Intel Core i5 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
KAN FOLK SLUTA KALLA PHENOM 2 FÖR "P2"?
P2 är ju Intel Pentium 2!

*huh* man blir ju frustrerad..

EDIT:

Pentium II var alltid PII inte P2.

Så att kalla Phenom II för P2 är helt ok och skiljer den tillräckligt från PII

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Precis. Egentligen handlar det om native quad Core 2, med en riktig minneshanterare, som AMD haft nu i ett antal år, som kan mata processorerna ordentligt. Men om det kommer bli någon större skillnad kontra Core 2 Quad i spel t.ex. är jag YTTERST tverksamt till. Dock känns det ju bättre med en processor som kan kommunicera internt och inte behöver skicka information via FSB:n till externt chipset. Säger sig självt att det är effektivare med det förstnämnda.

Dessutom så handlar minneskontrollen egentligen om att kunna hantera sex t.o.m. åtta kärnor.

Athlon XP -> A64 gav en ordentlig prestandaboost i spel. Och vi har ju sett hur i7 presterar också. Den enda praktiska nackdelen för i5 är ju en minneskanal mindre och ingen HT vad jag vet. Med andra ord kommer i5 ha den allra största delen av fördelarna som i7 har över Core 2. Därmed tror jag att i5 också kommer vara närmare i7 i spelprestanda än Core 2.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Athlon XP -> A64 gav en ordentlig prestandaboost i spel. Och vi har ju sett hur i7 presterar också. Den enda praktiska nackdelen för i5 är ju en minneskanal mindre och ingen HT vad jag vet. Med andra ord kommer i5 ha den allra största delen av fördelarna som i7 har över Core 2. Därmed tror jag att i5 också kommer vara närmare i7 i spelprestanda än Core 2.

Jo men om man bryter ner allting i sina beståndsdelar, vad är egentligen prestandavinsten för Core i7 mot Core 2 Quad i just spel? I SLI och CF med tre eller fler grafikkort så kan man se en enorm prestandavinst men när vi pratar ett grafikkort á la GTX 285 så är prestandaskillnaden mellan Core i7 och Core 2 Quad inte lika glorifierad längre, vad kan max ligga någonstans? Typ 10-20% i vissa utvalda spel?

Lägg därtill att Core i5 sannolikt kommer prestera snäppet sämre än Core i7 då hamnar vi snart på marginaler som är försumbara. Faktum kvarstår att C2Q och C2D är fortfarande fullt tillräckliga och man vinner så oerhört mycket mer i prestanda genom att köpa ett HD4870 kontra ett HD3870 mot vad man kommer vinna med att köpa ett Core i5 istället för Core 2 Quad.

Men om vi pratar om workstations, så är Core i5 väldigt intressant och kommer vara en övermäktig motståndare mot Phenom 2. Jag är intresserad av Core i5 främst för att den kommer vara mycket mer ekonomisk, billigare moderkort, två minnesstickor kontra tre, billigare CPU och marginellt mindre prestanda kontra Core i7.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo men om man bryter ner allting i sina beståndsdelar, vad är egentligen prestandavinsten för Core i7 mot Core 2 Quad i just spel? I SLI och CF med tre eller fler grafikkort så kan man se en enorm prestandavinst men när vi pratar ett grafikkort á la GTX 285 så är prestandaskillnaden mellan Core i7 och Core 2 Quad inte lika glorifierad längre, vad kan max ligga någonstans? Typ 10-20% i vissa utvalda spel?

Lägg därtill att Core i5 sannolikt kommer prestera snäppet sämre än Core i7 då hamnar vi snart på marginaler som är försumbara. Faktum kvarstår att C2Q och C2D är fortfarande fullt tillräckliga och man vinner så oerhört mycket mer i prestanda genom att köpa ett HD4870 kontra ett HD3870 mot vad man kommer vinna med att köpa ett Core i5 istället för Core 2 Quad.

Men om vi pratar om workstations, så är Core i5 väldigt intressant och kommer vara en övermäktig motståndare mot Phenom 2. Jag är intresserad av Core i5 främst för att den kommer vara mycket mer ekonomisk, billigare moderkort, två minnesstickor kontra tre, billigare CPU och marginellt mindre prestanda kontra Core i7.

Att grafikkorten begränsar i7 ska väl inte vara ett motargument mot att i7 är galet mycket snabbare än Core 2? Dessutom så har vi latenserna som är mycket bättre på i5 mot Core 2. Det är ju där du har den stora prestandavinsten för i7. Den sista minneskanalen gör nog liten skillnad.

Med andra ord är jag övertygad om att i5 är betydligt närmare i7 än Core 2 i prestanda. Dessutom kommer denna prestandan synas tydligare i höst med nya grafikkort. Personligen ser jag i5 som det största som hänt sedan A64.

Permalänk
Medlem

Vad är det folk snackar om QPI och stöd för CF/SLI... är det bara jag som fattat allt fel?

i5 har väl inte QPI överhuvudtaget?
Vilket leder oss till nästa punkt, dvs att P55-chippet inte har något med PCI-express att göra, och bör alltså inte kunna påverka stödet för fler grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad är det folk snackar om QPI och stöd för CF/SLI... är det bara jag som fattat allt fel?

i5 har väl inte QPI överhuvudtaget?
Vilket leder oss till nästa punkt, dvs att P55-chippet inte har något med PCI-express att göra, och bör alltså inte kunna påverka stödet för fler grafikkort?

Precis som att AMD 770 fysiskt har stöd för både CF och SLI så aktiveras det inte på grund av licensregler. På samma vis kan Intel styra vilka chipset som man får aktivera dessa funktioner på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Va, har inte i5 HT?
Det var jag helt säker på att den skulle ha, men så har jag heller ingen aning...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Va, har inte i5 HT?
Det var jag helt säker på att den skulle ha, men så har jag heller ingen aning...

Eller det kommer, ja om man ska tro rykten. Men inte i de billigaste modellerna från början. De fina modellerna kan nog ha det från start dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ph2?

Tack -Boris-, du räddade min dag.

HÖR UPP ALLA, eftersom Pentium II har haft förkortningen "P2" sedan 12 år tillbaka så tycker jag den ska få behålla det.
Phenom II går under förkortningen Ph2 nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Pentium II var alltid PII inte P2.

Så att kalla Phenom II för P2 är helt ok och skiljer den tillräckligt från PII

Pentium 2 har både gått under P2 och PII, och när du pratar om Pentium II, så säger du ju inte "PE-I-I" utan du säger ju "PE-TVÅ". DEN DU! :D:D
Tack för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Det här blir väl något av en nybörjar-fråga, but bare with me. Visst att det kan vara stor skillnad vid rena processor-tester, men hur stor kan skillnaden bli i spelprestanda? Är säkert för tidigt att säga, men vad tror ni? Hur mycket långsammare i spel kommer i5 vara jämfört med i7?

Jag skulle tippa på att om du inte har rackarns bra grafikkort i SLI/CF eller tri SLI/CF, så kommer skillnaden vara mycket liten mellan en i5 och en i7 i samma klockfrekvens. Man ser ju redan samma tendenser med C2Q vs i7 idag. Grafikkorten begränsar prestandan, inte processorn och främst då i höga upplösningar och hög bildkvalitet. (vilket är vad man helst spelar i om man har ett bra grafikkort)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Att grafikkorten begränsar i7 ska väl inte vara ett motargument mot att i7 är galet mycket snabbare än Core 2? Dessutom så har vi latenserna som är mycket bättre på i5 mot Core 2. Det är ju där du har den stora prestandavinsten för i7. Den sista minneskanalen gör nog liten skillnad.

Det skiver jag inte heller, du läser inte mina inlägg ordentligt. Jag skrev att Core i7 kan visa prestandaboost med två eller tre kraftfulla grafikkort (2xHD4870x2 t.ex.), kontra Core 2 Quad men när vi snackar singel så som ett GTX 285 så prestandaskillnaden väldigt liten.

[QUOTE]
Med andra ord är jag övertygad om att i5 är betydligt närmare i7 än Core 2 i prestanda. Dessutom kommer denna prestandan synas tydligare i höst med nya grafikkort. Personligen ser jag i5 som det största som hänt sedan A64.
[/QUOTE]

Jag bestrider inte det faktum att Core i5 är en intressant release det jag försöker förklara är att Core 2 Quad inte är så långt efter Core i7 när det kommer till spelprestanda, absolut inte om man ska räkna kostnaderna det blir att uppgradera till ett Core i7-system.

Jag diskuterar spelprestanda och om man siktar på bra spelprestanda så ska man inte glo sig blind på nya processor-releaser utan då ska man titta på grafikkorten.

Som jag sa, så är Core i5 högst intressant i en workstation till exempel. Själv siktar jag på att uppgradera till Core i5 i höst om det lever upp till förväntningarna. Men det är främst för att jag sitter med Solidworks, men även Solidworks använder sig av grafikkortet främst för rendering så där är processorn helt värdelös i jämförelse.

Jag skulle ALDRIG lägga de 4-5000:- det kommer att kosta att uppgradera från Core 2 Quad till Core i5 bara för att vinna 10-20% i spelprestanda på utvalda spel. Sen kommer detta förhållande givetvis ändras i framtiden men 2009 så lär inte multitrådade spel bli standard.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det skiver jag inte heller, du läser inte mina inlägg ordentligt. Jag skrev att Core i7 kan visa prestandaboost med två eller tre kraftfulla grafikkort (2xHD4870x2 t.ex.), kontra Core 2 Quad men när vi snackar singel så som ett GTX 285 så prestandaskillnaden väldigt liten.

Och varför tror du skillnaden blir stor med mer grafikkraft på i7?

Citat:

Jag bestrider inte det faktum att Core i5 är en intressant release det jag försöker förklara är att Core 2 Quad inte är så långt efter Core i7 när det kommer till spelprestanda, absolut inte om man ska räkna kostnaderna det blir att uppgradera till ett Core i7-system.

Jag diskuterar spelprestanda och om man siktar på bra spelprestanda så ska man inte glo sig blind på nya processor-releaser utan då ska man titta på grafikkorten.

Som jag sa, så är Core i5 högst intressant i en workstation till exempel. Själv siktar jag på att uppgradera till Core i5 i höst om det lever upp till förväntningarna. Men det är främst för att jag sitter med Solidworks, men även Solidworks använder sig av grafikkortet främst för rendering så där är processorn helt värdelös i jämförelse.

Jag skulle ALDRIG lägga de 4-5000:- det kommer att kosta att uppgradera från Core 2 Quad till Core i5 bara för att vinna 10-20% i spelprestanda på utvalda spel. Sen kommer detta förhållande givetvis ändras i framtiden men 2009 så lär inte multitrådade spel bli standard.

Självklart är det inte värt att uppgradera från err system som redan är high-end. Men ur nyköpsperspektiv så har inte Core 2 en chans. Och jag vet ju att grafikkort är där man ska lägga pengarna. Men om man får en i5 för en lite högre slant än Core 2 kommer det fortfarande vara jävligt värt för den prestandapotentialen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Och varför tror du skillnaden blir stor med mer grafikkraft på i7?

Alltså, vad är det du vill diskutera egentligen. Läs mina inlägg igen. Jag vet mycket väl potentialen med Core i7, bara det att den potentialen blir extremt uddlös när det kostar 6000+ att köpa en ett sådant system, det jag menar då är att man gör sig själv smat plånboken en stor tjänst om man uppgraderar till en Core 2 Quad från sin Core 2 Duo, som är det vanligaste systemet idag. Har man dessutom ett AM2+ eller AM3-system så är Phenom 2 fullt tillräcklig och att uppgradera till Core i7 från ett sådant system är ju att verkligen bränna pengar.

Så mitt resonemang var att om då Core i5 dessuto presterar snäppet sämre, vilket är antaganden, än Core i7 så kommer ett Core i5-system vara relativt ointressant att uppgradera till eftersom prestandavinsten kommer vara så minimal. Då är ett Core 2 Quad eller Phenom 2-system betydligt mer prisvärt och marginellt sämre.

Då pratar jag om ren skär gaming, som jag märkt att huvuddelen av folket som hänger på Swec. sysslar med.

Som sagt workstation är självklart en helt annan femma, som jag nämnt tre gånger nu.

[QUOTE]
Självklart är det inte värt att uppgradera från err system som redan är high-end. Men ur nyköpsperspektiv så har inte Core 2 en chans. Och jag vet ju att grafikkort är där man ska lägga pengarna. Men om man får en i5 för en lite högre slant än Core 2 kommer det fortfarande vara jävligt värt för den prestandapotentialen.
[/QUOTE]

Ja, självklart kommer Core i5 vara det självklara valet ur nyköpsperspektiv men hur många sitter helt utan dator idag? Jag tror att majoriteten sitter just med ett Core 2 Duo-system.

När Core i5 ligger en liten slant ovanför Core 2 Quad då är vi inne på 2010.

Intressant artikel om Tri-Sli och Core i7 kontra Core 2 Quad, men märk väl, här pratar vi tre stycken GTX 280.

http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

[B] Alltså, vad är det du vill diskutera egentligen. Läs mina inlägg igen. Jag vet mycket väl potentialen med Core i7, bara det att den potentialen blir extremt uddlös när det kostar 6000+ att köpa en ett sådant system, det jag menar då är att man gör sig själv smat plånboken en stor tjänst om man uppgraderar till en Core 2 Quad från sin Core 2 Duo, som är det vanligaste systemet idag. Har man dessutom ett AM2+ eller AM3-system så är Phenom 2 fullt tillräcklig och att uppgradera till Core i7 från ett sådant system är ju att verkligen bränna pengar.

Så mitt resonemang var att om då Core i5 dessuto presterar snäppet sämre, vilket är antaganden, än Core i7 så kommer ett Core i5-system vara relativt ointressant att uppgradera till eftersom prestandavinsten kommer vara så minimal. Då är ett Core 2 Quad eller Phenom 2-system betydligt mer prisvärt och marginellt sämre.

Då pratar jag om ren skär gaming, som jag märkt att huvuddelen av folket som hänger på Swec. sysslar med.

Som sagt workstation är självklart en helt annan femma, som jag nämnt tre gånger nu.

Ja, självklart kommer Core i5 vara det självklara valet ur nyköpsperspektiv men hur många sitter helt utan dator idag? Jag tror att majoriteten sitter just med ett Core 2 Duo-system.

När Core i5 ligger en liten slant ovanför Core 2 Quad då är vi inne på 2010.

Intressant artikel om Tri-Sli och Core i7 kontra Core 2 Quad, men märk väl, här pratar vi tre stycken GTX 280.

http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Du förutsätter hela tiden att man ska uppgradera från något som redan är bland de senaste. Men med det resonemanget är inget nytt någonsin en bra idé. Det är många som sitter på lowend C2D system, P4or och A64or där ute. även de som sitter på ett moderkort som inte stödjer modernare Core 2 än man redan har.

Core i5 kommer därmed att vara en mycket intressant plattform, och den kommer med viss sannolikhet vara nära i7 i prestanda, det är något som kan bli väldigt prisvärt.

Varför har du försökt vrida diskussionen till att köpa ny i5 över en redan bra C2Q? Det är ju inte det jag förespråkar, det har jag ju uttryckligen sagt. Det diskussionen från början handlade om vad om i5 kunde påvisa prestandaförbättringar i spel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Du förutsätter hela tiden att man ska uppgradera från något som redan är bland de senaste. Men med det resonemanget är inget nytt någonsin en bra idé. Det är många som sitter på lowend C2D system, P4or och A64or där ute. även de som sitter på ett moderkort som inte stödjer modernare Core 2 än man redan har.

Högst tveksam till att det är många som sitter med P4:or och A64-system och de som gör det är sannolikt inte så särskilt gaming-inriktade. Nu pratar vi om målgrupper, den målgrupp som representerar Sweclockers är "gamers", eller spelare på ren svenska.

[QUOTE]
Core i5 kommer därmed att vara en mycket intressant plattform, och den kommer med viss sannolikhet vara nära i7 i prestanda, det är något som kan bli väldigt prisvärt.
[/QUOTE]

Jasså? Om vi nu diskturerar vad den reella prestandavinsten kommer vara över ett Core 2 Quad-system, som var kärnan av diskussionen, så vad kommer vi fram till? Jo att ett Core i7-system kan visa 0-20% prestandavinst mot Core 2 Quad-system i Tri-Sli med tre stycken GTX 280. en Core i5 kommer prestera sämre än Core i7. Så gissar vi löst så säg 0-15%.

[QUOTE]
Varför har du försökt vrida diskussionen till att köpa ny i5 över en redan bra C2Q? Det är ju inte det jag förespråkar, det har jag ju uttryckligen sagt. Det diskussionen från början handlade om vad om i5 kunde påvisa prestandaförbättringar i spel.
[/QUOTE]

Jag försöker inte vrida den här diskussionen åt något håll men jag upplever din diskussion som inkonsikvent och luddig. Varenda post jag skrivit så diskuterar du olika saker, kolla själv historiken så ser då att det är väldigt märklig diskussion.

Ja och kommer Core i5 kunna påvisa så stora prestandaförbättringar i spel så att det överhuvudtaget skulle vara ett vettigt alternativ mot Core 2 Quad eller Phenom 2? Utan att sticka ut hakan så säger jag blankt nej.

Vad tror du själv prestandaskillnaden kommer vara med ett GTX 280 i 1920x1200 mellan en Core 2 Duo i 3-4Ghz mot en Core i5 i möjliga 3-3,5ghz? Beroende på spel blir det olika men sammanslaget så lär det vara mindre än 10%. Nej, priserna är på tok för höga idag, det är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är en Ph2.....

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Högst tveksam till att det är många som sitter med P4:or och A64-system och de som gör det är sannolikt inte så särskilt gaming-inriktade. Nu pratar vi om målgrupper, den målgrupp som representerar Sweclockers är "gamers", eller spelare på ren svenska.

Du märker alltså inte av att det ofta är folk här köper det senaste? Det är alltid trådar om alla som ska köpa nytt, om de ska köpa C2Q eller Ph2 eller allt möjligt. Titta i forumet så ser du att det är många som kommer vara sugna på en uppgradering till i5. Att tro att Sweclockare överlag inte är intresserade av en ny plattform bara för att de redan har bra datorer är ju bara dumt. Många kommer vilja köpa i5. Och om de inte gör det direkt så kommer de vilja göra det senare när deras Core 2 börjar bli gamla. Det är utveckling. Alla som sitter på Duos och vill ha nytt, eller low-end quad.

Klart att i5 kommer hitta sin marknad, Precis som att Penryn hittade sin marknad.

Citat:

Jasså? Om vi nu diskturerar vad den reella prestandavinsten kommer vara över ett Core 2 Quad-system, som var kärnan av diskussionen, så vad kommer vi fram till? Jo att ett Core i7-system kan visa 0-20% prestandavinst mot Core 2 Quad-system i Tri-Sli med tre stycken GTX 280. en Core i5 kommer prestera sämre än Core i7. Så gissar vi löst så säg 0-15%.

I situationer där grafikkortet inte begränsar så var i7 ofta dubbelt så snabb eller mer. Det är otroligt snabbt. I vissa fall var Core 2s prestandakurva helt rak från 1024-768 till max upplösning, för att processorn begränsade så. Hur förklarar du detta?

Citat:

Jag försöker inte vrida den här diskussionen åt något håll men jag upplever din diskussion som inkonsikvent och luddig. Varenda post jag skrivit så diskuterar du olika saker, kolla själv historiken så ser då att det är väldigt märklig diskussion.

Ja och kommer Core i5 kunna påvisa så stora prestandaförbättringar i spel så att det överhuvudtaget skulle vara ett vettigt alternativ mot Core 2 Quad eller Phenom 2? Utan att sticka ut hakan så säger jag blankt nej.

Vad tror du själv prestandaskillnaden kommer vara med ett GTX 280 i 1920x1200 mellan en Core 2 Duo i 3-4Ghz mot en Core i5 i möjliga 3-3,5ghz? Beroende på spel blir det olika men sammanslaget så lär det vara mindre än 10%. Nej, priserna är på tok för höga idag, det är problemet.

Du försöker vrida det till att vi bara ska uppgradera från high end system, och prata om att väldigt få har något annat på sweclockers, och att vi representerar kundkretsen. Allt det är befängt, och utanför min röda tråd som du missar, nämligen spelprestandan mellan i7 och Core 2 skiljer enormt. Och vi ska se som i5 kommer uppfattas som ett alternativ. Jag säger att det kommer göra det, om mycket folk kommer bli sugna på i5 i september så kommer du ha fel. Dessutom så ska du nog vilja göra jämförelsen på ett GTX 380 eller HD 5870 X2.

Permalänk
Medlem

i5 blir intressant om priset är rätt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Du märker alltså inte av att det ofta är folk här köper det senaste? Det är alltid trådar om alla som ska köpa nytt, om de ska köpa C2Q eller Ph2 eller allt möjligt. Titta i forumet så ser du att det är många som kommer vara sugna på en uppgradering till i5. Att tro att Sweclockare överlag inte är intresserade av en ny plattform bara för att de redan har bra datorer är ju bara dumt. Många kommer vilja köpa i5. Och om de inte gör det direkt så kommer de vilja göra det senare när deras Core 2 börjar bli gamla. Det är utveckling. Alla som sitter på Duos och vill ha nytt, eller low-end quad.

Jag pratar inte om att folk inte kommer köpa Core i5, det kommer de garanterat att göra. Du är helt otrolig, du läser inte vad jag skriver och så länge du inte gör det så är detta en nolldiskussion.

[QUOTE]
Klart att i5 kommer hitta sin marknad, Precis som att Penryn hittade sin marknad.
[/QUOTE]

Absolut, med rätt marknadsföring så kommer det gå som smort. Folk vill alltid ha det senaste. Men som sagt, det är inte det jag diskuterar utan det gör du och det kan du göra ensam i fortsättningen.

[QUOTE]
I situationer där grafikkortet inte begränsar så var i7 ofta dubbelt så snabb eller mer. Det är otroligt snabbt. I vissa fall var Core 2s prestandakurva helt rak från 1024-768 till max upplösning, för att processorn begränsade så. Hur förklarar du detta?
[/QUOTE]

Citat:

So for the last time I'm explaining this, to get the message clear... you need heaps of GPU performance like 3-way SLI GTX 280 in order to be able to show what the Core i7 can do. Would we have shown GTX 260 in SLI here... the differences would be much smaller as the GPUs can't go any faster.

[QUOTE]
Du försöker vrida det till att vi bara ska uppgradera från high end system, och prata om att väldigt få har något annat på sweclockers, och att vi representerar kundkretsen.
[/QUOTE]

Jag vrider ingeting, du misstolkar på bred front. Har aldrig påstått att alla på Sweclockers sitter på high end-system. En P31/3/5-bräda med en Core 2 Duo är knappast high-end. Jag sa att de flesta sitter på ett Core 2 Duo-system eller AMD dual core-system.

[QUOTE]
Allt det är befängt, och utanför min röda tråd som du missar, nämligen spelprestandan mellan i7 och Core 2 skiljer enormt.
[/QUOTE]

Det enda som är jävligt befängt här är din totala ignorans. Du läser inte vad jag skriver, det bevisas om och om igen. Du drar upp påståenden som jag aldrig sagt. Jag har pratat om spelprestanda och där är skillanden mellan C2Q och Core i7 liten med ett GTX 285 eller t.ex. GTX 295. Sen skickade jag med länken för att visa för dig vad som krävs för att man ska få en större reell prestandaskillnad.

[QUOTE]
Och vi ska se som i5 kommer uppfattas som ett alternativ. Jag säger att det kommer göra det, om mycket folk kommer bli sugna på i5 i september så kommer du ha fel.
[/QUOTE]

Jag har aldrig påstått att folk inte kommer se Core i5 som ett alternativ. Denna diskussionen började med att jag ställde mig frågande till vad vinsten i spelprestanda ligger med ett Core i5-system kontra ett Core 2 Quad.

[QUOTE]
Dessutom så ska du nog vilja göra jämförelsen på ett GTX 380 eller HD 5870 X2.
[/QUOTE]

Visst kan vi göra det, sen kan vi ta den diskussionen om du hellre lägger 5000:- på ett HD5870x2 eller du hellre slänger de pengarna på ett Core i5-system.

Den här diskussionen har aldrig handlat om att Core i5 är värdelöst och meningslöst, som jag sa, Core i5 är högst intressant som workstation och värt den pengaskillnaden det kommer vara mot att köpa ett billigare C2Q-system.

Sen skulle jag uppskatta om du läste vad jag skrev och svarade på det jag skriver istället för att läsa in vad du själv vill och börja diskutera om saker jag aldrig nämnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Pentium 2 har både gått under P2 och PII, och när du pratar om Pentium II, så säger du ju inte "PE-I-I" utan du säger ju "PE-TVÅ". DEN DU! :D:D
Tack för mig. [/B]

Talspråk vs Skriftspråk kanske?

Talspråk kallas den form av språk som används när man pratar eller talar.

Talspråket skiljer sig från skriftspråket på många punkter, dels för att talspråket kan utvecklas i en snabbare takt än skriftspråket, men framförallt för att talspråket och skriftspråket har olika funktion.

Talspråket har som uppgift att underlätta direktkommunikation mellan människor, då det talade ordet endast är en del av den totala kommunikationen. Kroppsspråk och hur orden uttalas är minst lika viktiga ingredientier som orden i sig.

Skriftspråket används både för kommunikation och för beständiga texter såsom böcker. Kommunikation med skriftspråk används i allmänhet på ställen där ordet är det ända sättet att kommunicera. Därför är skriftspråket mer "omständligt" än talspråket; det måste innehålla de nyanser som vid talspråk förmedlas med hjälp av gester, röstläge och volym.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Citat:

Denna diskussionen började med att jag ställde mig frågande till vad vinsten i spelprestanda ligger med ett Core i5-system kontra ett Core 2 Quad.

Citat:

Jag skulle ALDRIG lägga de 4-5000:- det kommer att kosta att uppgradera från Core 2 Quad till Core i5 bara för att vinna 10-20% i spelprestanda på utvalda spel.

Här ovan, gör du jämförelsen att i5 inte är värt över ett C2Q system. Så var snäll att sluta skita ut en löpmeter text om att du inte påstått det.

Citat:

Sen skulle jag uppskatta om du läste vad jag skrev och svarade på det jag skriver istället för att läsa in vad du själv vill och börja diskutera om saker jag aldrig nämnt.

Jag läser vad du skrivit, se ovan, gör du det själv?

Du gör två stora misstag. Du förutsätter att i5 ska kosta mer än i7 men prestera nästan lika "dåligt" som C2Q i spel. Du har inte fattat att detta ska bli nya mellansegmentet. För 5500:- har du ju uppgraderat till ett i7 system idag. Hur kan du då tro att det kostar 5000:- att uppgradera till ett i5 system i höst med dåtidens priser?
Ditt andra stora misstag är att du envisas med att strypa prestandan med dagens grafikkort istället för att tänka på höstens eller vinterns grafikkort. Med samma argument skulle ingen köpa Phenom II till spel heller, för att det räcker med en vanlig Phenom för att maxa ett HD3870.
Och om någon skulle nämnt att det skulle finnas modernare grafikkort när Phenom II släpptes så skulle argumentet lyda - om man ska göra som du - ungefär "Vad lägger du helst 5000:- på, ett GTX 295 eller uppgradera till Phenom II?" Det slår dig inte alls att många brukar föredra att köpa båda.

Alltså:
1. Döm inte ut i5 som marginellt snabbare än C2Q/Phenom II bara för att du envisas med långsamma grafikkort, med fel grafikkort är inte C2Q snabbare än en P4 heller.
2. Applicera inte i7s prisbild på i5. 4GB DDR 3 kommer i september antagligen vara under 600:-, idag kostar de från 629:- på komplett. Det är realistiskt att tro på moderkort, processor minne för under 4000:-. Vad tror du motsvarande komponenter kostar för C2Q då egentligen?
3. Envisas inte med att göra det till ett antingen eller alternativ mellan grafikkort eller processor. Vad sägs om 4000:- för Mobo, minne och CPU och dubbla HD 5850 för sammanlagt 3000?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Här ovan, gör du jämförelsen att i5 inte är värt över ett C2Q system. Så var snäll att sluta skita ut en löpmeter text om att du inte påstått det.

Precis när det kommer till spelprestanda. Du får det till att jag inte skulle rekommendera ett Core i5-system överhuvudtaget.

[QUOTE]
Jag läser vad du skrivit, se ovan, gör du det själv?
[/QUOTE]

Nej det gör du inte.

[QUOTE]
Du gör två stora misstag. Du förutsätter att i5 ska kosta mer än i7 men prestera nästan lika "dåligt" som C2Q i spel. Du har inte fattat att detta ska bli nya mellansegmentet. För 5500:- har du ju uppgraderat till ett i7 system idag. Hur kan du då tro att det kostar 5000:- att uppgradera till ett i5 system i höst med dåtidens priser?
[/QUOTE]

Jag gör inga misstag alls. Jag förutsätter inte att Core i5 kommer kosta mer än i7 samt att jag sa att det kommer prestera snäppet sämre än Core i7. När Core i5 lanseras så kommer det garanterat att kosta en slant, 4-5000:- är min gissning, 2500:- för processorn, 1500:- för moderkort och beroende på storlek 500-1000:- för minne. Inte alls orealistiskt, men vad tror du händer med Core 2 Quad när Core i5 släpps? Jo dumpade priser.

[QUOTE]
Ditt andra stora misstag är att du envisas med att strypa prestandan med dagens grafikkort istället för att tänka på höstens eller vinterns grafikkort. Med samma argument skulle ingen köpa Phenom II till spel heller, för att det räcker med en vanlig Phenom för att maxa ett HD3870.
[/QUOTE]

Phenom var aldrig en bra processor från första början så den kan man ta bort helt ur ett teoretiskt perspektiv. Nej jag skulle inte rekommederat någon att lägga tusenlappar på en Penryn t.ex. om man kunde få en Wolfdale i mycket högre frekvens för mindre pengar. Det är ofrånkomligt att det alltid är bättre att lägga pengar på grafikkortet än processorn, givetvis beroende på då hur stenåldersgammalt system du har.

[QUOTE]
Och om någon skulle nämnt att det skulle finnas modernare grafikkort när Phenom II släpptes så skulle argumentet lyda - om man ska göra som du - ungefär "Vad lägger du helst 5000:- på, ett GTX 295 eller uppgradera till Phenom II?" Det slår dig inte alls att många brukar föredra att köpa båda.
[/QUOTE]

Jo då, det slår mig hela tiden på det här forumet. Folk bränner tusenlappar på fel saker hela tiden, har man råd med det så "fine", det har inte jag med att göra men jag har fortfarande all rätt i världen att ifrågasätta hysterin runt Core i5 när spelprestandan kommer påverkas väldigt lite gentemot Core 2 Quad.

[QUOTE]
Alltså:
1. Döm inte ut i5 som marginellt snabbare än C2Q/Phenom II bara för att du envisas med långsamma grafikkort, med fel grafikkort är inte C2Q snabbare än en P4 heller.
2. Applicera inte i7s prisbild på i5. 4GB DDR 3 kommer i september antagligen vara under 600:-, idag kostar de från 629:- på komplett. Det är realistiskt att tro på moderkort, processor minne för under 4000:-. Vad tror du motsvarande komponenter kostar för C2Q då egentligen?
3. Envisas inte med att göra det till ett antingen eller alternativ mellan grafikkort eller processor. Vad sägs om 4000:- för Mobo, minne och CPU och dubbla HD 5850 för sammanlagt 3000?
[/QUOTE]

1. Jag envisas inte med långsammare grafikkort. Vad fan snackar du om?

2. Jag applicerar en prisbild som ligger mellan Core 2 Quad och Core i7. Är det så otroligt?

3. Min uppfattning är att allt som oftast så har man inte 6-8000:- att lägga ut på datorprylar utan det brukar röra sig om en ganska stram budget. Fullt realistsikt, det som inte är realistiskt är att förutsätta att när Core i5 släpps så kommer folk, efter en finanskris, ha lådvis med pengar att slänga ut på nöjesprodukter som datorprylar till en speldator.

Du får gärna svara men jag kommer absolut inte orka tjafsa vidare med en sån envis och feltolkande människa som du. Det du inte fattar är att du diskuterar helt andra saker än vad jag gör. Jag ifrågasatte Core i5:s potential som gaming-system och om skillnaden mot ett Core 2 Quad kommer vara särskilt stor, sen började du raljera om allt mellan himmel och jord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dinoman har helt rätt. Core i5 (liksom Core i7) ger en högst marginellt ökad spelprestanda jämfört med Core 2 Quad. Waste of money kommer det i stort sett vara ända tills Core 2 Quad är utfasad och inte går att köpa längre.

Alltså, det är ju alltid så. Att folk saftar på med alldeles för mycket stålar på processorn i förhållande till grafikkortet.

En ny grafikkortsgeneration närmast dubblar spelprestandan för 5 lakan, medan en ny generation CPUs ökar den med fjuttiga 10-15% för samma peng (CPU+moderkort).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Dinoman har helt rätt. Core i5 (liksom Core i7) ger en högst marginellt ökad spelprestanda jämfört med Core 2 Quad. Waste of money kommer det i stort sett vara ända tills Core 2 Quad är utfasad och inte går att köpa längre.

Alltså, det är ju alltid så. Att folk saftar på med alldeles för mycket stålar på processorn i förhållande till grafikkortet.

En ny grafikkortsgeneration närmast dubblar spelprestandan för 5 lakan, medan en ny generation CPUs ökar den med fjuttiga 10-15% för samma peng (CPU+moderkort).

Jag skulle vilja gå så långt att säga att core2 quad är onödig.. väldigt liten ökning i spel prestanda från core2duo.

Men priset är ju ändå samma.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Precis när det kommer till spelprestanda. Du får det till att jag inte skulle rekommendera ett Core i5-system överhuvudtaget.

Jag pratar bara ur spelperspektiv nu, har aldrig sagt något annat. Eftersom vi är överrens på andra plan finns det ingen mening att diskutera det. Så kom inte och påstå att jag säger emot dig där.

Du däremot får det att låta som att du aldrig sagt det jag länkade till där.

Citat:

Phenom var aldrig en bra processor från första början så den kan man ta bort helt ur ett teoretiskt perspektiv. Nej jag skulle inte rekommederat någon att lägga tusenlappar på en Penryn t.ex. om man kunde få en Wolfdale i mycket högre frekvens för mindre pengar. Det är ofrånkomligt att det alltid är bättre att lägga pengar på grafikkortet än processorn, givetvis beroende på då hur stenåldersgammalt system du har.

Här igen så pratar du om stora prisskillnader för i5. Den kommer inte vara tusenlappar dyrare. Så ditt exempel fungerar inte.
Hur har du tänkt att i5 skulle kunna vara tusenlappar dyrare än C2Q? Det kommer inte skilja mycket för kompletta system det kan jag lova dig.

Citat:

Jo då, det slår mig hela tiden på det här forumet. Folk bränner tusenlappar på fel saker hela tiden, har man råd med det så "fine", det har inte jag med att göra men jag har fortfarande all rätt i världen att ifrågasätta hysterin runt Core i5 när spelprestandan kommer påverkas väldigt lite gentemot Core 2 Quad.

Återigen, spelprestandan kommer bara påverkas lite om du envisas med att begränsa den med dagens grafikkort. Det finns tester som visar hur i7 massivt utpresterar Core 2 så fort den får lite mer grafikkraft.

Citat:

[B]
1. Jag envisas inte med långsammare grafikkort. Vad fan snackar du om?

[/B]
Det vet du mycket väl, du parar ihop framtidens processorer med gårdagens toppkort och säger "titta, spelprestandan blev inte bättre."

Citat:

2. Jag applicerar en prisbild som ligger mellan Core 2 Quad och Core i7. Är det så otroligt

Jag tycker det är otroligt att du tror att en i5 i 2.66GHz utan HT kommer vara 300 billigare i höst än vad en i7 med HT kostar idag.

Citat:

3. Min uppfattning är att allt som oftast så har man inte 6-8000:- att lägga ut på datorprylar utan det brukar röra sig om en ganska stram budget. Fullt realistsikt, det som inte är realistiskt är att förutsätta att när Core i5 släpps så kommer folk, efter en finanskris, ha lådvis med pengar att slänga ut på nöjesprodukter som datorprylar till en speldator.

De som har pengar köper, de flesta datorer jag bygger eller uppgraderar brukar ge en prislapp på 8000-16000. Inte för att jag bygger dyrt utan för att vänner har önskemål om att vara värst ett tag.
Men de som inte har pengar, av samma anledning som du säger, så köper de datordelar i etapper. Då brukar det vara en bra strategi att köpa en bra grund som håller länge och sedan bara byta grafikkort på den grunden. När det krävs tri-sli GTX 280 för att ens börja få ut prestandan i en plattform så vet man att det är en bra grund att bygga på.
Kan du inte hålla med om detta?

Dessutom brukar inte de som bara har 6-8K att lägga på en dator vara målgruppen för quad över huvudtaget. Först på sistone det ens blivit möjligt. Ändå har det funnits god efterfrågan och varit värt för många.

Citat:

Du får gärna svara men jag kommer absolut inte orka tjafsa vidare med en sån envis och feltolkande människa som du. Det du inte fattar är att du diskuterar helt andra saker än vad jag gör. Jag ifrågasatte Core i5:s potential som gaming-system och om skillnaden mot ett Core 2 Quad kommer vara särskilt stor, sen började du raljera om allt mellan himmel och jord.

Felrolkningar som att du skulle sagt detta?

Citat:

Jag skulle ALDRIG lägga de 4-5000:- det kommer att kosta att uppgradera från Core 2 Quad till Core i5 bara för att vinna 10-20% i spelprestanda på utvalda spel.

Du har envist hävdat att du inte sagt detta.
Och "Allt mellan himmel och jord"? Jag försöker bara säga att det belägget du har för din tes om spelprestandan bygger på att testa med för dåliga grafikkort. Du undviker detta hela tiden och försöker lägga fokus på att jag skulle misstolka saker. Men hur ska man annars tolka citatet jag har här ovan? Det du försöker glömma?

Priset kommer inte skilja mycket, dessutom kommer du se en stor skillnad dagen du byter grafikkort i datorn. Att bygga framtidssäkert kan vara värt några kronor om man vill slippa kasta pengar på nyköp allt för ofta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

Återigen. i7 presterar otroligt mycket bättre än C2Q om du ger dem tillräckligt med grafikkraft. Framtidsäkerhet kan spara mycket pengar. Och moderkort och Processor kostar inte 5000 till i5, då är det dyrare än i7 vilket detgivetvis inte kommer vara.

Sedan så håller jag självklart med om att man ska lägga krut på bra grafikkort, men ska man kunna köra den strategin några år att bara byta grafikkort, så ångrar man sig nog när man inte la 500:- extra på i5 istället för C2Q.