Gainward: AMD för strikta med designade grafikkort

Permalänk
Medlem

Mitt Gainward 8800 GTX funkade jätte bra, har inget ont att säja om dom.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Usch för auktoritära AMD!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Säger samma sak som jag gjorde i Gainward gör slut med AMD tråden.

Ingen förlust. Att köpa grafikkort från Gainward är som att köpa grafikkort helt utan garantier. Köpte ett Gainward som brändes (det var oklockat) och inga garantier! Se Gainwards Europeiska "garantivillkor" här.

OJ! Hade ju vart lättare om dom visade vad man fick göra

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

På nvidia kort kan man inte modifiera prestandan lika lätt som tredjepartsutvecklare som på ati kort. Där finns det begränsningar i hårdvaran, kärnorna som skeppas till tredjepartsutvecklare är väldigt olika.
Ati måste istället hålla koll på tredjepartsutvecklarna så att de håller sig inom ramarna för varje prestandasegment.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Men snälla, tror ni helt ärligt att Nvidia inte hade agerat likadant? Eller Intel om dom hade haft grafikkort? Alla andra tillverkare(Sapphire, HIS osv) hade ju blivit galna på AMD alt. också släppt 4850 med GDDR5. Å vad hade hänt då? Jo, efterfrågan på 4870/90 hade minskat rejält = Alla förlorar pengar på det.(förutom vi)

Hur sugna är folk på att betala för mycket här egentligen? Om det går att tillverka ett kort med samma prestanda som ett 4870 mycket billigare så är det väl BARA bra?

Man får väl dra slutsatsen att AMD gjort 4870 på fel sätt om kortet är dyrare att tillverka än ett 4850-DDR5 utan att prestera bättre. Varför inte genast sluta tillverka 4870 och istället börja sälja 4850-5 till ett lägre pris för att sätta mer press på gröna laget eller till samma pris och tjäna mer pengar per kort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Prestanda mellan GTX280 (GT200) och GTX 260 (GT200) begränsas av antal öppna/stängda ROPs, TMUs och Shader. Minnensband skillnaden i GT200 och GT200b utgör en viss skillnad i prestanda men den är yters liten i gemförelse till vilken antal ROPs, TMUs och Shader man har.

De ROPs/TMUs/Shaders som är "stängda" går inte att "öppna" om inte alla minnesbanorna finns på PCBn. De är hårdvarukopplade till varandra. Fler bitars buss = automatiskt fler ROPs/TMUs/Shaders. Själva chippet behöver inte moddas alls.

Det gör det omöjligt att modda upp prestandan utan att byta PCB också.

Däremot var de första GTX260 strypta på chippet till 196 ROPs, men pga konkurrensen från AMD öppnade man upp till fulla 216 för det antalet minnesbanor.

Men med nuvarande modeller går det inte att göra något liknande som Gainward gjorde med sitt 4850. Det enda som går att göra är att höja frekvenserna och spänningen samt slänga på biffigare kylning på GTX260, och det lär knappast resultera i någon prisdumpning. Snarare en prishöjning.

Däremot har man ju släppt GTX275, som egentligen är ett GTX280 men med strypt minnesbuss. Åt det hållet fungerar det med Nvidia, att strypa prestandan, men återigen. Det resulterar inte i några prisdumpningsvarianter, så det är safe.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Hur sugna är folk på att betala för mycket här egentligen? Om det går att tillverka ett kort med samma prestanda som ett 4870 mycket billigare så är det väl BARA bra?

Man får väl dra slutsatsen att AMD gjort 4870 på fel sätt om kortet är dyrare att tillverka än ett 4850-DDR5 utan att prestera bättre. Varför inte genast sluta tillverka 4870 och istället börja sälja 4850-5 till ett lägre pris för att sätta mer press på gröna laget eller till samma pris och tjäna mer pengar per kort?

Jadu, det är mycket man inte förstår.. Och jag sällar mig glatt till skaran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tänk sjääälv. Läs om igen och jämför med den andre bilanalogien så ser du att jag har konkret exempel jämfört med S60R-exemplet. Det var inte jag som tog upp bilanalogier.

Ja och vad har du för svar nu på min fråga? Du står väl för det du skrev?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Hur sugna är folk på att betala för mycket här egentligen? Om det går att tillverka ett kort med samma prestanda som ett 4870 mycket billigare så är det väl BARA bra?

Man får väl dra slutsatsen att AMD gjort 4870 på fel sätt om kortet är dyrare att tillverka än ett 4850-DDR5 utan att prestera bättre. Varför inte genast sluta tillverka 4870 och istället börja sälja 4850-5 till ett lägre pris för att sätta mer press på gröna laget eller till samma pris och tjäna mer pengar per kort?

Vad är det du inte fattar? Vem är det bra för? Dig? Javisst. AMD? Nej. Fattar du inte att ett företag vill gå med vinst?

AMD tjänar mer på att sälja 4870 än 4850 eftersom att dom kostar exakt(well, nästan iaf) lika mycket att tillverka... Dom tjänar ju inte mer pengar per kort om dom sänker priset...4870 kostar mer för att det är BÄTTRE.

Tänk lite för fan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Om inte AMD gör så här så kanske dom istället blir tvungna att höja priset rent generellt. Vilket innebär mindre press på nVidia.

Om AMD inte gör så här konkurrerar dom ut sitt eget grafikkort.(4870)

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Avstängt

Du verkar ju inte vara äldre än 9 i alla fall.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Alltså än en gång.. nvidia hade gjort precis samma sak om gainward gjort en 260 som presterar som en 280 till lägre pris.. sluta leva i en drömvärld ni som försvarar gainward i detta fallet

Gainward har flera gånger gjort precis det ni tycker är så otroligt att Nvidia skulle gå med på, och vad jag vet så gnällde inte Nvidia nämnvärt om det. I stort sett alla gamla Gainward fanns med bättre minnen, som gjorde att de presterade som sina storebröder. ti4200 med snabbare minnen, eller 6800GT GLH, som var en av mina favoriter.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Gainward har flera gånger gjort precis det ni tycker är så otroligt att Nvidia skulle gå med på, och vad jag vet så gnällde inte Nvidia nämnvärt om det. I stort sett alla gamla Gainward fanns med bättre minnen, som gjorde att de presterade som sina storebröder. ti4200 med snabbare minnen, eller 6800GT GLH, som var en av mina favoriter.

Ti4200 från gainward hade tillverkningsfel väldigt länge... skickade in mitt ti4200 flera gånger och sen bytte jag till ati (la till 200kr för mellanskillnaden). Sista gången var det dock inte tillverkningsfelet utan en komponent brann sönder istället på mitt ti4200 vilket jag heller inte var först med.
Jag anser att Amd gör helt korrekt då som redan nämnt tidigare drabbas mest när hela deras befintliga produktlinje rubbas. Glöm inte heller att gainward är en liten aktör för amd men inte för nvidia (de har enbart sålt amdkort i 1år), amd vägrade låta det fortsätta och riskera förlora pengar när de ligger redan rätt dåligt till ekonomimässigt. Hade amd haft bra ekonomi kanske läget hade varit annorlunda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Vad är det du inte fattar? Vem är det bra för? Dig? Javisst. AMD? Nej. Fattar du inte att ett företag vill gå med vinst?

AMD tjänar mer på att sälja 4870 än 4850 eftersom att dom kostar exakt(well, nästan iaf) lika mycket att tillverka... Dom tjänar ju inte mer pengar per kort om dom sänker priset...4870 kostar mer för att det är BÄTTRE.

Tänk lite för fan!

Tänk lite för fan själv eller passa på att läsa nyheten en gång i alla fall. Anledningen till att AMD stoppade Gainwards "4850-5" var enligt nyheten att "Denna presterade nästan lika bra som 4870, fast till ett mycket lägre pris". - Det är käpprätt emot vad du påstår. 4870 kostar mer fastän det inte är (nämnvärt) bättre. Fattar du nu varför AMD borde tillverka 4850-GDDR5 istället för 4870 då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
Ti4200 från gainward hade tillverkningsfel väldigt länge... skickade in mitt ti4200 flera gånger och sen bytte jag till ati (la till 200kr för mellanskillnaden). Sista gången var det dock inte tillverkningsfelet utan en komponent brann sönder istället på mitt ti4200.
Jag anser att Amd gör helt korrekt då som redan nämnt tidigare drabbas mest när hela deras befintliga produktlinje rubbas.

Vad jag vet så var det enbart 64Mb-modellen som hade tillverkningsfel, och det var något som Gainward bytte ut utan att gnälla.
Jag har nog haft minst ett tiotal olika Gainward under åren, och de har inte visat upp någon högre felgrad än något annat kort. Däremot brukade Gainward nästan alltid förr ha bättre än standard minnen, vilket var uppskattat, om dock ofta ganska meningslöst. Med prissättningen för Gainwards produkter i Sverige, så var det ganska meningslöst att köpa ett ti4200 med garanterad överklock som ett ti4600, om man kunde hitta ett riktigt ti4600 till samma pris.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

korekta svaret på detta =

Ati tar ut överpriser på sina grafikkort. Små modifieringar gör om deras 50 till 70. De försöker suga ut för mycket ur ett redan utmärkt läge med feta vinstmarginaler. De förtjänar skit för det. Det är inte så att Gainward dominerar Ati teknologiskt. Allt jag har köpt av Gainward har fungerat bra. Nvidia har aldrig försatt sig i ett sådant läge, men dom har varit svin ibland med precis som alla andra. Det är bäst att göra sitt eget kort utav trolldeg.

Gigabyte är det märke som verkligen varit skit för mig. Men jag vet att de är bra ändå. Ruttna äpplen ibland.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

tror att ett 4850 som nästan presterar som ett 4870 skulle kunna skapa mer eller mindre kaos på olika fronter. förstår amd

Permalänk
Medlem

Låter riktigt kasst tycker jag om gainwad kan fixa 4850 så de presterar som ett 4870 borde dem väl kunna fixa 4870 så de ockå presterar bättre än normalt. Det här ger oss konsumenter mindre prestanda för pengarna, även om dem är rädda för att de här tillfälligt ska dra ner försäljningen av 4870 så är det fortfarande Nvidia som är huvudkonkurrenten och om Gainwad kan få AMD's kort att prestera bättre till lägre pris gämfört med Nvidia så är det knappast dåligt för AMD.

Så kasst för oss konsumenter o kasst för AMD i längden.

Permalänk
Medlem

några tankar:

1) skillnad mellan 4850 och 4870 är ju i stort sett ändast minnet. om man bara tar till chippets hastighet så skiljer det inte många procent i vanlig clock. och många kan nå samma clock som 4870 endå.

2) strictare kontroll betyder att AMD kan ge lite mer säkerhet på att det verkligen funkar, dom skyddar sig mot dålig rep om något företag skulle göra riktigt korkade ändringar.
kanske även drivrutinsbilden ser annorlunda ut med ett högt modifierat kort?

3) AMD har redan bättre prestanda för kronan än nvidea. jag tycker inte det är fel vad dom gör. dom behöver faktiskt gå i plus för att inte försvinna från marknaden och kunna vara med i leken.

4) för annorlunda / modifierade kort kan skapa ändå mer confusion på marknaden än det som redan finns. tänk dig om företag a's 4830 presterade bättre än företags b 4870. det skulle helt plötsligt bli ett helvete att hålla koll på vad man köpte. viss kontrol är bra för kunden.

visst jag förstår tilverkarna ochså.... men endå. AMD/ATI här endå jäkligt fina kort för bra priser. jag undrar vad nvidea priser skulle ligga på utan AMD....detta kanske är gainwards loss.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Men snälla, tror ni helt ärligt att Nvidia inte hade agerat likadant? Eller Intel om dom hade haft grafikkort? Alla andra tillverkare(Sapphire, HIS osv) hade ju blivit galna på AMD alt. också släppt 4850 med GDDR5. Å vad hade hänt då? Jo, efterfrågan på 4870/90 hade minskat rejält = Alla förlorar pengar på det.(förutom vi)

Nej jag tror inte Nvidia hade reagerat på samma sätt. Det finns (och har funnits) gott om ordentligt modifierade tredjeparts Nvidia graffen. Nu senast Asus GTX 285 x2 specialare och det är inte första gången.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

alltså jag ger upp, folk här är tamejfan rent ut sagt efterblivna
Sista jag skriver här och samma sak som jag skrev tidigare..

Man kan inte låta en tillverkare sälja saker som presterar bättre till kraftigt lägre priser och andra namn, det skapar förvirring och snevrider konkurensen, tror ni verkligen att ett av dom girigaste företagen aka Nvidia hade gått med på det så är ni precis som jag skrev tidigare: EFTERBLIVNA..

Alltså vad har hänt med dagens skola som kan producera fram ungar som fan inte kan tänka..

Fine ge mig en anmärkning eller vad som helst, jag klarar inte av att hålla en god ton när folk är så långt bort från verkligeheten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Vad jag vet så var det enbart 64Mb-modellen som hade tillverkningsfel, och det var något som Gainward bytte ut utan att gnälla.
Jag har nog haft minst ett tiotal olika Gainward under åren, och de har inte visat upp någon högre felgrad än något annat kort. Däremot brukade Gainward nästan alltid förr ha bättre än standard minnen, vilket var uppskattat, om dock ofta ganska meningslöst. Med prissättningen för Gainwards produkter i Sverige, så var det ganska meningslöst att köpa ett ti4200 med garanterad överklock som ett ti4600, om man kunde hitta ett riktigt ti4600 till samma pris.

denstore förutom 64Mb-modellen som hade tillverkningsfel kunde du byta ut de andra Gainward som var med i din felgrad?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Nu får ni ju bestämma er!
När AMD fixar något kort som har bättre prestanda per krona än nvidia så är det bra för konsumenterna men när de medvetet håller tillbaka prestanda för att tjäna mer pengar på konsumenterna så är det också bra?

Bestäm er nu amd fanbois!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ingen som noterat att källan som xbitlabs anger, alltså 'BrightSideOfNews.com', är en Gainward-sponsrad sida? Kanske t.o.m. ett förtäckt språkrör för Gainward.

Läs runt litet om det hela. Det finns flera olika teorier om vad det var som egentligen hände. Just i detta fall har Björn Edström tagit upp den vinkling som ser sämst ut för AMD/ATI.

Själv tror jag mer på den andra sidan - att _inte_ har att göra med att Gainward gjorde en icke-referensdesign, utan problemet var att de resulterande korten inte klarade AMDs tillförlitlighetskrav.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Nu är folket här på SweC rätt insatta i ämnet. Om detta nu stämmer att ATI inte vill att tillverkarna ska göra egna designs så tror jag dom tänker på Svensson användarna.

Om Svesson 1 köper ett kort med ATI chip från tillverkare BBX som gjort en egen design. Som nu visar sig vara opålitlig och kortet går sönder efter 3 månader. Vad tror ni denna Svensson personen säger då?
"Jävla ATI skit! Aldrig mer jag köper sånt!"
Eller
"Jävla BBX skit! Aldrig mer jag köper sånt!"

Tippar på det första själv.
Men kan ju även förstå andra sidan, om dom nu har kunskap nog att göra kort som är bättre och stabilare än referens kortet så borde dom få det. Dock borde det testas ordentligt så ovan inte händer.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
utan problemet var att de resulterande korten inte klarade AMDs tillförlitlighetskrav.

Presic som jäviga Charlie på The inq anser.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Angående 'brightsideofnews.com', som ju är ursprungskällan i hela denna debatt (Björn Edström hänvisar till xbitlabs, och xbitlabs hänvisar i sin tur till brightsideofnews.).

Nu har jag gjort 'reload' c:a 20 ggr på den och hittills _bara_ fått upp samma Gainward-annons. Har de ens nån annan sponsor?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Tänk lite för fan själv eller passa på att läsa nyheten en gång i alla fall. Anledningen till att AMD stoppade Gainwards "4850-5" var enligt nyheten att "Denna presterade nästan lika bra som 4870, fast till ett mycket lägre pris". - Det är käpprätt emot vad du påstår. 4870 kostar mer fastän det inte är (nämnvärt) bättre. Fattar du nu varför AMD borde tillverka 4850-GDDR5 istället för 4870 då?

Jag fattar verkligen inte vad du menar. 4870 är ett 4850 med GDDR5 samt högre klock, 4850 är ett 4870 fast med GDDR3 och lägre klock. Dom har exakt samma kärna. Det är ju självklart att ett 4850 med GDDR5 blir nästan lika bra som 4870, det ÄR ett 4870 med lägre klock. Båda har kärnarn R770.

AMD har bestämt att ett kort med R770 och GDDR5 ska heta 4870 och ett R770 med GDDR3 heter 4850. Dett har dom gjort för att kunna placera korten i olika prisgrupper.

Varför ska dom ta bort 4870 och sälja 4850-GDDR5 500 spänn billigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Nej jag tror inte Nvidia hade reagerat på samma sätt. Det finns (och har funnits) gott om ordentligt modifierade tredjeparts Nvidia graffen. Nu senast Asus GTX 285 x2 specialare och det är inte första gången.

Just det kortet kommer kosta mer än ett vanligt 295 och konkurrerar därför inte med Nvidias andra kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
korekta svaret på detta =

Ati tar ut överpriser på sina grafikkort. Små modifieringar gör om deras 50 till 70. De försöker suga ut för mycket ur ett redan utmärkt läge med feta vinstmarginaler. De förtjänar skit för det. Det är inte så att Gainward dominerar Ati teknologiskt. Allt jag har köpt av Gainward har fungerat bra. Nvidia har aldrig försatt sig i ett sådant läge, men dom har varit svin ibland med precis som alla andra. Det är bäst att göra sitt eget kort utav trolldeg.

Gigabyte är det märke som verkligen varit skit för mig. Men jag vet att de är bra ändå. Ruttna äpplen ibland.

Alla företag tar ut överpriser för sina grejer. Eller du tror kanske att Intel i7 960 verkligen kostar 7000kr mer än 920 att tillverka?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
denstore förutom 64Mb-modellen som hade tillverkningsfel kunde du byta ut de andra Gainward som var med i din felgrad?

Jag har faktiskt aldrig haft något problem med RMA från något företag, varken Gainward eller något annat. Jag har haft kort från de flesta tillverkare, och ingen av dem har stuckit ut som bättre eller sämre när det gäller hållbarhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
alltså jag ger upp, folk här är tamejfan rent ut sagt efterblivna
Sista jag skriver här och samma sak som jag skrev tidigare..

Man kan inte låta en tillverkare sälja saker som presterar bättre till kraftigt lägre priser och andra namn, det skapar förvirring och snevrider konkurensen, tror ni verkligen att ett av dom girigaste företagen aka Nvidia hade gått med på det så är ni precis som jag skrev tidigare: EFTERBLIVNA..

Alltså vad har hänt med dagens skola som kan producera fram ungar som fan inte kan tänka..

Fine ge mig en anmärkning eller vad som helst, jag klarar inte av att hålla en god ton när folk är så långt bort från verkligeheten...

Alltså, den enda som håller sig långt borta från verkligheten är ju du? Vi har ju gett dig flera exempel på hur Gainward har gjort precis samma sak med Nvidia-chippade kort, ändå envisas du med att säga motsatsen. Om något verkar obegåvat så är det ju det.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu är folket här på SweC rätt insatta i ämnet. Om detta nu stämmer att ATI inte vill att tillverkarna ska göra egna designs så tror jag dom tänker på Svensson användarna.

Om Svesson 1 köper ett kort med ATI chip från tillverkare BBX som gjort en egen design. Som nu visar sig vara opålitlig och kortet går sönder efter 3 månader. Vad tror ni denna Svensson personen säger då?
"Jävla ATI skit! Aldrig mer jag köper sånt!"
Eller
"Jävla BBX skit! Aldrig mer jag köper sånt!"

Tippar på det första själv.
Men kan ju även förstå andra sidan, om dom nu har kunskap nog att göra kort som är bättre och stabilare än referens kortet så borde dom få det. Dock borde det testas ordentligt så ovan inte händer.

Instämmer, Amd sätter hårda regler för vad som får ändras då de inte vill att skräp ska säljas i deras produktnamn, har svårt att tänka mig att kortet Gainward sålt var så stabilt och bra som det sägs. Hade det varit enkelt att göra ett grafikkort så mycket bättre utan att höja kostnaden så hade dessa kort funnits i mängder på marknaden.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså, den enda som håller sig långt borta från verkligheten är ju du? Vi har ju gett dig flera exempel på hur Gainward har gjort precis samma sak med Nvidia-chippade kort, ändå envisas du med att säga motsatsen. Om något verkar obegåvat så är det ju det.

Nej, Gainward har inte gjort "samma sak" med Nvidia-baserade kort eftersom det inte har gått att göra något liknande.

Däremot har de höjt klockfrekvenser och slängt på biffigare kylare på många modeller, men det har inte gjort dem likvärdiga med den dyrare serien dessutom har de modellerna inte varit billigare utan tvärtom dyrare än de vanliga modellerna = icke kontroversiellt för tillverkaren.

Samma sak gör många andra tillverkare.

Däremot borde Nvidia ha gnällt lite över att Gainward ibland byter ut voltregulatorer och annat på korten till sämre modeller. Men Nvidia kanske har klagat, det vet vi ingenting om.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||