka ut på en långtrip och fiska, ett par dagar efter ringde mikael till peter o sa: du peter, jag har fixat grejer så vi kan fiska nu! han hade köpt camo tält, gaskök, frystorkade rätter för flera veckor, m.m m.m.. tror du det blev nån resa ? - Nej... ^^ sen när min farsa fått en Ambassadör rulle till sitt spö av sin morfar, köpte mikael den värsta rullen som fanns då, en ambassadör med nåt så übercoolt som en magnetbroms.. status!

vart är världen på väg ? ;D

Visa signatur

Permalänk

Folk gör det för två huvudandledningar. Skrytta med sina höga PPD och hårdvara eller att man vill göra något bra och hjälpa forsking inom en rad olika sjukdomar.

Jag gör det pågrund av det sistnämnda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Folk gör det för två huvudandledningar. Skryta med sina höga PPD och hårdvara eller att man vill göra något bra och hjälpa forsking inom en rad olika sjukdomar.

Jag gör det pågrund av det sistnämnda.

Jag gör det för båda anledningarna helt klart. Vilken anledning man än har så spelar det ju ingen roll för Pandelab iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

I sommar kommer jag bo i norge, där ingår internet + el i den fasta månadshyran. kanske skulle folda när man ändå är och jobbar.. för här hemma i sverige vet jag att det skulle bli helt sjukt dyrt att folda, det räckte med att jag lät datorn stå på några veckor och tanka fil.....urer , så gick min räkning upp med 300kr!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag kan fortfarande inte förstå! det är ju helt sjukt.. inte en jävel betalar ju in till tex "Barnen i Afrika", men köpa datorer för 10 tusentals kronor och ha flera hundra extra i elräkning varje månad, det kan dom göra.. det går inte ihop i min hjärna.. jag förstår verkligen inte

såg det var nåt psycho som köpt typ 12st GTX295 och körde folding på! heeeeeelt wicked om ni frågar mig..

dom som startade det här projektet är säkerligen glada i alla fall.. tänkt vilken computing power dom fått typ "gratis", sen alla EL som folk gladeligen betalar åt dom.. SNYLTARE är vad dom är!

Här har du en vettig förklaring på en folding farm:

"Jason has namely built a folding farm that houses no less than 23 GeForce GTX 295 graphics cards...
...Jason's personal goal is to help finding a cure for Huntington's disease, something which Jason's father Tony suffers from."

Källa: http://www.nordichardware.com/news,9063.html

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ser inget vettigt i det, tyvärr.. bortkastade pengar. hade varit bättre att han gav pengarna direkt till forskningsteamet, så slipper han ju elräkningen i alla fall ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För egen del foldar datorn jag har för att spela med när jag inte använder resurserna. Att det "kostar" lite extra i el osv kan väl sägas vara det jag betalar för att forskningsprojektet ska gå framåt. Alltså istället för att betala x antal kronor i månaden så foldar jag åt dem. Istället för att de ska ha stora farmar med datorer stående så använder jag min egen. Sedan finns det givetvis de som lägger mer pengar på det, varför är upp till dem att svara på. Det extra som foldandet kostar är istället för att skicka pengar någonstans. Sedan gynnar det den inhemska produktionen, med tanke på dessa lågkonjunktur tider.

Edit: Inget säger heller att alla måste syssla med det. Vill man så gör man det, vill man inte så gör man det inte.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Ser inget vettigt i det, tyvärr.. bortkastade pengar. hade varit bättre att han gav pengarna direkt till forskningsteamet, så slipper han ju elräkningen i alla fall ^^

Grejen är att då man foldar så hjälper man MER än med pengar , man hjälper dem med datorkraft som de inte skulle få annars.
Datortid för simuleringar hos en superdator kostar mycket flis , det är betydligt billigare att köra en distribuerad klient, dessutom kan en sådan växa nästan hur mycket som helst i datorkraft.

För min egen del så foldar jag av flera anledningar , en anledning är för att jag och Cenzor haft en liten intern tävling och pushat varandra att prestera mera.
En annan är att jag har ändå min huvudmaskin på dygnet runt ,året runt så varför inte låta den få jobba lite extra.
Ytterligare anledning är att, jag som många andra är skeptisk mot att skänka pengar direkt medan bidrag i datorkraft känns som en mycket säkrare metod att ens bidrag verkligen bidrar till deras forskning.

Sist men inte minst elkostnader har man ju haft värre då man hade BBS och 4 maskiner igång dygnet runt , elkostnaden är ju all time low just nu också.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Word, jag foldar varje natt och när det är förläsningar osv. Jag har ingen superburk, men många bäckar små. Jag är stolt över att hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Idag ska jag iaf jag börja folda! Good cause kan man kalla det

"it's for the greater good" - Hot Fuzz

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag kör folding och http://www.worldcommunitygrid.org/ WCG på min server. Den är nästan alltid igång så jag tänkte varför inte låta den räkna på lite problem... Varje natt låter jag WCG köra 10% av cpu'n. Antar att det drar något mer ström än 0%. Får räkna på det nån gång. Men det kan inte vara många kronor det handlar om. Datorn är ju ändå igång sas. Igentligen borde man byta nätdel till en med högre verkningsgrad. Det borde spara några kronor i EL per år. Jag har nu kört WCG klienten i 2 år på den datorn.

Permalänk

Jag Foldar av 3 anledningar.

1. Forskningen.

2. Hårdvara som annars bara står gör nu nytta.

3. För Sweclockers foldinglag.

(Jag har varit stammis här sedan jag var 14år (är 23 nu). Så känns bra att stödja dom också).
Men jag skulle nog inte kunna tänka mig att köpa hårdvara enbart för folding.

Permalänk

Allt snack om elräkningen är bara löjligt. 100-200kr extra är vad de handlar om. Jag vill verkligen inte tala ner er med dålig ekonomi men... kom igen?
Om jag någonsin blev så fattig att jag övervägde att tex stänga av datorn under perioder som jag tex kollade tv eller inte spela mitt favoritspel för att de drar mer ström så skulle jag troligtvis hoppat i älven. Det är tvångstankar jag inte hade kunnat leva med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flytkorken
Allt snack om elräkningen är bara löjligt. 100-200kr extra är vad de handlar om. Jag vill verkligen inte tala ner er med dålig ekonomi men... kom igen?
Om jag någonsin blev så fattig att jag övervägde att tex stänga av datorn under perioder som jag tex kollade tv eller inte spela mitt favoritspel för att de drar mer ström så skulle jag troligtvis hoppat i älven. Det är tvångstankar jag inte hade kunnat leva med.

100-200kr per månad ja. Gånga det gånger 12 så blir det faktiskt lite pengar per år. Men visst jag håller till vis del med dig, det är värt det att hjälpa till.

Permalänk

Det är inga pengar en vanlig Svensson märker av. om man avsiktligt stängde av datorn och "skötte sig" och verkligen la undan 100-200kr per månad över en lång tid så skulle man märka av de. Men i verkligheten så smiter dom pengarna nog iväg på en påse godis, ett biobesök eller lite jordgubbar istället ^^

Permalänk
Medlem

jag är väldigt ekonomisk av mig! jag stänger alltid av alla lampor, datorn står helt avstängd på natten, eller sömnläge på dagen om jag inte tankar såklart..

en av anledningarna till att jag köpte min DDC pump var också att jag alltid glömde min 25W 220V pump igång hela tiden..

ström kostar sjukt mycket tycker jag som har dåligt ställt just nu.. att jag överhuvudtaget lyckas konsumera 600kr++ i månaden på ström är för mig en gåta!!

Visa signatur

Permalänk

Man har alltid lampor, spis, kyl/frys, fläktar, tvättmaskin, eltandborste osv osv som drar el.
Jag har en elräkning på ca 900kr i månaden och då har lite lyxgrejer som 2st datorer ( en c2d och en i7) som står på jämnt, ser jämnt på serier på 50" plasman när jag sitter vid datorn osv...
Jämför man med mycket annat så är det väldigt mycket nöje för pengarna. Och inte för att tala om en lättnad att få slippa bry sig en månad.

Jag har varit lite åt snål hållet i mina tidigare dagar så jag förstår hur ni tänker. Men är de roligt? Är de värt de? Tjäna 3kr igår och 2kr idag och förhoppningsvis så kanske jag kan skärpa till mig och tjäna 4kr imorgon.
För ja de är vad de är. 3kr/dag~100kr/månad.

Som jag skrev innan så skulle jag inte leva med att jaga så lite pengar. Då jobbar jag istället en timme extra på jobbet och lever en månad.

Edit:
Innan jag får greenpeace efter mig så kan jag tillägga att jag inte är någon miljöbov. Jag släcker lampor, har energi effektiv kyl/frys osv osv.. Det jag försöker säga är att jag aldrig skulle miss unna mig nöjen pga elräkningen.